Στην κατεύθυνση της μεγαλύτερης διαφάνειας και της τόνωσης του ανταγωνισμού κινούνται οι νέες, άμεσες, παρεμβάσεις που θα ανακοινώσει σήμερα η κυβέρνηση στην προσπάθεια της να χαλιναγωγήσει το κύμα ακρίβειας.
Οι σχετικές ανακοινώσεις απ’ τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη αναμένονται κατά τη διάρκεια σύσκεψης στο Μέγαρο Μαξίμου που έχει προγραμματιστεί στις 10.00 το πρωί ενώ θα ακολουθήσει το μεσημέρι συνέντευξη Τύπου του υπ. Ανάπτυξης κ. Κώστα Σκρέκα για την αναλυτική παρουσίαση των παρεμβάσεων.
Οι τελευταίες, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, θα εστιάζουν αφενός σε έξι βασικές κατηγορίες προϊόντων: το βρεφικό γάλα, τις βρεφικές πάνες, τα σαμπουάν, τα αφρόλουτρα, τις οδοντόκρεμες και τα απορρυπαντικά πλυντηρίου ρούχων και πιάτων.
Μάλιστα αρμόδιες πηγές εξηγούσαν στο protothema.gr πως συνολικά ξεπερνούν τους 500 οι κωδικοί των προϊόντων που θα επηρεαστούν και τελικά θα οδηγήσουν σε μείωση των τιμών τους.
Αφετέρου οι παρεμβάσεις θα επιχειρήσουν να τροποποιήσουν τη διαδικασία με την οποία σήμερα οι εταιρείες τιμολογούν πραγματικά τα προϊόντα τους θέτοντας ξεκάθαρους κανόνες στα λεγόμενα «πιστωτικά» τιμολόγια. Κι αυτό καθώς κρίνεται πως με το συγκεκριμένο τρόπο ενισχύεται η αδιαφάνεια στην αγορά.
«Ο στόχος των παρεμβάσεων μας θα είναι να λειτουργεί καλύτερα ο ανταγωνισμός και να επικρατούν συνθήκες «καθαρότερων» τιμών. Θέλουμε να λειτουργεί η αγορά όπως σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες», δήλωσε χθες το βράδυ στην ΕΡΤ ο υπ. Επικρατείας κ. Άκης Σκέρτσος, απορρίπτοντας παράλληλα το ενδεχόμενο διατίμησης, δίνοντας το στίγμα των παρεμβάσεων που θα ανακοινωθούν σήμερα.
Σημειώνεται πως πρόσφατα η Επιτροπή Ανταγωνισμού μέσα απ’ την πανευρωπαϊκή σύγκριση τιμών που έκανε στην αγορά του βρεφικού γάλακτος στο πλαίσιο της «χαρτογράφησης» της ελληνικής αγοράς κατέληξε στο συμπέρασμα πως η τιμή του είναι, ανάλογα το προϊόν, από 30% ως 213% ακριβότερη στην ελληνική αγορά! Αντίστοιχη έρευνα της Επιτροπής Ανταγωνισμού πριν από περίπου ένα χρόνο είχε καταδείξει επίσης πως στην Ελλάδα πωλούνται από 113,92% ως 361% ακριβότερα τα απορρυπαντικά ρούχων των δύο μεγαλύτερων πολυεθνικών σε σχέση με την φθηνότερη χώρα της ΕΕ, που είναι η Ιρλανδία.
Με δεδομένο ότι οι εταιρείες δεν παραβιάζουν το «πλαφόν» κερδοφορίας που έχει θέσει η κυβέρνηση, με αυτό του 2021, φαίνεται ξεκάθαρα ότι η στρέβλωση της ελληνικής αγοράς είναι δομική και ότι οι εταιρείες πουλάνε τα προϊόντα τους εδώ και πάρα πολλά χρόνια με ιδιαίτερα αυξημένα περιθώρια κέρδους σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές αγορές.
Κάτι που είναι ορατό και στα ψηφιακά εργαλεία, τα οποία πλέον χρησιμοποιούν οι ελεγκτικές και εποπτικές Αρχές με δεδομένο πως αντίστοιχη εικόνα με αυτή που περιγράφει η Επιτροπή Ανταγωνισμού στα πορίσματα της έχει και η ΔΙΜΕΑ.
Οι κανόνες λειτουργίας
Τα συγκεκριμένα εργαλεία παρακολούθησης των τιμών πανευρωπαϊκά θα έχουν καταλυτικό ρόλο στις κινήσεις που θα ακολουθήσουν με δεδομένο πως πέρα των σημερινών παρεμβάσεων, ήδη στο υπ. Ανάπτυξης θα σχεδιαστεί φέτος μία συνολική αναθεώρηση και αναβάθμιση των κανόνων λειτουργίας της αγοράς συνολικά. Μάλιστα ασφαλείς πληροφορίες αναφέρουν πως οι βαθύτερες τομές αναμένεται να γίνουν μετά το καλοκαίρι, όταν θα έχει ολοκληρωθεί η σύνταξη του σχετικού νομοσχεδίου. Διαδικασία που ξεκίνησε ήδη με τη δημόσια διαβούλευση του υπουργείου με τους αρμόδιους φορείς προκειμένου να καταθέσουν τις προτάσεις τους.
Οι προσφορές
Στο μικροσκόπιο ωστόσο έχει μπει και ο τρόπος που γίνονται σήμερα οι προσφορές προϊόντων που σε πολλές περιπτώσεις λειτουργούν παραπλανητικά ή «αποκρύπτουν» τεχνηέντως τις ανατιμήσεις. Μάλιστα, έχει εντοπιστεί το εξής φαινόμενο: να γίνονται ανατιμήσεις στα προϊόντα και αυτά να συνεχίζουν να αναφέρουν ότι κάνουν έκπτωση ή δίνουν ένα επιπλέον προϊόν. Ή να μην αντιστοιχεί τελικά το 1+1 στην πραγματική τιμή. «Αυτά δεν μπορούν να συνεχιστούν. Οταν κάποιος λέει ότι κάνει προσφορά, πρέπει να λέει την αλήθεια στον καταναλωτή. Όπως επίσης και όταν κάνει ανατιμήσεις. Δεν μπορεί να κρύβει την ανατίμηση κάτω από τη λέξη “προσφορά”. Αυτό είναι ξεκάθαρα παραπλάνηση», εξηγούσαν αρμόδιες πηγές του υπουργείου Ανάπτυξης.
Γι’ αυτό και ο υπ. Ανάπτυξης κ. Κώστας Σκρέκας έχει δηλώσει πως στην πρόθεση του ευρύτερου σχεδιασμού είναι να απαγορευτεί και η δυνατότητα να προβάλλεται ένα προϊόν ότι είναι σε προσφορά αφού πρώτα έχει προηγηθεί ανατίμηση του.
Εντατικοποίηση ελέγχων
Στο μεταξύ, όμως, οι έλεγχοι σε κάθε τομέα της αγοράς θα συνεχιστούν με αμείωτο ρυθμό προκειμένου να σταλούν και τα απαραίτητα μηνύματα στην αγορά. Αυτό σημαίνει πως όλες οι εμπλεκόμενες εταιρείες στις έξι κατηγορίες προϊόντων που θα βρεθούν στο προσκήνιο των νέων παρεμβάσεων θα αισθανθούν «καυτή» την ανάσα των ελεγκτικών μηχανισμών προκειμένου να προσαρμοστούν άμεσα στις νέες απαιτήσεις.
Παράλληλα όμως, και καθώς ξεκίνησε η περίοδος των χειμερινών εκπτώσεων, είναι σε εξέλιξη εντατικοί έλεγχοι της ΔΙΜΕΑ προκειμένου να αποφευχθούν νέα φαινόμενα παραπλανητικών εκπτώσεων ενώ από τον επόμενο μήνα στο στόχαστρο αναμένεται να μπουν και οι νέες επαγγελματικές ομάδες που πλέον υποχρεούνται να διαθέτουν POS (λαϊκές αγορές, ταξί κ.ο.κ.).
Ιδιαίτερη προσοχή το προσεχές διάστημα θα δοθεί επίσης σε τομείς που έως σήμερα δεν είχαν βρεθεί σε στενό κλοιό. Κάτι που φάνηκε εξάλλου την περασμένη εβδομάδα από το τσουχτερό πρόστιμο που επιβλήθηκε στην εταιρεία ΑΓΗΝΩΡ του Ομίλου Τουρνικιώτη, διανομέα των κλιματιστικών της Mitsubishi και συνεργάτη των MIDEA και TCL, για αθέμιτη κερδοφορία μέσω του προγράμματος «Ανακυκλώνω, Αλλάζω Συσκευή».
Σύμφωνα με στοιχεία του υπ. Ανάπτυξης η παραβατικότητα επί των ελέγχων που διεξάγει η ΔΙΜΕΑ έχει υποχωρήσει κάτω απ’ το 10% από 15% που ήταν πριν. Εξέλιξη, που σύμφωνα με τον κ. Σκέρτσο, δείχνει πως τα πρόστιμα αποδίδουν.
Πηγή:protothema.gr