Δυστύχημα στα Τέμπη – Κεραυνοί από τους εργαζόμενους: «Εργαλειοποίηση με ανήθικο τρόπο της ΕΡΓΟΣΕ»

17'

Για «εργαλειοποίηση και μάλιστα με τον πιο ανήθικο τρόπο» της ΕΡΓΟΣΕ -αρμόδιας εταιρίας για την κατασκευή των σιδηροδρομικών έργων- στη χώρα κάνει λόγο ο Σύλλογος Εργαζομένων σε ανακοίνωσή του στον απόηχο της άσκησης ποινικών διώξεων από την Ευρωπαϊκή Εισαγγελία κατά 23 ατόμων – μεταξύ των οποίων 14 υπαλλήλων της – για εγκλήματα αναφορικά με την εκτέλεση συμβάσεων που σχετίζονται με την πολύνεκρη τραγωδία των Τεμπών και κυρίως της «αμαρτωλής» σύμβασης 717.

Την ίδια στιγμή οι συγγενείς των θυμάτων εκφράζουν έντονους φόβους για συγκάλυψη, καθώς σήμερα, εννέα μήνες μετά τη χειρότερη σιδηροδρομική τραγωδία με τους 57 νεκρούς, η διερεύνηση των αιτίων χαρακτηρίζεται από εξαιρετικά αργούς ρυθμούς, ειδικά στα πεδία εκτός της ανακριτικής διαδικασίας.

Πεδίο πειραματισμών η ΕΡΓΟΣΕ
Η ΕΡΓΟΣΕ για την οποία η ελληνική κυβέρνηση φαίνεται ότι «στρίβει» πλέον το τιμόνι προς την αντίθετη πλευρά απ΄αυτήν που την είχε οδηγήσει η ίδια στην προηγούμενη θητεία της, αποτελεί σύμφωνα με τους εργαζομένους της αντικείμενο πολυετών «πειραματισμών και ασκήσεων επί χάρτου των εκάστοτε κυβερνητικών παραγόντων».

Υπογραμμίζουν ότι πλέον χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι το 2022 νομοθετήθηκε η απόσχιση της θυγατρικής ΕΡΓΟΣΕ από τη μητρική ΟΣΕ, ενώ μόλις το έτος 2023 σχεδιάζεται – σε εντελώς αντίθετη κατεύθυνση – η «ομογενοποίηση» τους με απορρόφηση της ΕΡΓΟΣΕ από τον ΟΣΕ, με αμφίβολα αποτελέσματα».

Ταυτόχρονα καταγγέλλουν ότι παράλληλα με αυτό σχεδιάζεται και η εκχώρηση του έργου της εταιρίας σε ιδιώτες συμβούλους, «με συμβάσεις εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ, αντί να δρομολογούνται προσλήψεις για την κάλυψη του διαρκώς μειούμενου αριθμού εργαζομένων μας».

Ο Σύλλογος υπενθυμίζει ότι στα 27 έτη λειτουργίας της ΕΡΓΟΣΕ έχει υλοποιηθεί άρτιο και συχνά δύσκολο από τεχνικής άποψης έργο, που αγγίζει τα 6,5 δις ευρώ (συγχρηματοδοτούμενα έργα) και έχουν παραδοθεί περίπου 700 χλμ νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής υψηλών ταχυτήτων στο εθνικό δίκτυο, δηλαδή στον κύριο άξονα ΠΑΘΕΠ (Πάτρα – Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Ειδομένη – Προμαχώνας).

Αναφορικά με τη σύμβαση 717, στην ανακοίνωση επισημαίνεται πως οι εργαζόμενοι ευελπιστούν πως η έρευνα της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας θα φωτίσει τουλάχιστον το γεγονός ότι «η διαχείριση της σιδηροδρομικής κυκλοφορίας αρμοδιότητας ΟΣΕ, που οδήγησε στο δυστύχημα, δεν πρέπει να συγχέεται με τη διαχείριση των υπό κατασκευή έργων και σε κάθε περίπτωση αναμένουμε τα πορίσματα της Δικαιοσύνης».

Δηλώνουν, πάντως, πως δε θα μείνουν σιωπηλοί «μπροστά στην πρωτοφανή και ολοσχερή απαξίωση του έργου μας, που επιχειρείται εδώ και μήνες από συγκεκριμένα κέντρα, που άρπαξαν την ευκαιρία να πετύχουν το από ετών σκοπούμενο καπέλωμα της εταιρίας μας, εργαλειοποιώντας με τον πλέον ανήθικο τρόπο το τραγικό δυστύχημα των Τεμπών και εκμηδενίζοντας την προσφορά και συσσωρευμένη αξία των εργαζομένων».

Η έρευνα της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας
Όπως έγινε γνωστό την Τρίτη, η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία, η οποία διερεύνησε τις συμβάσεις για την τηλεδιοίκηση και σηματοδότηση στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο μεταξύ της ΕΡΓΟΣΕ – θυγατρικής του ΟΣΕ, υπεύθυνης για τη διαχείριση των συμβάσεων – και της αναδόχου κοινοπραξίας, που σχηματίστηκε από δύο εταιρείες, υπεύθυνης για την εκτέλεση του έργου, κατέληξε στην απαγγελία κατηγοριών εναντίον 23 υπόπτων και συγκεκριμένα:

14 δημοσίων υπαλλήλων της ΕΡΓΟΣΕ, που κατηγορούνται για απάτη με επιδοτήσεις. Δύο από αυτούς κατηγορούνται επίσης για ψευδή βεβαίωση με σκοπό την απόκτηση αθέμιτου πλεονεκτήματος για άλλο πρόσωπο

4 δημοσίων υπαλλήλων της Ελληνικής Διαχειριστικής Αρχής του Επιχειρησιακού Προγράμματος Υποδομών Μεταφορών, Περιβάλλοντος και Αειφόρου Ανάπτυξης (ΕΥΔ/ΕΠ-ΥΜΕΠΕΡΑΑ), για απιστία κονδυλίων·

5 νομίμων εκπροσώπων και υπαλλήλων της Αναδόχου Κοινοπραξίας, για ηθική αυτουργία σε απάτη σχετική με τις επιχορηγήσεις και ηθική αυτουργία σε ψευδή βεβαίωση με σκοπό τον προσπορισμό αθέμιτου οφέλους σε άλλον.

Οι κατηγορίες αφορούν μεταξύ άλλων τη συμπληρωματική σύμβαση της 717 με την οποία τροποποιήθηκε το αρχικό αντικείμενο της Σύμβασης, τον αυθαίρετο διαχωρισμό του έργου μεταξύ των δυο εταιριών που αποτελούσαν το κοινοπρακτικό σχήμα, την ανάθεση τεχνικών μελετών σε τρίτη εταιρία, η οποία δε διέθετε την απαιτούμενη τεχνογνωσία, αλλά και τις επτά παρατάσεις που έλαβε η σύμβαση, οι οποίες κρίθηκαν παράνομες.

Για «εργαλειοποίηση και μάλιστα με τον πιο ανήθικο τρόπο» της ΕΡΓΟΣΕ -αρμόδιας εταιρίας για την κατασκευή των σιδηροδρομικών έργων- στη χώρα κάνει λόγο ο Σύλλογος Εργαζομένων σε ανακοίνωσή του στον απόηχο της άσκησης ποινικών διώξεων από την Ευρωπαϊκή Εισαγγελία κατά 23 ατόμων – μεταξύ των οποίων 14 υπαλλήλων της – για εγκλήματα αναφορικά με την εκτέλεση συμβάσεων που σχετίζονται με την πολύνεκρη τραγωδία των Τεμπών και κυρίως της «αμαρτωλής» σύμβασης 717.

Την ίδια στιγμή οι συγγενείς των θυμάτων εκφράζουν έντονους φόβους για συγκάλυψη, καθώς σήμερα, εννέα μήνες μετά τη χειρότερη σιδηροδρομική τραγωδία με τους 57 νεκρούς, η διερεύνηση των αιτίων χαρακτηρίζεται από εξαιρετικά αργούς ρυθμούς, ειδικά στα πεδία εκτός της ανακριτικής διαδικασίας.

Πεδίο πειραματισμών η ΕΡΓΟΣΕ
Η ΕΡΓΟΣΕ για την οποία η ελληνική κυβέρνηση φαίνεται ότι «στρίβει» πλέον το τιμόνι προς την αντίθετη πλευρά απ΄αυτήν που την είχε οδηγήσει η ίδια στην προηγούμενη θητεία της, αποτελεί σύμφωνα με τους εργαζομένους της αντικείμενο πολυετών «πειραματισμών και ασκήσεων επί χάρτου των εκάστοτε κυβερνητικών παραγόντων».

Υπογραμμίζουν ότι πλέον χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι το 2022 νομοθετήθηκε η απόσχιση της θυγατρικής ΕΡΓΟΣΕ από τη μητρική ΟΣΕ, ενώ μόλις το έτος 2023 σχεδιάζεται – σε εντελώς αντίθετη κατεύθυνση – η «ομογενοποίηση» τους με απορρόφηση της ΕΡΓΟΣΕ από τον ΟΣΕ, με αμφίβολα αποτελέσματα».

Ταυτόχρονα καταγγέλλουν ότι παράλληλα με αυτό σχεδιάζεται και η εκχώρηση του έργου της εταιρίας σε ιδιώτες συμβούλους, «με συμβάσεις εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ, αντί να δρομολογούνται προσλήψεις για την κάλυψη του διαρκώς μειούμενου αριθμού εργαζομένων μας».

Ο Σύλλογος υπενθυμίζει ότι στα 27 έτη λειτουργίας της ΕΡΓΟΣΕ έχει υλοποιηθεί άρτιο και συχνά δύσκολο από τεχνικής άποψης έργο, που αγγίζει τα 6,5 δις ευρώ (συγχρηματοδοτούμενα έργα) και έχουν παραδοθεί περίπου 700 χλμ νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής υψηλών ταχυτήτων στο εθνικό δίκτυο, δηλαδή στον κύριο άξονα ΠΑΘΕΠ (Πάτρα – Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Ειδομένη – Προμαχώνας).

Αναφορικά με τη σύμβαση 717, στην ανακοίνωση επισημαίνεται πως οι εργαζόμενοι ευελπιστούν πως η έρευνα της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας θα φωτίσει τουλάχιστον το γεγονός ότι «η διαχείριση της σιδηροδρομικής κυκλοφορίας αρμοδιότητας ΟΣΕ, που οδήγησε στο δυστύχημα, δεν πρέπει να συγχέεται με τη διαχείριση των υπό κατασκευή έργων και σε κάθε περίπτωση αναμένουμε τα πορίσματα της Δικαιοσύνης».

Δηλώνουν, πάντως, πως δε θα μείνουν σιωπηλοί «μπροστά στην πρωτοφανή και ολοσχερή απαξίωση του έργου μας, που επιχειρείται εδώ και μήνες από συγκεκριμένα κέντρα, που άρπαξαν την ευκαιρία να πετύχουν το από ετών σκοπούμενο καπέλωμα της εταιρίας μας, εργαλειοποιώντας με τον πλέον ανήθικο τρόπο το τραγικό δυστύχημα των Τεμπών και εκμηδενίζοντας την προσφορά και συσσωρευμένη αξία των εργαζομένων».

Η έρευνα της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας
Όπως έγινε γνωστό την Τρίτη, η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία, η οποία διερεύνησε τις συμβάσεις για την τηλεδιοίκηση και σηματοδότηση στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο μεταξύ της ΕΡΓΟΣΕ – θυγατρικής του ΟΣΕ, υπεύθυνης για τη διαχείριση των συμβάσεων – και της αναδόχου κοινοπραξίας, που σχηματίστηκε από δύο εταιρείες, υπεύθυνης για την εκτέλεση του έργου, κατέληξε στην απαγγελία κατηγοριών εναντίον 23 υπόπτων και συγκεκριμένα:

14 δημοσίων υπαλλήλων της ΕΡΓΟΣΕ, που κατηγορούνται για απάτη με επιδοτήσεις. Δύο από αυτούς κατηγορούνται επίσης για ψευδή βεβαίωση με σκοπό την απόκτηση αθέμιτου πλεονεκτήματος για άλλο πρόσωπο

4 δημοσίων υπαλλήλων της Ελληνικής Διαχειριστικής Αρχής του Επιχειρησιακού Προγράμματος Υποδομών Μεταφορών, Περιβάλλοντος και Αειφόρου Ανάπτυξης (ΕΥΔ/ΕΠ-ΥΜΕΠΕΡΑΑ), για απιστία κονδυλίων·

5 νομίμων εκπροσώπων και υπαλλήλων της Αναδόχου Κοινοπραξίας, για ηθική αυτουργία σε απάτη σχετική με τις επιχορηγήσεις και ηθική αυτουργία σε ψευδή βεβαίωση με σκοπό τον προσπορισμό αθέμιτου οφέλους σε άλλον.

Οι κατηγορίες αφορούν μεταξύ άλλων τη συμπληρωματική σύμβαση της 717 με την οποία τροποποιήθηκε το αρχικό αντικείμενο της Σύμβασης, τον αυθαίρετο διαχωρισμό του έργου μεταξύ των δυο εταιριών που αποτελούσαν το κοινοπρακτικό σχήμα, την ανάθεση τεχνικών μελετών σε τρίτη εταιρία, η οποία δε διέθετε την απαιτούμενη τεχνογνωσία, αλλά και τις επτά παρατάσεις που έλαβε η σύμβαση, οι οποίες κρίθηκαν παράνομες.

«Επιπλέον, εικάζεται ότι οι υπάλληλοι της Διαχειριστικής Αρχής, που ήταν υπεύθυνη για τη διαχείριση των κονδυλίων, ενήργησαν κατά παράβαση των αρχών της χρηστής διαχείρισης αυτών των περιουσιακών στοιχείων εγκρίνοντας τη χορήγηση των αντίστοιχων ενισχύσεων, προκαλώντας ζημία στα οικονομικά συμφέροντα της Ε.Ε. και του Ελληνικού Δημοσίου ύψους άνω των 15,6 εκατ. ευρώ», επισημαίνεται στη σχετική ανακοίνωση.

Συγκάλυψη φοβούνται οι συγγενείς
Στο μεταξύ τα μέλη του Συλλόγου Πληγέντων Δυστυχήματος Τεμπών σε συγκέντρωση διαμαρτυρίας που πραγματοποίησαν έξω από τη Βουλή απαίτησαν την απόδοση ποινικών ευθυνών εκφράζοντας έντονο φόβο για συγκάλυψη των ενόχων.

Στην ανακοίνωσή τους αναφέρονταν σε «στυγερό έγκλημα» και «δολοφονία», το οποίο επί εννέα μήνες υφίσταται απαξίωση: «Στο τόσο αυταπόδειχτο έγκλημα, στο τόσο ομολογημένο έγκλημα, η απαξίωση του συμβάντος που συγκλόνισε την Ελλάδα και των ποινικών ευθυνών που παραμένουν ακόμα χαμηλά και σε κατηγορητήριο και σε πρόσωπα, σημαίνει ένα πράγμα: ΣΥΓΚΑΛΥΨΗ», ανέφεραν και ζήτησαν από όλα τα κόμματα της Βουλής, να αποδώσουν τις πραγματικές ποινικές ευθύνες στα εμπλεκόμενα πολιτικά πρόσωπα, για να οδηγηθούν στο ειδικό δικαστήριο.

Καθυστερεί η διερεύνηση – Χωρίς διερευνητές στο σιδηροδρομικό αντικείμενο ο νεοσύστατος Οργανισμός

Υπενθυμίζεται ότι όπως είχε αποκαλύψει πριν λίγες ημέρες το «Έθνος», εννέα μήνες μετά το χειρότερο δυστύχημα που έχει συμβεί ποτέ σε ελληνικές ράγες, μπορεί η νομική έρευνα να συνεχίζεται, αλλά φαίνεται πως έχει «παγώσει» κάθε άλλη διαδικασία που θα έπρεπε να κινείται ταυτόχρονα και είναι ανεξάρτητη από την ανακριτική διερεύνηση.

Χαρακτηριστικό των γεγονότων θεωρείται ότι ενώ ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Σιδηροδρόμων (ERA) έχει ορίσει τρία μέλη του με αποκλειστικό τους καθήκον τη διερεύνηση του δυστυχήματος των Τεμπών και την υποβοήθηση του νεοσύστατου Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφαλείας Μεταφορών (ΕΟΔΑΣΑΑΜ) και έχει ενημερώσει σχετικώς τις ελληνικές αρχές, ο αντίστοιχος ελληνικός Οργανισμός δεν έχει στελεχωθεί ακόμα και στο δυναμικό του δεν περιλαμβανόταν τουλάχιστον έως και λίγες ημέρες πριν, ούτε ένας διερευνητής επί σιδηροδρομικών ατυχημάτων.

Να σημειωθεί ότι έως και αρκετούς μήνες μετά το δυστύχημα η χώρα μας διέθετε Οργανισμό Διερεύνησης μόνο στα χαρτιά, καθώς η παλαιότερη Αρχή που είχε συσταθεί ουσιαστικά δεν ενεργοποιήθηκε ποτέ, ενώ και όταν προβλέφθηκε νομοθετικά εκ νέου η σύσταση του, ο Οργανισμός παρέμενε ανενεργός και διοίκηση απέκτησε μόλις στα τέλη του περασμένου Σεπτεμβρίου.

Την ίδια στιγμή ο ΟΣΕ μόλις προ ολίγων ημερών σύστησε Επιτροπή για τη διερεύνηση της τραγωδίας, η οποία θα προχωρήσει στην έκδοση εσωτερικού πορίσματος κι αυτό αφού είχε δεχτεί σχετικές επιστολές από τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ), ενώ σύμφωνα με πληροφορίες και η προσφάτως ορισθείσα διοίκηση του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, είχε ζητήσει το πόρισμά της προκειμένου να το συμπεριλάβει στο σχετικό φάκελο.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Ειδήσεις σήμερα

Μπορεί να σας ενδιαφέρουν