Λιμάνια με αχαρτογράφητα σημεία, φάρους χωρίς φως, με σπασμένους προβλήτες, επικίνδυνα σε συγκεκριμένους ανέμους και με οδηγούς φορτηγών να εκτελούν χρέη καβοδέτη όπως στο λιμάνι της Ηρακλειάς.
Η συντριπτική πλειοψηφία των ελληνικών λιμανιών βρίσκεται στην λίστα που κατέθεσαν για πολλοστή συνεχόμενη χρονιά οι καπετάνιοι της ελληνικής ακτοπλοΐας στο Υπουργείο Ναυτιλίας. Η έκθεση κατατέθηκε από τον πρόεδρο της Πανελλήνιας Ένωσης Πλοιάρχων Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΠΕΝ), Παναγιώτη Γιγή και τη γενική γραμματέα Ελένη Παπαδοπούλου και συνοδευόταν από επιστολή προς τον γενικό γραμματέα Λιμένων Ευάγγελο Κυριαζόπουλο, με κοινοποίηση στην πολιτική και στρατιωτική ηγεσία του όπως και στην Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία (ΠΝΟ).
Μέσα σε αυτή, βρίσκεται η ετήσια έρευνα τους για τα λιμάνια, τις ελλείψεις και τα προβλήματα επικινδυνότητας που έχουν από τους βασικούς χρήστες αυτών, τους πλοιάρχους που επιβιβάζουν και αποβιβάζουν εκατοντάδες χιλιάδες επισκέπτες και τους 12 μήνες του χρόνου. Για μερικά από αυτά, είναι πολύ ανήσυχοι τόσο για άμεσα ζητήματα καταστροφών που θα αντιμετωπίσουν όπως το λιμάνι της Τήνου την άνοιξη, αλλά και κινδύνους που εγκυμονούν για επιβάτες, ναυτικούς και καβοδέτες όπως στην Αιγιάλη της Αμοργού ή το λιμάνι της Νάξου.
Μέσα στη λίστα των 65 λιμανιών, βρίσκει κανείς ότι σχεδόν όλα τα λιμάνια έχουν έλλειψη φωτισμού, χώρων αναμονής κοινού, εκβαθύνσεων, έχουν αχαρτογράφητα σημεία, έχουν ανάγκη για δέστρες και μπαλόνια. Σε τουλάχιστον 20 από αυτά οι παρατηρήσεις είναι πολύ σοβαρές, ενώ και για τον Πειραιά, την Πάτρα, το Ηράκλειο και την Ηγουμενίτσα, οι καπετάνιοι έχουν σημειώσει ότι χρήζουν πολλών βελτιωτικών εργασιών.
Πιο αναλυτικά οι παρατηρήσεις για Αίγινα, Αλόννησο Αμοργός, Ανάφη, Αντικύθηρα, Ζάκυνθο, Ηρακλειά, Ικαρία, Κάσος, Κεφαλονιά, Λέσβο, Νάξο, Πάρο, Σαντορίνη, Σαμοθράκη, Σκιάθο, Σκόπελο, Σούδα, Σχοινούσα και Τήνο που απαιτούνται άμεσες εργασίες
Αίγινα
Το Λιμάνι της Αίγινας κρίνεται επικίνδυνο με Ανέμους (Δ–ΝΔ) και χρειάζεται επειγόντως βελτίωση / αποκατάσταση των ελλείψεων. Υπάρχουν στρεβλωμένες προεξέχουσες μεταλλικές ράγες. Όλη η προβλήτα (ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΑ) κατά μήκος, χρειάζεται βελτίωση. Λείπουν μπαλόνια και τα μικρά μπαλόνια που υπάρχουν είναι έτοιμα να φύγουν Εκβάθυνση της προβλήτας (ΤΑΞΙ) για να προσεγγίζουν και εκεί πλοία με νοτιοδυτικούς ανέμους για την ασφάλεια των επιβατών. Απαιτείται η εκβάθυνση της λιμενολεκάνης. Καθαρισμός Εισόδου από υπάρχοντες υφάλους ή σήμανση αυτών. Απαιτείται νέα χαρτογράφηση γιατί τα βυθίσματα δεν ανταποκρίνονται σε αρκετά σημεία της λιμενολεκάνης. Λείπουν δέστρες (μπίντες) και οι προσκρουστήρες που υπάρχουν είναι λίγοι και για μικρότερα σκάφη. Χρειάζεται να ενισχυθεί η φωτοβολία και να αντικατασταθεί το χρώμα του φανού (είναι άσπρο και χάνεται στα φώτα της πόλης).
Αλόνησος
Χαρακτηρίζεται ως επικίνδυνη η πρυμνοδέτηση στον εξωτερικό προβλήτα λόγω γειτνίασης με τα βράχια του λιμενοβραχίονα.
Αιγίαλη και Κατάπολα Αμοργού
Στην Αιγιάλη Αμοργού εξέχουν οι ράγες, με αποτέλεσμα ο καταπέλτης να γλιστράει. Δύο από αυτές εξέχουν πολύ με αποτέλεσμα να μαγκώνει κάθε φορά το δεξί νύχι ( το τελευταίο τμήμα της μπουκαπόρτας) με κίνδυνο στρέβλωσης ή και απώλειας ή και τραυματισμού επιβάτη ή μέλους του πληρώματος από το τράνταγμα. Το πλάτος του προβλήτα είναι στενό και ο καταπέλτης απέχει 2 μέτρα αριστερά από τις δέστρες. Δεν υπάρχει δυνατότητα ασφαλούς πρόσδεσης. Με δυτικούς καιρούς που έχει μεγάλη ρεστια και με ολισθηρότητα από τις ράγες και με την μικρή απόσταση από τις δέστρες, είναι άκρως επικίνδυνο να χτυπήσει ο καταπέλτης πάνω στις μπίντες και να προκληθεί σοβαρή ζημιά.
Στα Κατάπολα εξέχουν ράγες με αποτέλεσμα ο καταπέλτης να γλιστράει. Επιπλέον υπάρχει κίνδυνος ζημιάς σε περίπτωση σκαλώματος καταπέλτη ή νυχιού καταπέλτη σε κάποια από τις ράγες
Ανάφη
Χρήζει άμεσης βυθοκόρησης και εκβάθυνσης, άκρως επισφαλής και επικίνδυνη η προσέγγιση και η ασφαλής πρόσδεση του πλοίου όταν επικρατεί υψηλή αποθαλασσία και κυματισμός. Είναι αχαρτογράφητο το λιμάνι . Δεν είναι προστατευμένος ο προβλήτας από τους εξωτερικούς κυματισμούς με αποτέλεσμα την υπερπήδηση του.
Αντικύθηρα
Από τα πλέον δύσκολα/ προβληματικά λιμάνια λόγω μικρού εύρους λιμενολεκάνης και μη προστασίας από ΒΑ ανέμους. Χρειάζεται φωτοσήμανση εισόδου και φωτισμό στον προβλήτα. Χρειάζεται εκβάθυνση λιμενολεκάνης, κατασκευή μεγαλύτερου προβλήτα με καλύτερο προσανατολισμό και τοποθέτηση μπιντών.
Ζάκυνθος
Οι φανοί εισόδου πρέπει να αυξήσουν την φωτοβολία τους. Στις ράμπες πρόσδεσης πρέπει να τοποθετηθούν προσκρουστήρες. Πρέπει να γίνει άμεσα εκβάθυνση στα επικίνδυνα αβαθή που υπάρχουν στο κέντρο του λιμένα. Η είσοδος του λιμένα είναι διαμορφωμένη με τέτοιο τρόπο δημιουργώντας μεγάλη δυσκολία λόγω πολλών ελιγμών που απαιτούνται από το πλοίο κατά την είσοδο του και κατά την έξοδό του. Χρειάζεται καθαρισμός και επισκευή φρεατίων για αποστράγγγιση των νερών της βροχής (δημιουργούν πρόβλημα κατά την φόρτωση τα λιμνάζονται νερά μπροστά από τις ράμπες).
Ηρακλειά
Λόγω στενότητας και χαμηλού ύψους του προβλήτα είναι αδύνατη η χρήση των καταπελτών των επιβατών και όλη η αποεπιβίβαση γίνεται από τον καταπέλτη με αποτέλεσμα καθυστέρησης κατά τους θερινούς μήνες. Αρκετές φορές υπάρχουν σκάφη ανεξέλεγκτα αγκυροβολημένα κάνοντας τη μανούβρα δύσκολη και ριψοκίνδυνη. Ο εκάστοτε Λιμενικός δεν μπορεί να πράξει γιατί δεν υπήρχε επικοινωνία από τον προβλήτα για να τους κατευθύνει. Δεξιά όταν δένει το πλοίο στα 4μ υπάρχουν ρηχά με κίνδυνο για τις προπέλες και τα τιμόνια. Λόγω της στενότητας σε δυσμενείς καιρικές συνθήκες είναι άκρως επικίνδυνη η παραμονή έως την ασφάλιση του καταπέλτη. Λόγω μη ύπαρξης καβοδέτη, χρέη κάνει ο πράκτορας ή κάποιος οδηγός φορτηγού με κόσμο κοντά στους κάβους.
Ιθάκη
Χρειάζεται η απομάκρυνση των υποβρυχιών καλωδίων της ΔΕΔΔΗΕ πλησίον του λιμένος που καθιστούν την αγκυροβολία απαγορευτική. Σε κάθε περίπτωση, πρέπει να βρεθεί τρόπος ώστε τα πλοία που προσεγγίζουν λιμένα να μπορούν να αγκυροβολούν για λόγους ασφαλείας των πλοίων, επιβατών και πληρωμάτων.
Ικαρία
Άγιος Κήρυκος
Κατά τις περιόδους που επικρατούν δυσμενείς καιρικές συνθήκες, βόρειων ή νότιων διευθύνσεων ανέμων, οι οποίοι είναι πλευρικοί θα καθιστούν ως και αδύνατη την ασφαλή πρόσδεση του πλοίου.
Εύδηλος
Υπάρχουν προσχώσεις και αβαθή στην θέση του νέου προβλήτα, που καθιστούν αδύνατη τη χρήση του από το πλοίο. Επίσης δυσχεραίνονται οι χειρισμοί κατά την έξοδο από το λιμάνι. Εκβάθυνση στην περιοχή στροφής του πλοίου, μετά την ελαφρή προσάραξη Φ/Γ πλοίου
Διαφάνι Καρπάθου
Ο προβλήτας έχει υποστεί ζημιά. Αποκατάσταση και συντήρηση προβλήτας Αφαίρεση μεταλλικών δοκών προβλήτας λόγω συνεχόμενης κύλισης καταπέλτη και πιθανής ζημιάς αυτού. Σε περίπτωση ισχυρών ανέμων και υψηλού κυματισμού το πλοίο συγκρατείται μόνο στους κάβους με πιθανή θραύση τους και τραυματισμό επιβατών, πληρώματος και παρευρισκόμενων στο λιμένα (δε συμβάλλει το βάρος του καταπέλτη στη σταθερότητα της πρύμης.
Κάσος
Άκρως επισφαλής και επικίνδυνη η προσέγγιση και η ασφαλής πρόσδεση του πλοίου με νότιους και νοτιοανατολικούς άνεμους για να μπορεί το νησί να έχει απρόσκοπτη θαλάσσια συγκοινωνία παντώς καιρού. Έχει παρατηρηθεί καθίζηση στο ανατολικό τμήμα του προβλήτα
Σάμη Κεφαλονιά
Επειδή υπάρχει ελλιπής σήμανση των ορίων του κρηπιδώματος για τα οχήματα κατά την διάρκεια της νύκτας, είναι πολύ δύσκολο για όλους και ιδιαίτερα τους οδηγούς των οχημάτων να διακρίνουν την άκρη του προβλήτα από την θάλασσα, ιδιαίτερα δε όταν επικρατούν δυσμενείς καιρικές συνθήκες όπου λιμάνι και θάλασσα φαίνονται σαν ένα. Η παραμονή του πλοίου στο λιμάνι με κακοκαιρία είναι επισφαλής γιατί ο κυματισμός έρχεται ζωντανός
Μυτιλήνη
Δεν υπάρχει χαρτογράφηση από την υδρογραφική υπηρεσία στο σημείο που έγινε το νέο λιμάνι και πλησίον αυτού.
Νάξος
Ο προβλήτας της Νάξου έχει υποστεί ζημιά στο κρηπίδωμα όπου βρίσκεται η μοναδική δέστρα που μπορεί να δοθεί ο κάβος. Το υποθαλάσσιο κρηπίδωμα έχει μετακινηθεί και να έχει βγει προς τα έξω. Ο μεγάλος αριθμός αφιξοαναχωρήσεων πλοίων κατά την καλοκαιρινή περίοδο επιδεινώνουν την φθορά με τις προπελιές αυξάνοντας τις πιθανότητες για ολική καθίζηση. Τα τουριστικά σκάφη που δραστηριοποιούνται στην είσοδο, έξοδο και αγκυροβόλιο του λιμένα, κινούνται χωρίς έλεγχο με αποτέλεσμα να επηρεάζουν την ομαλή λειτουργία κατά την είσοδο-έξοδο-χειρισμούς πρόσδεσης των πλοίων.
Πάρος
Στον προβλήτα στη Νο.2 θέση εξέχουν οι ράγες με αποτέλεσμα ο καταπέλτης να γλιστράει. Επιπλέον υπάρχει κίνδυνος ζημιάς σε περίπτωση σκαλώματος καταπέλτη ή νυχιού καταπέλτη σε κάποια από τις ράγες. Στη θέση 8 ο προβλήτας δεν είναι ίσιος με αποτέλεσμα να μην στρώνουν σωστά οι καταπέλτες. Τα τουριστικά σκάφη που δραστηριοποιούνται στην είσοδο, έξοδο και αγκυροβόλιο του λιμένα, κινούνται χωρίς έλεγχο. Δυσκολία ευκρίνειας του υφάλου λευκής Σπίθας κατά τη διάρκεια της νύχτας, λόγω των φώτων από τα κτήρια. Η προοδευτική αύξηση των πλοίων που προσεγγίζουν τον λιμένα της Παροικιάς κάθε χρόνο, επιβάλλει την επέκταση νεών θέσεων προς ΒΔ. Κατά την θερινή περίοδο πρέπει οι πλοίαρχοι να προσδέσουν με δύο καταπέλτες, να αποβιβάσουμε κατά μέσο όρο 600 -700 επιβάτες και οχήματα. Με την αποβίβαση των πρώτων οχημάτων, το λιμάνι μπλοκάρει για αρκετή ώρα και ειδικά με δυνατούς ανέμους τίθεται θέμα ασφάλειας για τους επιβάτες που αποβιβάζονται.
Σαμοθράκη
Επικίνδυνο λιμάνι για τις προσεγγίσεις μεγάλων πλοίων. Είναι ταυτόχρονα επιβατικό λιμάνι, εμπορικό λιμάνι, αλιευτικό καταφύγιο και μαρίνα. Εκτεθειμένο στους Βόρειους ανέμους.
Σαντορίνη
Ύστερα από την επέκταση του λιμανιού προς τα βόρεια, επηρεάζεται η αγκυροβολία λόγω μεγάλων βαθών. Επίσης, λόγω της προέκτασης αυτής το λιμάνι είναι εκτεθειμένο σε περίπτωση νοτιοδυτικών-δυτικών ανέμων, γιατί ο λιμενοβραχίονας παρέμεινε στο ίδιο μήκος. Είναι επιτακτική ανάγκη για το νησί να βρεθεί μια εναλλακτική λύση σε περίπτωση αδυναμίας προσέγγισης των πλοίων, σε κάποια άλλη υπήνεμη από Δ-ΝΔ ανέμους τοποθεσία, κατασκευάζοντας μια προβλήτα, που θα μπορεί να εξυπηρετεί τα πλοία σε δυσμενείς καιρικές συνθήκες από τους ανωτέρω ανέμους. Θα πρέπει το Λιμενικό Ταμείο Θήρας να μεριμνήσει ώστε να περισυλλέγεται η ελαφρόπετρα από την επιφάνεια της θάλασσας, η οποία προκαλεί φραγμό στα φίλτρα των πλοίων, προβλήματα στις αντλίες θαλάσσης του και κατά συνέπεια μηχανικά προβλήματα.
Σκιάθος
Πολλά σκάφη- ιστιοφόρα- θαλαμηγοί πλησίον προβλήτας πρόσδεσης κατά τους καλοκαιρινούς μήνες και σε περίπτωση αγκυροβολιάς είναι πιθανή εμπλοκή αγκυρών το οποίο δυσκολεύει περισσότερο όταν οι καιρικές συνθήκες είναι δύσκολες.
Σκόπελος
Όταν πνέουν βόρειοι και βορειανατολικοί άνεμοι πρέπει να εισέλθει το πλοίο με μεγαλύτερη ταχύτητα στο λιμάνι κατά την στροφή του μπαίνει και ο κυματισμός του πλοίου και του καιρού με κίνδυνο να γίνει ζημιά όχι μόνο σε ένα σκάφος αλλά σε πολλά περισσότερα.
Σούδα ( Χανιά)
Οι καβοδέτες δεν διαθέτουν πλωτό μέσο έτσι ώστε κατά την πρόσδεση στην προβλήτα Ανδριάς η πρόσδεση της πλώρης να γίνεται με καθυστέρηση ενώ σε δυσμενείς καιρικές συνθήκες δημιουργούνται επικίνδυνες καταστάσεις για το πλήρωμα , το πλοίο και το προσωπικό στεριάς. Η προβλήτα όπου ελλιμενίζεται το πλοίο έχει μήκος 160 μέτρα , ενώ το μήκος του πλοίου είναι 214 μέτρα, δηλαδή πάνω από 50 μέτρα προεξέχουν από το τελείωμα της προβλήτας Ανδριάς, με αποτέλεσμα το πλοίο να βρίσκεται εκτεθειμένο και να κινδυνεύει σε δυσμενείς καιρικές συνθήκες. Η ράμπα χρήζει επισκευής, διότι προεξέχουν τα σίδερα από την αλλοίωση που έχει υποστεί το τσιμέντο. Στην πρυμναία θέση πρόσδεσης του πλοίου , στην γωνία της προβλήτας υπάρχει μόνο μια δέστρα (μπίντα) η οποία χρήζει αντικατάσταση λόγω παλαιότητας και δεν μπορεί να συγκρατήσει ασφαλώς την τάση των τριών κάβων που απαιτούνται για την ασφαλή πρόσδεση του πλοίου. Επίσης πρεπει άμεσα να απομακρυνθεί το ναυαγίο που υπάρχει στο σημείο. Το ζήτημα της απομάκρυνσης του ιστιοπλοϊκού σκάφους που έχει βυθιστεί κοντά στην είσοδο του αλιευτικού λιμανιού εγκυμονεί κινδύνους για τη ναυσιπλοϊα.
Σχοινούσα
Άκρως επικίνδυνο λιμάνι ειδικά με τους νότιους καιρούς. Λόγω στενότητας και χαμηλού ύψους του προβλήτα είναι αδύνατη η χρήση των καταπελτών των επιβατών και όλη η αποεπιβίβαση γίνεται από τον καταπέλτη οχημάτων με αποτέλεσμα καθυστέρησης κατά τους θερινούς μήνες.
Τήνος
Στο σημείο που βρίσκεται ο κόκκινος φανός, παρουσιάζονται εκτεταμένες ρηγματώσεις, οι οποίες εκτείνονται απο το ανωτέρω σημείο μέχρι τουλάχιστον κάτω απο την θαλάσσια επιφάνεια . Ως εκ τούτου ελλοχεύει σοβαρότατος κίνδυνος στην πρώτη ισχυρή κακοκαιρία με άνεμους απο νότιες διευθύνσεις (οι οποίες είναι συνήθεις στην ανοιξιάτικη περίοδο ), να παρασυρθεί απο τον κυματισμό ή να καταρρεύσει . Πρέπει, να απομακρυνθούν άμεσα τα ημιβυθισμένα μπλόκια του υπο μελέτη/κατασκευή νέου κυματοθραύστη. Με τους βόρειους ανέμους υπάρχει μεγάλος κίνδυνος, να παρασυρθεί το εκάστοτε πλοίο επάνω στα ημιβυθισμένα μπλόκια τα οποία δεν είναι ορατά και με τους νότιους άνεμους αντί να κοπάζει ο κυματισμός εντός λιμένα, συμβαίνει το αντίθετο.
Πηγή :capital.gr