ΒΟΑΚ | Πράσινο φως για το τμήμα Χανιά – Κίσσαμος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ

Ένα ακόμη βήμα προς την ενεργοποίηση της προαίρεσης για το τμήμα Κίσσαμος – Χανιά

Με ομόφωνη απόφασή του, ο Δήμος Κισσάμου ενέκρινε τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) για το τμήμα Χανιά – Κίσσαμος του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), θέτοντας ωστόσο σειρά όρων, προτάσεων και παρατηρήσεων που θεωρεί απαραίτητες για την καλύτερη εξυπηρέτηση των κατοίκων και την προστασία της περιοχής. Πρόκειται για ένα ακόμη βήμα προς  την ενεργοποίηση της προαίρεσης για το τμήμα Κίσσαμος – Χανιά που θα προχωρήσει με την έγκριση των περιβαλλοντικών όρων, ανοίγοντας τον δρόμο για την κατασκευή ενός κρίσιμου κομματιού του άξονα από τον κατασκευαστικό όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.

Υπενθυμίζεται ότι η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) για το τμήμα Χανιά – Κίσσαμος του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης, συνολικού μήκους 30,4 χιλιομέτρων, παραμένει σε δημόσια διαβούλευση έως τις 19 Σεπτεμβρίου 2025. Το συγκεκριμένο έργο έχει ενταχθεί ως προαίρεση στη σύμβαση παραχώρησης για το βασικό τμήμα Χανιά – Ηράκλειο, η οποία υπεγράφη τον περασμένο Μάιο με ανάδοχο τον όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, συνολικού ύψους άνω των 2 δισ. ευρώ και διάρκειας 35 ετών.

Η Κίσσαμος αποτελεί πύλη εισόδου για χιλιάδες επισκέπτες και σημείο αναφοράς για κορυφαίους προορισμούς όπως το Ελαφονήσι, τα Φαλάσαρνα και η Γραμβούσα, με τις υφιστάμενες οδικές υποδομές να κρίνονται εδώ και χρόνια ανεπαρκείς. Το κόστος του νέου έργου εκτιμάται μεταξύ 200 και 250 εκατ. ευρώ, χωρίς να έχει ακόμη οριστικοποιηθεί, ενώ μαζί με τον υπόλοιπο ΒΟΑΚ ο συνολικός προϋπολογισμός προσεγγίζει τα 2,5 δισ. ευρώ,

Το υπό μελέτη τμήμα ξεκινά από τον ανισόπεδο κόμβο Βαμβακόπουλου και καταλήγει 1,2 χιλιόμετρα πριν από την είσοδο της πόλης της Κισσάμου. Ο νέος αυτοκινητόδρομος προβλέπεται να έχει τετράιχνη διατομή, με δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης και κεντρική νησίδα.

Δύο κόμβοι στην Κίσσαμο

Σύμφωνα με τον σχεδιασμό στα όρια του Δήμου Κισσάμου προβλέπεται η κατασκευή δύο κόμβων: ανισόπεδος κόμβος στα Νοπήγεια, σε θέση που δεν θα επηρεάζει τον θεσμοθετημένο αρχαιολογικό χώρο, και καταληκτικός κόμβος κυκλικής κίνησης στα Καλουδιανά, ο οποίος θα συνδέεται και με την προγραμματισμένη Παράκαμψη Κισσάμου. Παράλληλα, θα κατασκευαστούν νέες γέφυρες στον Τυφλό και στον Νοπηγειανό ποταμό, ενώ θα διαπλατυνθεί τμήμα της Παλαιάς Εθνικής Οδού για τη βελτίωση της πρόσβασης.

Παρά τη θετική γνωμοδότηση, ο Δήμος Κισσάμου έθεσε τους όρους και τις βελτιώσεις που θεωρεί αναγκαίες. Ειδικότερα, για τον βόρειο παράπλευρο δρόμο ζητείται να αποκτήσει πλάτος 7 μέτρων με δύο πλήρεις λωρίδες, καθώς και απαλλοτρίωση 2 μέτρων για μελλοντικά πεζοδρόμια, λόγω της έντονης τουριστικής ανάπτυξης στον Κόλπο Κισσάμου.

Για τον νότιο παράπλευρο δρόμο προτείνεται πλάτος 6 μέτρων με έρεισμα 1 μέτρου εκατέρωθεν, αφού δεν εξυπηρετεί μόνο ιδιοκτησίες αλλά και οικισμούς. Επίσης, ζητείται να ληφθούν πλήρη μέτρα ηχοπροστασίας στους οικισμούς Νοπήγεια και Κόκκινο Μετόχι, αλλά και σε παρακείμενα κτίσματα.

Ιδιαίτερη μέριμνα ζητείται και για την κυκλοφοριακή διαχείριση κατά τη διάρκεια των έργων, ώστε να μην πληγεί η τουριστική περίοδος, καθώς και επικαιροποίηση των κυκλοφοριακών μετρήσεων με σύγχρονα δεδομένα, ειδικά δυτικά του ανισόπεδου κόμβου Ταυρωνίτη, καθώς τα υφιστάμενα στοιχεία του 2018 θεωρούνται ανεπαρκή.

Η μελέτη για την Παράκαμψη Κισσάμου

Κομβικής σημασίας θεωρεί ο δήμος και την ολοκλήρωση της μελέτης για την Παράκαμψη Κισσάμου, η οποία, όπως υπογραμμίζεται, θα πρέπει να υλοποιηθεί ταυτόχρονα με τον νέο αυτοκινητόδρομο και να ενταχθεί στην ίδια σύμβαση παραχώρησης του ΒΟΑΚ, ώστε να κατασκευαστεί άμεσα.

Το Δημοτικό Συμβούλιο έλαβε επίσης υπόψη του τρεις ενστάσεις πολιτών που έχουν κατατεθεί έως σήμερα. Οι ενστάσεις αφορούν την προστασία του οικισμού Νοπηγείων από τον θόρυβο, τη δημιουργία συνδετήριου δρόμου για πρόσβαση σε ακίνητο νοτιοανατολικά του κόμβου Νοπηγείων και την τροποποίηση του συνδετήριου δρόμου. Ο δήμος ζήτησε την εξέταση και επίλυση των αιτημάτων αυτών.

Η απόφαση κατέληξε σε ομόφωνη θετική γνωμοδότηση για τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, με όλες τις παραπάνω παρατηρήσεις, ενώ επισημαίνεται η ανάγκη να προχωρήσουν άμεσα όλες οι παράλληλες μελέτες και έργα.

Τα τεχνικά χαρακτηριστικά

Συνολικά, το τμήμα Κίσσαμος – Χανιά θα ξεκινά από τον ισόπεδο κόμβο Καλουδιανών, στην είσοδο της Κισσάμου, και θα καταλήγει στον ανισόπεδο κόμβο Βαμβακόπουλου. Η τετράιχνη διατομή πλάτους 21,50 μ. θα περιλαμβάνει δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση, λωρίδα έκτακτης ανάγκης και διαχωριστική νησίδα με στηθαίο ασφαλείας τύπου New Jersey.

Το έργο συνοδεύεται από εκτεταμένο δίκτυο παράπλευρων και κάθετων δρόμων (31,4 χλμ.), έξι ανισόπεδους και έναν ισόπεδο κόμβο, δέκα γέφυρες, δύο σήραγγες μήκους 1.430 μ., ένα ημιστέγαστρο, 41 ανισόπεδες διαβάσεις και δεκάδες έργα αντιστήριξης. Παράλληλα, προβλέπονται Κέντρα Ελέγχου Σηράγγων, Κέντρο Λειτουργίας και Συντήρησης, καθώς και Σταθμός Εξυπηρέτησης Επιβατών.

Σύμφωνα με τη ΜΠΕ, σημαντικό μέρος της δαπάνης θα κατευθυνθεί σε έργα περιβαλλοντικής προστασίας, όπως αποκατάσταση τοπίου και φυτεύσεις, ενώ κάθε δραστηριότητα θα πρέπει να έχει τις απαραίτητες άδειες και εγκρίσεις.
Πηγή: mononews.gr

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Ειδήσεις σήμερα

Μπορεί να σας ενδιαφέρουν