Τη βαθιά ανησυχία και την έντονη διαμαρτυρία τους καταθέτουν με ανοιχτή τους επιτολή προς τον Προϊστάμενο της Διεύθυνσης της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, οι γονείς των μαθητών του 7ου Γυμνασίου Χανίων μετά και την απόφαση για την κατάργηση τμήματος της Β’ τάξης του Γυμνασίου.
Η ανοιχτή επιστολή:
«Ανοιχτή επιστολή προς τον Προϊστάμενο Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Χανίων, κ.Χριστοδουλάκη
Από τους γονείς των μαθητών του 7ου Γυμνασίου Χανίων
Αξιότιμε κύριε Προϊστάμενε,
Με την παρούσα επιστολή, θα θέλαμε να εκφράσουμε τη βαθιά ανησυχία και την έντονη διαμαρτυρία μας για την πρόσφατη απόφαση σας που αφορά στην κατάργηση τμήματος της Β’ τάξης του Γυμνασίου μας και την αναδιανομή των μαθητών του στα υπόλοιπα τμήματα.
Αντιλαμβανόμαστε ότι η απόφαση αυτή πιθανόν ελήφθη με γνώμονα την εξοικονόμηση πόρων ή άλλους διοικητικούς λόγους. Παρ’ όλα αυτά, καθώς αντιτίθεται στα ευρήματα της σύγχρονης επιστημονικής έρευνας σχετικά με την επίδραση των πολυμελών τμημάτων στην εκπαιδευτική απόδοση, και αποκλίνει από την παγκόσμια τάση μείωσης του αριθμού των μαθητών ανά τμήμα, κρίνουμε απαραίτητο να επισημάνουμε τα σοβαρά μειονεκτήματα που συνεπάγεται η δημιουργία πολυμελών τμημάτων.
Η ύπαρξη πολυάριθμων τμημάτων επηρεάζει άμεσα την ποιότητα της διδασκαλίας. Όσο περισσότεροι μαθητές υπάρχουν σε ένα τμήμα, τόσο πιο δύσκολο γίνεται για τον εκπαιδευτικό να διαχειριστεί την τάξη, να προσφέρει εξατομικευμένη προσοχή και να υποστηρίξει τις μαθησιακές ανάγκες κάθε παιδιού. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση της εκπαιδευτικής αποτελεσματικότητας και την αδυναμία κάλυψης όλων των μαθησιακών στόχων. Το ήδη επιβαρυμένο σχολικό περιβάλλον επιβαρύνεται περαιτέρω. Οι εκπαιδευτικοί θα βρίσκονται αντιμέτωποι με επιπλέον πίεση και άγχος, γεγονός που μπορεί να επηρεάσει αρνητικά την απόδοσή τους και την ψυχική τους υγεία και να αναστείλει τη δημιουργική και παιδαγωγική τους διάθεση.
Αναμφισβήτητα σε πολυμελή τμήματα είναι αδύνατον να εξυπηρετηθούν οι μαθησιακές ανάγκες όλων των μαθητών, πολύ περισσότερο εκείνων που διαθέτουν ειδικές γνωματεύσεις για μαθησιακές δυσκολίες. Ο νομοθέτης γι΄αυτό το λόγο απαγορεύει τμήματα με 2 διαγνώσεις ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών να είναι 25 μαθητών. Εν προκειμένω, θυμίζουμε ότι σε ορισμένα τμήματα της Β Τάξης του 7ου Γυμνασίου υλοποιούνται ήδη δράσεις Παράλληλης Στήριξης, οι οποίες στην πράξη ακυρώνονται με τη διόγκωση των τμημάτων. Σας καλούμε επίσης να ενημερωθείτε για τον συνολικό αριθμό των μαθητών που διαθέτουν γνωματεύσεις.
Πέραν αυτών, οι μαθητές σε πολυάριθμα τμήματα έχουν λιγότερο χώρο και χρόνο να εκφραστούν και να συμμετάσχουν ενεργά στη μαθησιακή διαδικασία. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε απογοήτευση, απώλεια ενδιαφέροντος για το μάθημα, και πολλές φορές και σε παραβατικές συμπεριφορές. Σας υπενθυμίζουμε τα περυσινά δυσάρεστα γεγονότα βίας που σημειώθηκαν στο σχολείο μας, αποτέλεσμα αδράνειας των υπευθύνων παρά τις έντονες ανησυχίες του Συλλόγου των Εκπαιδευτικών και των Γονέων, με τα γνωστά αποτελέσματα. Ήδη πολλοί μαθητές στο άκουσμα της είδησης της κατάργησης του τμήματος εξέφρασαν την ανησυχία και τη δυσαρέσκειά τους για την ποιότητα της εκπαίδευσης και την ικανότητά τους να συμμετέχουν αποτελεσματικά στη μαθησιακή διαδικασία.
Στο ίδιο πλαίσιο και προφανώς και για λόγους ασφάλειας, η ισχύουσα νομοθεσία προβλέπει ως ελάχιστο χώρο τα 2 τ.μ. ανά μαθητή. Με αυτό το κριτήριο, την περυσινή χρονιά κατά τη δημιουργία των τμημάτων της Ά τάξης αποφασίσθηκε από τη Διοίκηση του σχολείου η δημιουργία έξι τμημάτων. Συνεπώς η απόφαση για κατάργηση του έκτου τμήματος, πέρα από αντιεκπαιδευτική και αντιεπιστημονική, πιθανόν είναι και παράνομη, καθώς αντιβαίνει στην απαίτηση για τον ελάχιστο διαθέσιμο χώρο ανά μαθητή. Άλλωστε δεν έχει οριστικοποιηθεί ούτε ο αριθμός των μαθητών, καθώς είναι πιθανό να μετεγγραφούν και άλλοι μαθητές, μιας και το σχολείο εξυπηρετεί μια από τις πιο αναπτυσσόμενες περιοχές της πόλης των Χανίων.
Ολοκληρώνοντας, κατανοούμε πως οι επιλογές αυτές δεν είναι εύκολες. Επίσης αντιλαμβανόμαστε ότι η απόφαση για την κατάργηση του τμήματος δεν ήταν δική σας επιλογή, αλλά μία εφαρμογή οδηγίας της κεντρικής διοίκησης, όπως σαφώς μας τονίσατε στην πρόσφατη συνάντησή μας. Ωστόσο σας παρακαλούμε να επανεξετάσετε την απόφασή σας για την κατάργηση του τμήματος της Β’ Γυμνασίου του σχολείου μας, λαμβάνοντας υπόψη και τις παραπάνω παρατηρήσεις και τις συνέπειες που μπορεί να έχει η αύξηση του αριθμού των μαθητών ανά τμήμα. Κυρίως όμως σας καλούμε να αντιμετωπίσετε το ζήτημα με κριτήρια επιστημονικά και εκπαιδευτικά. Να λειτουργήσετε ως επιστήμονας εκπαιδευτικός θέτοντας ως προτεραιότητα την ποιοτική εκπαίδευση των παιδιών, και όχι σαν απρόσωπος γραφειοκράτης που απλά εφαρμόζει άνωθεν οδηγίες και εγκυκλίους μιας διοίκησης που αποφασίζει με κριτήρια κόστους και στοχοθεσία αντιεπιστημονική, αντιεκπαιδευτική, και πιθανόν παράνομη. Εξάλλου όπως θα έχετε πληροφορηθεί, στο σύνολο του νομού έχουν ήδη αρχίσει να εκδηλώνονται έντονες διαμαρτυρίες από γονείς και εκπαιδευτικούς σχετικά με τις συγχωνεύσεις τμημάτων. Να είστε σίγουρος ότι οι αντιδράσεις θα κλιμακωθούν. Σας καλούμε να επανεξετάσετε την απόφασή σας, και οι τελικές σας επιλογές να έχουν ως προτεραιότητα την ποιοτική αναβάθμιση της εκπαίδευσης των παιδιών, και όχι άλλου είδους κριτήρια.
Οι γονείς των μαθητών του 7ου Γυμνασίου Χανίων