Ο νέος δίσκος «Στον Άνεμο Βροχή» είναι εμπνευσμένος από τις δονήσεις της Αρχαϊκής Λύρας του Απόλλωνα, μια μοναδική καλλιτεχνική συνδημιουργία που ξετυλίσσεται μέσα από τις μουσικές του Θανάση Κλεώπα και τους στίχους της σκηνοθέτιδας και θεατρικής συγγραφέως, Στέβης Κούβαρη Μπουζιάνη, καταθέτοντας και οι δυο κομμάτια από την ψυχή τους
Τη μουσική σκηνοθεσία των τραγουδιών την υπογράφει επίσης η κ. Μπουζιάνη, δημιουργώντας τη νέα μουσική τάση στην σύγχρονη τραγουδοποιια, project : Νέο Νέο Κύμα music σε λιτή φόρμα πρωτόγνωρης, μοναδικής αισθητικής.
Κατά την ακρόαση του δίσκου, αλλά και με το πέρας αυτής, συνειδητοποιεί ο ακροατής ότι πρόκειται για έναν «ζωντανό οργανισμό» που παραλλάσσεται δυναμικά με την ελπίδα, όπως μας είπε η κ. Μπουζιάνη, «τα τραγούδια να παλιώνουν στο κελάρι της ψυχής όλων μας…»
Μαζί τους σπουδαίοι τραγουδιστές συμμετέχουν στον δίσκο «Στον Άνεμο Βροχή» χρωματίζοντας το κάθε τραγούδι ξεχωριστά, ο καθένας με τον δικό του τρόπο και τη δική του φωνή . Εκτός από τον ίδιο τον συνθέτη Θανάση Κλεώπα που ξεχωρίζει για την ερμηνεία του, συμμετέχουν: ο σημαντικός Βασίλης Λέκκας με την αναντικατάστατη διαχρονικη φωνή του, η εξαιρετική τραγουδίστρια, Βάλια Τσιργιώτη με την ιδιότυπη χροιά της, ο αισθαντικός φωνητικά Νίκος Στρατάκης, η Ερασμία Μάνου με την εκφραστικότητα της και ο Πωλ Ζαχαριάδης Male Contralto με την σπάνια ευαίσθησία του.
H σκηνοθέτιδα και θεατρική συγγραφέας Στέβη Κούβαρη Μπουζιάνη απαντά στις ερωτήσεις της Αφροδίτης Καραντωνάκη για τον ΣΚΑΪ Γαύδος FM 88.8 με αφετηρία τη δημιουργία του δίσκου, κατανοώντας περισσότερα τα τραγούδια του δίσκου “Στον Άνεμο Βροχή”…
Ξεκινώντας από τον τίτλο του δίσκου… γιατί ‘Άνεμος’ και γιατί ‘Βροχή’… γιατί όχι κάποιο άλλο στοιχείο της φύσης, πχ φωτιά ή θάλασσα…;
Ο νέος μου δίσκος «Στον Άνεμο Βροχή» project Νέο Νέο Κύμα music είναι μια νέα λιτή μουσική τάση και κυκλοφορεί αποκλειστικά από την καινοτόμα, FM Records. Ευχαριστώ πολύ τους ακροατές που εξακολουθητικά το αγαπούν και το δείχνουν μέσα από τις ακροάσεις τους που συνεχώς αυξάνονται στο spotify. Για τον τίτλο, χρησιμοποίησα τη Βροχή γιατί ακόμα και το έμβρυο αναπτύσσεται στο υγρό του αμνιακού σάκου και τον Άνεμο γιατί είναι ο ομφάλιος λώρος. Γιατί όχι φωτιά ή θάλασσα ή άλλο στοιχείο της φύσης; Διότι οδοδείκτες, της μυθολογίας, της φιλοσοφίας, των πολιτισμών γενεών και παραδόσεων, που η ίδια αντιλαμβάνομαι και μου δίνουν την ένωσή μου με την έμπνευση, είναι όσα αισθάνομαι. Τον άνεμο τον αισθάνεσαι. Όμως χωρίς ο Άνεμος να βουτήξει στο υγρό στοιχείο της Βροχής, τίποτα δεν γεννιέται. Η βροχή διαποτίζει τα πάντα, αποτελείται από μια αρχή δημιουργίας.
Ο δίσκος παραμένει ζωντανός ακόμα κι όταν το project αλλάζει σχηματοποιείται ή εξελίσσεται. Σαν την ένωση των μερών υδρογόνου και οξυγόνου και φέρει ζωή. Άνεμος και βροχή είναι ζωή και άνθρωπος. Ο άνεμος χωρίς βροχή δεν ζει. Η βροχή χωρίς τον άνεμο, θα ζήσει δίνοντάς του ζωή. Είναι το ορατό και αόρατο σε ισορροπία δύναμης των αισθήσεων, των δυνατών εικόνων στα αισθαντικά περιβάλλοντα. Αναρωτήθηκα αν άραγε εκεί χρειάζονται τα λόγια κι έτσι γεννήθηκε και ο τίτλος του δίσκου «Στον Άνεμο Βροχή». Βέβαια, όλα τα στοιχεία χρειάζονται. Γη νερό φωτιά αέρας αιθέρας. Όμως, αγαπώ αυτά τα δύο που έδωσα τον τίτλο, κυρίαρχα για κάθε αιτία κι αιτιατό τους στον άγονο κόσμο. Δεν θα μπορούσα ποτέ να πω: Βροχή στη Φωτιά, Άνεμος στη Φωτιά, Φωτιά στη Γη, Γη στον Άνεμο, Γη στη Βροχή. Μόνο «Στον Άνεμο βροχή»! Σε κάθε τραγούδι ψάξτε τους στίχους σε αόρατο και ορατό πεδίο. Θα είναι χαρά μου να σας αποκαλύπτονται μουσικότητα και λόγος.
“Δεν θα μπορούσα ποτέ να πω: Βροχή στη Φωτιά, Άνεμος στη Φωτιά, Φωτιά στη Γη, Γη στον Άνεμο, Γη στη Βροχή. Μόνο «Στον Άνεμο βροχή!»
Πως θα περιγράφατε την πορεία της έμπνευσής σας… τι ήταν αυτό που θέλατε εξ αρχής να μεταδώσετε στον ακροατή;
Ακόμα και τώρα ακούω ένα – ένα τα τραγούδια, κλείνω τα μάτια και πάω στην ανάμνηση της στιγμής που το μελάνι ακουμπούσε στο χαρτί. Ναι, έγραφα, αλλά όχι σε υπολογιστή. Άκουγα τη μελωδία. Όλοι οι στίχοι γράφτηκαν κατόπιν, ανά μελωδία που λάμβανα. Ύστερα είχα τον Άνεμο, τη Βροχή και τον οδηγό μου τον πατέρα μου. Συχνά βούρκωνα. Αρκετοί στίχοι γράφτηκαν σε ώρες τόπους που δεν είχα ούτε μελάνι ούτε χαρτί, στον νου μου σαν τραγούδι. Τους ψιθύριζα μην τους ξεχάσω μέσα στη μελωδία που είχα λάβει. Στις στάλες, στις βροχές, γράφτηκαν στίχοι. Όπως για παράδειγμα το τραγούδι, «Ψίχουλο μιας βροχής». Άπλωσα τα χέρια και οι ψιχάλες έγραψαν… μαζί μου.
Τα τραγούδια «Ωδή» που πουθενά η λέξη δεν αναφέρεται στους στίχους, διότι είναι ωδή ολόκληρο, το «Ιθάκη» , έχοντας τη χάρη της αλήθειας του σύμπαντος. Κάθε ένα τραγούδι είχε χαρακτήρα. Χαίρομαι πολύ που κυκλοφορούν, νιώθω σαν να συνομιλώ μαζί σας και με συγκινεί που δηλώνετε αγάπη στα τραγούδια μας. Το τραγούδι «Νανούρισμα της Έριδας», δυνατό κι έχει δυνατή συμπαντική ιστορία, «οι έριδες ας φεύγουν απέριττες». Το χαρτί μου που έγραφε το μελάνι μου ήταν τετράδιο πενταγράμμου και τα χρώματα που έγραφα τους στίχους ήταν κόκκινο και πράσινο. Το μπλε ήταν οι γραμμές του πενταγράμμου. Έτσι, ταξινομούσα με τα χρώματα της φύσης σκέψεις από συναισθηματικής νοημοσύνης, συνειδητά. Εσώτερα και σε επαφή με την έμπνευση. Στον ακροατή, και η ίδια τώρα ακροάτρια μαζί σας, τι ήθελα να μεταδώσω;
“Επιθυμώ την αλληλεπίδραση δια μέσου της όμοιας οικειότητας, αναζητώντας κοινό τόπο ανθρώπων. Ένα τραγούδι είναι το εμείς σε κοινό τόπο! “
Ένας διάλογος εσωτερικός μας. Ας πάρει ο ακροατής από το κουτί της Πανδώρας ότι επιθυμεί. Αρκεί να γίνει απόκτημά του στη στιγμή που του ταιριάζει και το θέλει. Κάτι σαν «κομμάτι» της ψυχής του και ασκέρι του μυαλού του.
“Αρκετοί στίχοι γράφτηκαν σε ώρες τόπους που δεν είχα ούτε μελάνι ούτε χαρτί, στον νου μου σαν τραγούδι. Τους ψιθύριζα μην τους ξεχάσω μέσα στη μελωδία που είχα λάβει. Στις στάλες, στις βροχές, γράφτηκαν στίχοι”
Κατά πόσο και με ποιο τρόπο εμπλέκονται ιδιότητές σας ως σκηνοθέτις και ως θεατρική συγγραφέας στη στιχουργική;
Στην αρχή δεν το συνειδητοποίησα, αλλά στη διαδρομή κατάλαβα ότι καλώς και αληθώς εμπλέκονται με κάθε τρόπο. Με αποδεκτά τα κριτήρια της έμπνευσης που τα δημιούργησε. Όμορφη η απλωσιά των τεχνών και να σε οριοθετεί η στιχουργική και να σε εκπλήσσει, είναι μοναδικό. Η έμπνευση είναι που δημιουργεί! Κάθε τραγούδι το νιώθουμε, το ακούμε, το διαδίδουμε, το κρατάμε και το κάνουμε τραγούδι μας. Θεωρώ είναι το σανίδι μιας παράστασης που διαδραματίζεται στα μάτια μας. Νόμιζα οι στίχοι θα με περιορίσουν, επειδή γράφω θεατρικό κείμενο. Σκέφτηκα θα μπω σε όρια με μέτρα και «σταθμά» ενώ βλέπω στη σκηνή ολόκληρο ζωντανά το θεατρικό σε διάδραση.
Ο δίσκος είναι ένα μουσικό έργο. Σπονδυλωτό στη μουσική σκηνή με τους εξαιρετικούς μουσικούς για θίασο, σε συγκινησιακά εξαιρετικούς ρόλους με νότες στις νότες. Ήξερα ακριβώς τι κάνω όταν γίναμε πολλοί δημιουργοί μαζί. Κάθε οδηγία που έδινα ήταν σαν να σκηνοθετούσα. Η έμπειρη καθοδήγηση από την ποιοτική δισκογραφική που συνεργάζομαι αποκλειστικά, για να συμπαραγουμε τα τραγούδια. Ήταν συνεχώς πλάι μου σε κάθε απορία μου και σε κάθε ιδέα είχαμε κι άλλη ιδέα. Η διαδρομή, σε οδηγεί μόνη της. Το αυθεντικό δεν στερεύει. Είμαι τυχερή που έχω τη δυνατότητα να λαμβάνω γνώση από τη γνώση τους.
Πόσο διαφορετικό από δημιουργικής απόψεως είναι η συγγραφή στίχων για μουσική που παράγεται από ένα όργανο όπως η αρχαϊκή λύρα συγκριτικά με πιο διαδεδομένα όργανα;
Είναι μια υπέροχη διχοτόμηση και παράλληλη ένωση του χθες στο σήμερα. Θεωρώ μια αναδιάταξη στη σύγχρονη μουσική ακρόαση, χωρίς στεγανά. Το υποστήριξα και το υποστηρίζω χωρίς κλισέ. Το αρχαϊκό δεν μπορεί να γίνεται οτιδήποτε χωρίς την αλήθεια του, θα μείνει μια άδεια ουσία που θα χαθεί μέσα σε προσχηματικές ‘δηθενιές.’ Η αλήθεια της δημιουργίας δεν χρησιμοποιεί την ίδια την αλήθεια και τον οραματισμό που διέπεται, ως «καφετζού» που έχει τις ψυχές για αναχώματα. Δίνει ψυχή. Η δημιουργία δεν είναι το κουπάκι του καφέ που θα σου πουν τα μελλούμενα και εσύ θα το δεχτείς την ώρα που έχεις ανάγκη να ακούσεις το μέλλον. Είναι το ίδιο το όραμα που θα φέρεις και θα το περπατήσεις, ως γέννα. Η Αρχαϊκή λύρα αφήνει έντονο μουσικό αποτύπωμα σε όποιο είδος διήγησης την τοποθετήσεις. Φανταστείτε όταν οι στίχοι έρχονται να διηγηθούν πάνω στην ιδιότητα του αποτυπώματος του αρχαίου μουσικού οργάνου.
Ο Θανάσης Κλεώπας είναι εξαιρετικός στην Αρχαϊκή λύρα του Απόλλωνα. Ένας οξυδερκής μουσικός και τον ευχαριστώ για τις μουσικές που είχα και «δούλεψα». Ήταν επιλογή μου το συγκεκριμένο όργανο κι ανταποκρίθηκε. Μια όμορφη συνεργασία μας που έφερε τραγούδια που θα ήθελα να παλιώνουν στο κελάρι της ψυχής όλων μας. Οι δονήσεις της αρχαϊκής λύρας του Απόλλωνα, ενώθηκαν σε διαφορετικά είδη από ακουστικά μοτίβα. Χωρίς νόρμες. Τα αλλά όργανα έδωσαν τις δονήσεις της αρχαίας λύρας, με ίδιο τέμπο διάθεσης, με σαφήνεια οδηγιών κατά την παραγωγή, με στοιχεία θεατράλε και αντιμεταθέσεων από το τρίπτυχο, πρωτόλειο, λιτό, αρχαίο – συχνά και με ρακόρ κινηματογραφικών συγχορδιών να ταυτίζονται στο τρίπτυχο. Χωρίς η αρχική πρόθεση να αλλοιωθεί. Έτσι παλιό – νέο φτιάξανε τη λιτή μουσική τάση.
Πιστεύετε ότι μπορεί το αρχαιοελληνικό να αγκαλιάσει και να συνδεθεί με το σύγχρονο μουσικό στοιχείο; Κι αν ναι με ποιο τρόπο; Ποιος θα μπορούσε να είναι ο συνδετικός κρίκος;
Ναι φυσικά και μπορεί. Η σύνδεση είναι η ίδια η ιδέα και η γνώση χωρίς στενότητα σκέψης της εξέλιξης του αρχαϊκού από όπου κι αν προέρχεται, μέσα στο νεότερο. Για παράδειγμα, το τσέλο το κοντραμπάσο το φλάουτο ακόμα και όργανα όπως ηλεκτρικό πιάνο και ηλεκτρική κιθάρα, το βιολί, σημασία έχει ο τρόπος που θα παιχτούν οι νότες. Χρόνος αναφοράς, τόπος προέλευσης, αιτιότητα, όλα στη μουσική εξέλιξη του κάθε τραγουδιού, με κανόνες που σπάνε και αναγγέλλουν το αυθεντικό. Στον «Άνεμο Βροχή» τίποτα δεν ήταν σε αιώρηση εκτός από την πηγαία έμπνευση της γραφής που αγκάλιασε όλες τις μουσικές μέσα νομίζω από το φίλτρο αγάπης μου και για το θέατρο. Λέγεται ότι το γεφύρωμα ήρθε από το λόγο. Θα το δείξει η συνέχεια. Πιστεύω ότι η σύνδεση ήταν το φως της συνδημιουργίας.
“Η δημιουργία δεν είναι το κουπάκι του καφέ που θα σου πουν τα μελλούμενα και εσύ θα το δεχτείς την ώρα που έχεις ανάγκη να ακούσεις το μέλλον. Είναι το ίδιο το όραμα που θα φέρεις και θα το περπατήσεις, ως γέννα”
Μιλήστε μας λίγο για τους συντελεστές του δίσκου και αν μπορείτε να μας περιγράψετε μια στιγμή μαζί τους που θυμάστε ιδιαιτέρως κατά τη δημιουργία του δίσκου…
Οι συντελεστές είναι όλοι τους εξαιρετικοί. Έδωσαν στις συλλαβές στις μελωδίες τη γνώση, την ευαισθησία και την αγάπη για το project του album. Συμμετέχουν και ερμηνεύουν ο σημαντικός Βασίλης Λέκκας, σπουδαίος, ταπεινός, μοναδικός. Ερμηνεύει το «Νανούρισμα της Έριδας. Η Βάλια Τσιργιώτη που η χροιά της έχει ένα φυσικό βάθος και αγγίζει το αρχέτυπο το οποίο στηρίζει εξαιρετικά. Ερμηνεύει την «Ωδή» και το ντουέτο με τον Θανάση Κλεώπα, «Ψίχουλο μίας Βροχής». Ο αισθαντικός Νίκος Στρατάκης σε απόδοση του τραγουδιού «Νταντεύω τα Μάτια». Η ροκ ερμηνεύτρια που εδώ μπαίνει σε έθνικ δρόμους, Ερασμία Μάνου. Ο Πωλ Ζαχαριάδης, male castrato στο τραγούδι «Χρονοφίλημα».
Τέλος, ο Θανάσης Κλεώπας με τα ιδιόχρωμά του, ο οποίος συνέθεσε τη μουσική κι έπαιξε την Αρχαϊκή Λύρα του Απόλλωνα. Οι υπέροχοι μουσικοί που μετέχουν, μετά τον συνθέτη, αποτελούν ομάδα του project, ως βασικοί. Επίσης, να αναφέρω την Πωλίνα Γκιωνάκη, τον Θοδωρή Βλαχάκη, την Αλίκη Πίτερσον που θα είναι και οι ομιλητές στην παρουσίαση του άλμπουμ. Τέλος, θα ήθελα να ευχαριστήσω την καινοτόμα δισκογραφική μου εταιρεία την Fm Records. Χωρίς τη δισκογραφική πιστεύω πως όλη η δημιουργία θα έμενε κάπου μακριά σας. Ωστόσο όπως λέω: «όσο υψώνεται η τέχνη, τόσο οφείλει να ταπεινώνεται ο καλλιτέχνης». Θυμάμαι κάθε στιγμή της δημιουργίας αυτού του δίσκου. Όλες τις στιγμές που βούρκωσα. Τον Βασίλη Λέκκα και τη Βάλια Τσιργιώτη που πραγματικά με έκαναν να θέλω να πω πόσο τυχερή είμαι. Όλες τις πρόβες και τους χαρακτήρες κάθε συνεργάτη χωριστά, τις ώρες στο στούντιο, τις ηχογραφήσεις. Είναι τόσα μα τόσα που δεν ξεχνιούνται… Όλους τους ευχαριστώ.
Ποια τα μελλοντικά σας σχέδια (νέα πρότζεκτ, συναυλίες, κλπ)
Θα μείνω στα άμεσα, όπως πάντα, διότι τα άμεσα αφορούν. Θα γίνει παρουσίαση του δίσκου, μια μουσική γιορτή με 14+2 τραγούδια κάτω από την Ακρόπολη στου Ψυρρή, σε φιλικό περιβάλλον με ταπεινότητα όπως αξίζει. Παρουσιάζουμε οι συντελεστές το άλμπουμ και τα δύο νέα τραγούδια που έρχονται σύντομα. Το πρώτο έρχεται τον Φεβρουάριο και ακολουθεί το δεύτερο, με ερμηνεία του σπουδαίου μας Βασίλη Λέκκα και στα δύο τραγούδια. Με πρώτο όργανο τη φωνή, όπου ο Βασίλης Λέκκας αποτελεί το εγγενές αρχαϊκό ερμηνείας. Στο μέλλον θα γίνουν εμφανίσεις ώστε τα τραγούδια να φτάσουν κοντά σας σε στιγμές ζωντανές. Να τα απολαύσουμε από κοινού.
Ποιο είναι το αγαπημένο σας μότο με το οποίο θα θέλατε να κλείσετε αυτή τη συνέντευξη;
Θα κλείσω τη συνέντευξη με τον τίτλο του δίσκου: «Στον Άνεμο βροχή» που είναι αφιερωμένο στον πατέρα μου και ένα «ευχαριστώ» που ακούτε τα τραγούδια του νέου δίσκου μου. Είναι τιμητικό για μένα.
Σας ευχαριστώ για τον χρόνο σας, νομίζω ότι μοιραστήκατε στιγμές ψυχής με τους συνοδοιπόρους αναγνώστες και ακροατές…
Ήταν τιμή και ξεχωριστή χαρά αυτή η συνέντευξη.
Την εκτίμηση μου!
Εις το επανιδείν.