Μείωση της κατανάλωσης κατά 3,5% δείχνουν τα στοιχεία της Nielsen IQ για το πρώτο τετράμηνο του 2023 – Τα σούπερ μάρκετ κατέγραψαν άνοδο τζίρου κατά 9,5%
Σε πτώση έχει οδηγηθεί η κατανάλωση εξαιτίας της γενικευμένης ακρίβειας που επικρατεί εδώ και μήνες στην ελληνική αγορά, την ώρα που τα σούπερ μάρκετ «βλέπουν» τους τζίρους τους να εκτοξεύονται. Είναι χαρακτηριστικό ότι το οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων συνεχίζει τη θετική του πορεία, με αύξηση στο +9,1% σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή χρονική περίοδο, σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία της NielsenIQ (έως 30 Απριλίου 2023), και έχοντας πλέον στα τέλη Απριλίου ξεπεράσει την επίδραση της εποχικότητας του Πάσχα. Ωστόσο η ανάπτυξη αυτή εξακολουθεί να είναι πληθωριστική, με τους όγκους να υποχωρούν γύρω στο -3,5%. Σε επίπεδο κατηγοριών, την ανάπτυξη αυτή οδηγούν τα τρόφιμα και τα ποτά, τόσο τα φρέσκα (+8,9%) όσο και τα τυποποιημένα (+9,3%), κυρίως λόγω της σημαντικής συνεισφοράς τους στο μέσο «καλάθι» του νοικοκυριού σε σχέση με τις κατηγορίες των μη τροφίμων.
Μέσα σε αυτό το έντονα πληθωριστικό περιβάλλον και με βάση πρόσφατα ευρήματα από έρευνες της NielsenIQ, οι Έλληνες καταναλωτές φαίνεται, στη συντριπτική τους πλειονότητα (97% των ερωτηθέντων), να έχουν ξεκάθαρα αντιληφθεί την αύξηση στις τιμές των προϊόντων που πωλούνται μέσα από τα σούπερ μάρκετ. Τα παραπάνω φαίνεται να επιβεβαιώνουν και τα στοιχεία πωλήσεων της NielsenIQ, καθώς καταγράφεται μείωση των πωλήσεων σε κατηγορίες δευτερευούσης σημασίας, όπως είναι, για παράδειγμα, τα στοματικά διαλύματα (-8,2%) ή τα προϊόντα φροντίδας για τα έπιπλα (-5,1%).
Περικοπές και στροφή στην ιδιωτική ετικέτα
Προσπαθώντας να αντεπεξέλθουν σε αυτό, οι καταναλωτές δηλώνουν σε ποσοστό 68% ότι θα κόψουν τις περιττές δαπάνες και τις πολυτέλειες και θα αγοράζουν μόνο τα βασικά, ενώ ταυτόχρονα 1 στους 3 δηλώνει ότι θα επιλέγει πλέον φθηνότερες μάρκες. Πάντως, ο πληθωρισμός των τροφίμων συνέχισε να κινείται σε διψήφιο ποσοστό και τον Απρίλιο (+11,4%). Το ψωμί και τα δημητριακά ήταν κατά 13,8% πιο ακριβά από τον Απρίλιο του 2022. Η τιμή των κρεάτων σε ετήσια βάση αυξήθηκε 12%, των γαλακτοκομικών και των αυγών 19,1%, των ελαίων και των λιπών 16,2%, της ζάχαρης-σοκολάτας-γλυκών-παγωτών 11%, του καφέ-κακάο-τσαγιού 12,1%.
Την ίδια στιγμή, το μερίδιο σε αξία των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας συνεχίζει να κινείται σε ανοδική τροχιά, φτάνοντας σε σύνολο αγοράς στο ιστορικά υψηλό ποσοστό του 25%, με τους καταναλωτές να δηλώνουν ότι επιλέγουν τα private labels όχι μόνο για τη σχετικά χαμηλή τους τιμή (58% των ερωτηθέντων), αλλά και γιατί είναι εξίσου ποιοτικά με τα επώνυμα (ποσοστό άνω του 75% των ερωτηθέντων).
Ανησυχία σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις
Εκτός, όμως, από τους καταναλωτές, εκ των οποίων το 56% δήλωσε σε έρευνα της ΕΥ ότι ανησυχεί πάρα πολύ για το αυξημένο κόστος ζωής, το 40% ότι η οικονομική του κατάσταση θα επιδεινωθεί και το 69% ότι το πρόβλημα του αυξημένου κόστους ζωής θα ενταθεί τους επόμενους μήνες, προβλήματα λόγω του πληθωρισμού αντιμετωπίζουν και οι επιχειρήσεις. Ο υψηλός πληθωρισμός και η ανάγκη αναζήτησης φθηνότερων εναλλακτικών λύσεων συνεχίζουν να επιδρούν αρνητικά στην πιστότητα των καταναλωτών προς τα brands. Ένας στους 2 (53%) δηλώνει ότι οι μάρκες σήμερα αποτελούν λιγότερο σημαντικό κριτήριο σε όλες τις αγοραστικές αποφάσεις, ενώ μόλις 1 στους 10 (11%) αναφέρει τη μάρκα του προϊόντος μεταξύ των σημαντικότερων αγοραστικών κριτηρίων σε τρία χρόνια από σήμερα. Μόνο το 16% εμφανίζεται πρόθυμο να πληρώσει περισσότερο για μάρκες που εμπιστεύεται. Παράλληλα, οι μισοί (51%) έχουν αλλάξει τα brands που αγοράζουν, με τους περισσότερους από αυτούς (38%) να στρέφονται στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.
Εξι στις 10 ελληνικές επιχειρήσεις (ποσοστό 59%) δηλώνουν σε πρόσφατη έρευνα της Intrum πως ο πληθωρισμός τις δυσκολεύει ολοένα και περισσότερο να πληρώσουν εγκαίρως τους προμηθευτές τους. Ο ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι 56%.
Πηγή: avgi.gr