Aνατριχιαστικές λεπτομέρειες από τους μηχανοδηγούς για την πορεία των δύο τρένων του Προαστιακού.
Δύο τρένα του Προαστιακού που κινούνταν το ένα προς το άλλο, με ταχύτητα που εκτιμάται στα 60 χιλιόμετρα την ώρα. Όσο περισσότερες πληροφορίες έρχονται στο φως για το περιστατικό στους Αγίους Αναργύρους, τόσο αποκαλύπτεται ότι αποφεύχθηκε την τελευταία στιγμή μία νέα σιδηροδρομική τραγωδία.
Όλα συνέβησαν σε ένα σημείο από το οποίο περνάνε όλα τα τρένα, όπου δεν λειτουργεί η τηλεδιοίκηση λόγω έργων και η συνεννόηση των δύο μηχανοδηγών με τους σταθμούς έγινε με προφορικές εντολές ή έγγραφα.
Υπενθυμίζεται ότι ήδη ο προϊστάμενος της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Αθήνας, Αντώνης Ελευθεριάνος, διέταξε τη διενέργεια ποινικής προκαταρκτικής έρευνας για το περιστατικό που συνέβη το πρωί της Παρασκευής.
«Στην αμαξοστοιχία 1210 ,ερχόμενη από τον σταθμό Λαρίσης με κατεύθυνση προς Αγίους Αναργύρους, ο μηχανοδηγός- ο πρόεδρος του σωματείου μας- άκουσε ότι η αμαξοστοιχία 1307 ανήγγειλε ότι πέρασε από τον σταθμό των Αγίων Αναργύρων. Που σημαίνει ότι εισήλθε ή εισέρχεται στο κομμάτι όπου υπάρχει μονή γραμμή. Που σημαίνει ότι το ένα τρένο κινείται μετωπικά προς το άλλο», περιέγραψε μιλώντας στην εκπομπή Live News του Mega ο αντιπρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Προσωπικού Έλξης, Γιώργος Μανώλης.
«Ευτυχώς στο σημείο υπάρχουν επικοινωνίες καλές, αμέσως επικοινώνησε με τον συνάδελφο μηχανοδηγό της 1307, του είπε “τι κάνεις, εγώ ήδη έχω ξεκινήσει, σταμάτα”. Σταμάτησαν και οι δύο αμαξοστοιχίες ακαριαία και έτσι αποφεύχθηκαν τα χειρότερα», συμπλήρωσε.
Ο ίδιος εκτίμησε ότι τα δύο τρένα απείχαν περίπου ένα χιλιόμετρο, όταν ο μηχανοδηγός της αμαξοστοιχίας 1210 συνειδητοποίησε τι συνέβαινε.
«Μιλάμε για δύο τρένα που κινούνταν το ένα προς το άλλο, με 60 χιλιόμετρα όπως λέει το εγχειρίδιο των δρομολογίων ότι είναι η επιτρεπόμενη ταχύτητα στο συγκεκριμένο σημείο», υπογράμμισε.
«Συνεννοήθηκαν με χαρτιά ή προφορικές εντολές»
Τηλεδιοίκηση δεν υπάρχει στο συγκεκριμένο κομμάτι, επειδή είναι σε εξέλιξη τα έργα, επεσήμανε ο Γιώργος Μανώλης.
«Και τα δύο τρένα σήμερα ξεκίνησαν από τους σταθμούς με τους οποίους συνεννοήθηκαν, με χαρτιά ή με προφορικές εντολές, για άλλη μια φορά», ανέφερε χαρακτηριστικά.
«Δεν είναι μόνο μονή γραμμή. Μιλάμε για την καρδιά της Αθήνας, για αστικό ιστό, για μεγάλη πυκνότητα δρομολογίων σε εκείνο το σημείο. Όλα τα τρένα περνάνε από εκεί», τόνισε.
Ερωτηθείς ποιος έδωσε λάθος εντολή, σημείωσε ότι από όσα γνωρίζει το τρένο που ερχόταν από τον σταθμό Λαρίσης ήταν αυτό που ξεκίνησε πρώτο και που ο μηχανοδηγός του διαπίστωσε τι έγινε.
«Αυτός ο άνθρωπος έσωσε τον εαυτό του και ένα πολύ σοβαρό περιστατικό», επεσήμανε και υπογράμμισε πως πρέπει να καθιερωθούν άμεσα τα συστήματα ασφαλείας.
Ποινική προκαταρκτική έρευνα
Ο προϊστάμενος της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Αθήνας, Αντώνης Ελευθεριάνος, διέταξε τη διενέργεια ποινικής προκαταρκτικής έρευνας, για το αδίκημα των επικίνδυνων παρεμβάσεων στη συγκοινωνία μέσων σταθερής τροχιάς.
Η προκαταρκτική έρευνα θα διενεργηθεί από τη ΓΑΔΑ, υπό την εποπτεία της εισαγγελέα Αγγελικής Τριανταφύλλου και στο πλαίσιο αυτής θα ζητηθούν πορίσματα του ΟΣΕ, τα ηχητικά ντοκουμέντα και θα ληφθούν καταθέσεις.
«Θα μπορούσαμε να είχαμε πραγματικά σοβαρό περιστατικό»
Σε ανακοίνωση που εξέδωσε, η Πανελλήνια Ένωση Προσωπικού Έλξης υπογραμμίζει ότι αποσοβήθηκε ένα πραγματικά σοβαρό περιστατικό, χάρη στον επαγγελματισμό των μηχανοδηγών που αντιλήφθηκαν τι συνέβαινε.
«Σήμερα το πρωί, (13/9), οι αμαξοστοιχίες 1210 και 1307 παρ’ ολίγον να συγκρουστούν μετωπικά, μεταξύ Αθήνας και Αγίων Αναργύρων καθώς κινούνταν σε μόνη γραμμή, με αντίθετη κατεύθυνση, κατόπιν εντολών που έλαβαν από τους εκατέρωθεν σταθμούς.
Η σύγκρουση αποσοβήθηκε καθώς ο μηχανοδηγός της 1210 αντιλήφθηκε το λάθος στις εντολές που δόθηκαν στα 2 τρένα όταν ο μηχανοδηγός της 1307 προχώρησε σε εκφώνηση της διέλευσης του από τον σταθμό των Αγίων Αναργύρων.
Σήμερα θα μπορούσαμε να έχουμε ένα πραγματικά, και όχι κατ’ επίφαση, σοβαρό περιστατικό, που αποφεύχθηκε χάρη στον επαγγελματισμό και την προσήλωση των μηχανοδηγών που αντιλήφθηκαν αυτό που πήγε να συμβεί.
Στο σημείο αυτό θα πρέπει να ενημερώσουμε ότι ο μηχανοδηγός της 1210, που αντιλήφθηκε το λάθος και απέτρεψε τη σύγκρουση είναι ο πρόεδρος του Σωματείου μας, ο οποίος πριν λίγους μήνες δέχθηκε προσωπική επίθεση, από το Υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών, με σχετική ανακοίνωση που ανέφερε χαρακτηριστικά, με αφορμή τότε παραβίαση ερυθρού σηματοδότη: “το ίδιο πρόσωπο που, ως μηχανοδηγός αμαξοστοιχίας, παραβιάζει σηματοδότη θέτοντας σε κίνδυνο την ασφάλεια των πολιτών, με τη συνδικαλιστική του ιδιότητα υπογράφει ανακοινώσεις για την ασφάλεια των επιβατών”».
Αναμένουμε την ανακοίνωση των ΟΣΕ, Hellenic train και ιδιαίτερα την δήλωση του αρμόδιου υπουργού, υπενθυμίζοντας ότι στο σημείο που έγινε το συμβάν δεν λειτουργούν η τηλεδιοίκηση, το ETCS και τα φωτοσήματα».
Σε αργία ο σταθμάρχης
Ανακοίνωση εξέδωσε και ο ΟΣΕ για την παραλίγο σύγκρουση των δύο τρένων. Ήδη ο σταθμάρχης του ΣΚΑ- που έδωσε εντολή στην αμαξοστοιχία 1307- τέθηκε σε αργία και παραπέμφθηκε στο πειθαρχικό.
«Περί τις 09:13 η αμαξοστοιχία 1210, με προορισμό το Αεροδρόμιο, έλαβε σήμα αναχώρησης από τον σταθμό Αθηνών. Ενόσω η αμαξοστοιχία 1210 είχε αρχίσει να κινείται προς τον ΣΣ Αγίων Αναργύρων, έλαβε εντολή από το ΣΚΑ να ξεκινήσει με κατεύθυνση προς ΣΣ Αθηνών η αμαξοστοιχία 1307 προερχόμενη από το Κιάτο.
Ο Σταθμάρχης των Αθηνών και ο μηχανοδηγός της 1210, ακούγοντας την εντολή αναχώρησης που έδωσε το ΣΚΑ στην αμαξοστοιχία 1307, επικοινώνησε ο πρώτος μέσω GSM-R με το ΣΚΑ, όπου και δόθηκε άμεσα εντολή ακύρωσης της εντολής κίνησης της αμαξοστοιχίας 1307 προς ΣΣ Αθηνών, ενώ ταυτόχρονα και ο μηχανοδηγός της 1210 επικοινώνησε μέσω VHF με τον μηχανοδηγό της 1307 και τον ενημέρωσε ότι ήδη κινείται προς ΣΣ Αγίων Αναργύρων. Ταυτόχρονα σχεδόν ο μηχανοδηγός της αμαξοστοιχίας 1307 αντελήφθη την κατάσταση και ακινητοποίησε τον συρμό, αμέσως, μόλις είχε εξέλθει του ΣΣ Αγίων Αναργύρων και σε απόσταση 500μ. Προτού εισέλθει στην μονή γραμμή.
Κατόπιν ενημέρωσης της διοίκησης του ΟΣΕ για το περιστατικό έγιναν οι ακόλουθες ενέργειες:
Δόθηκε εντολή διενέργειας πορίσματος για την εξακρίβωση των συνθηκών που έγινε το περιστατικό.
Τέθηκε σε αργία και παραπέμφθηκε στο Πειθαρχικό ο σταθμάρχης του ΣΚΑ που έδωσε την εντολή αναχώρησης του 1307.
Συγκεντρώθηκε το υλικό των ηχητικών καταγραφών GSM-R και VHF.
Ενημερώθηκε η ΡΑΣ και ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ για το περιστατικό.
Τονίζεται για άλλη μια φορά ότι, η πιστή τήρηση των διατάξεων του Γενικού Κανονισμού Κυκλοφορίας από όλους τους εμπλεκόμενους στην κυκλοφορία των τρένων, ο οποίος περιλαμβάνει πολλαπλές δικλείδες ασφαλείας, αποτελεί τον καθοριστικό παράγοντα της ομαλής διεξαγωγής της σιδηροδρομικής κυκλοφορίας.
Η διοίκηση του ΟΣΕ έχει αναλάβει πρωτοβουλίες για την περαιτέρω ενίσχυση της εκπαίδευσης του προσωπικού, ώστε να αποτρέπονται μεμονωμένα λάθη. Στόχος παραμένει η συνεχής βελτίωση των υπηρεσιών, με απόλυτη προτεραιότητα την ασφάλεια και την εμπιστοσύνη των επιβατών».
πηγή: dnews