AI αξιολόγηση των μέτρων στον ΒΟΑΚ: Αναγκαία αλλά όχι επαρκή για την οδική ασφάλεια
Η Τεχνητή Νοημοσύνη απαντά σε ερώτημα σχετικά με την αποτελεσματικότητα των παρεμβάσεων από το Καστέλι Κισσάμου έως τα Λινοπεράματα
Σε σχετικό ερώτημα που τέθηκε στην Τεχνητή Νοημοσύνη (AI) αναφορικά με την ουσιαστική αποτελεσματικότητα των μέτρων οδικής ασφάλειας στον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) — ειδικά στο επικίνδυνο τμήμα Χανιά–Κολυμπάρι — η απάντηση καταδεικνύει πως, αν και πρόκειται για σημαντικές παρεμβάσεις, αυτές δεν αρκούν για να εξαλείψουν τον κίνδυνο.
Το τμήμα Χανιά–Κολυμπάρι έχει καταγραφεί ως το πιο επικίνδυνο κομμάτι του ΒΟΑΚ, με 6 σοβαρά τροχαία και 8 νεκρούς την περίοδο 2022–2024. Παρά την έναρξη νέων μέτρων τον Ιούλιο του 2025, υπάρχουν σοβαρές επιφυλάξεις σχετικά με το αν αυτά μπορούν να επιφέρουν ουσιαστική και διαρκή βελτίωση.
Προσωρινές λύσεις με περιορισμένη εμβέλεια
Τα νέα μέτρα περιλαμβάνουν την τοποθέτηση διαχωριστικών κολωνακίων, βελτίωση διαγραμμίσεων και δοκιμαστική εφαρμογή τριών λωρίδων τύπου «2+1». Ωστόσο, πρόκειται για προσωρινές παρεμβάσεις έως ότου ολοκληρωθεί το νέο έργο του ΒΟΑΚ.
Η AI επισημαίνει ότι αυτές οι λύσεις επικεντρώνονται στη μείωση των μετωπικών συγκρούσεων, χωρίς όμως να αντιμετωπίζουν πιο δομικά προβλήματα όπως:
-
Η φθαρμένη ποιότητα του οδοστρώματος
-
Οι επικίνδυνες κλίσεις και στροφές
-
Το ανεπαρκές πλάτος του δρόμου σε πολλά σημεία
Εμπόδια στην εφαρμογή και παρενέργειες
Η εγκατάσταση κολωνακίων στον κόμβο του Γαλατά ήδη προκαλεί κυκλοφοριακή συμφόρηση, με τα έργα να αναμένεται να διαρκέσουν πέντε μήνες. Επιπλέον, η περιορισμένη διατομή του δρόμου δεν επιτρέπει την πλήρη εφαρμογή του μοντέλου «2+1» σε κρίσιμα σημεία, περιορίζοντας τις ασφαλείς προσπεράσεις.
Ανθρώπινο λάθος και ελλιπής αστυνόμευση: οι κρίσιμοι παράγοντες
Η AI επισημαίνει πως, παρότι οι τεχνικές παρεμβάσεις είναι σημαντικές, ο ανθρώπινος παράγοντας παραμένει καθοριστικός. Οι παράνομες προσπεράσεις και η υπερβολική ταχύτητα συνεχίζουν να είναι τα βασικά αίτια ατυχημάτων. Χωρίς εντατικοποιημένη τροχαία επιτήρηση και ουσιαστική εφαρμογή του νέου ΚΟΚ, τα μέτρα είναι πιθανό να αποτύχουν στον στόχο τους.
Έλλειψη πόρων και καθυστερήσεις σε κρίσιμα έργα
Η Περιφέρεια Κρήτης έχει εκφράσει επανειλημμένα παράπονα για ανεπαρκή χρηματοδότηση όσον αφορά τη συντήρηση του υφιστάμενου δικτύου. Την ίδια στιγμή, βασικά έργα όπως αυτά στα τμήματα Κίσσαμος–Κολυμπάρι και Χανιά–Γεωργιούπολη παραμένουν πίσω στον προγραμματισμό, αφήνοντας σημαντικά σημεία χωρίς ουσιαστικές παρεμβάσεις.
Πάτρα-Πύργος vs Χανιά-Κολυμπάρι
Η AI εντοπίζει περιορισμούς και στη σύγκριση με το έργο Πάτρα–Πύργος, όπου το μοντέλο «2+1» συνοδεύτηκε από έως και 70% μείωση μετωπικών συγκρούσεων. Οι ιδιαιτερότητες της Κρήτης, ωστόσο, καθιστούν δύσκολη την άμεση μεταφορά αυτού του μοντέλου:
Παράμετρος | Πάτρα–Πύργος | Χανιά–Κολυμπάρι |
---|---|---|
Τοπογραφία | Ομαλές κλίσεις | Απότομες στροφές & κατηφόρες |
Κυκλοφοριακό φορτίο | Μέτριο | Διπλάσιο την τουριστική περίοδο |
Εναλλακτικές διαδρομές | Πολλαπλές | Ελάχιστες έως ανύπαρκτες |
Διάρκεια παρέμβασης | Σύντομη | Έως το 2026 (7 διαδοχικές φάσεις) |
Συμπέρασμα: Χρήσιμα αλλά όχι καθοριστικά
Η τελική εκτίμηση της AI είναι σαφής:
Τα μέτρα που εφαρμόζονται αυτή τη στιγμή είναι απαραίτητα και θα συμβάλουν πιθανόν σε μείωση των μετωπικών συγκρούσεων και κατ’ επέκταση των θυμάτων. Ωστόσο, δεν αποτελούν μακροπρόθεσμη λύση και ενδέχεται να αποδειχθούν ανεπαρκή χωρίς συνοδευτικά μέτρα, όπως:
-
Συστηματική αστυνόμευση
-
Οδική εκπαίδευση οδηγών
-
Επαρκής συντήρηση και αναβάθμιση του υφιστάμενου δικτύου
Η μόνιμη και ουσιαστική βελτίωση θα επιτευχθεί μόνο με την ταχύτερη ολοκλήρωση του νέου ΒΟΑΚ, που προβλέπεται να καλύψει τη διαδρομή από την Κίσσαμο έως τη Σητεία — ένα έργο που βρίσκεται ήδη σε φάση υλοποίησης, με σταδιακές φάσεις μέχρι και το 2028.
Διαβάστε ακόμη: