Για άλλη μια χρονιά οι θερινές εκπτώσεις φαίνεται ότι θα «καούν» στους καύσωνες του Ιουλίου και στο «καμίνι» της ακρίβειας των εισιτηρίων (αεροπορικών και ακτοπλοϊκών), των λογαριασμών ενέργειας και των τροφίμων, χωρίς μάλιστα η εισαγόμενη κατανάλωση (βλέπε τουρίστες) να μπορεί να «δροσίσει» τον εμπορικό κόσμο.
Λίγες μέρες πριν τη λήξη της καλοκαιρινής εκπτωτικής περιόδου, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις εκπροσώπων των περισσότερων κλάδων του λιανεμπορίου, ο συνολικός τζίρος Ιουλίου και Αυγούστου πολύ δύσκολα θα κινηθεί πάνω από τον περυσινό πήχη των 7 δισ. ευρώ.
Από το αθηναϊκό κέντρο και τις περιφερειακές εμπορικές αγορές της Αττικής, μέχρι τον Πειραιά, αλλά και την συμπρωτεύουσα, όπως και στους δημοφιλείς εμπορικούς δρόμους στις μεγάλες πόλεις της επαρχίας, οι έμποροι εκφράζουν τον προβληματισμό τους, καθώς οι εισπράξεις από την αρχή των εκπτώσεων είναι κατώτερες των προσδοκιών.
Βεβαίως το τελικό ταμείο θα γίνει στις 31 Αυγούστου όταν θα σημάνει η λήξη των θερινών εκπτώσεων του 2024, αλλά ήδη τα σημάδια είναι ανησυχητικά.
Στα ίδια με πέρσι οι πωλήσεις των μεγάλων λιανέμπορων
Ακόμη και οι μεγάλες αλυσίδες και τα πολυκαταστήματα, που παίρνουν τον «αφρό» του τζίρου της λιανικής ποντάροντας στο προϊοντικό τους μείγμα και στην αναβαθμισμένη αγοραστική εμπειρία, βλέπουν μια στασιμότητα.
Όπως λέει στον ΟΤ ο κος Κώστας Γεράρδος, ο νέος πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων και Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος (ΣΕΛΠΕ), σε ό,τι αφορά τις πωλήσεις κατά τη διάρκεια των εκπτώσεων δεν υπάρχουν σημαντικές διαφορές σε σχέση με πέρυσι. «Ούτε θετικά, ούτε αρνητικά».
Αρνητικό πρόσημο για τους «μικρούς»
Από την άλλη, σύμφωνα με τα λεγόμενα στον ΟΤ του κου Μάκη Σαββίδη, αντιπροέδρου του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών, εκπροσώπου για την Ελλάδα στην Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Ηλεκτρονικού Εμπορίου (Ecommerce Europe) και αντιπροέδρου του Ελληνικού Συνδέσμου Ηλεκτρονικού Εμπορίου (GR.EC.A), από τα πρώτα στοιχεία φαίνεται ότι η φετινή θερινή εκπτωτική περίοδος είναι αρνητική. «Υστερούμε σε σχέση με πέρσι» λέει ο ίδιος.
«Ήταν αναμενόμενο γι’ αυτό και δεν είχαμε βάλει στόχο διότι λείπουν εισοδήματα από την αγορά. Το διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών έχει μειωθεί περεταίρω το τελευταίο έτος λόγω του αυξημένου κόστους για τα ψώνια στο σούπερ μάρκετ και για τους λογαριασμούς ενέργειας με αποτέλεσμα να έχει μειωθεί σημαντικά η αγοραστική δύναμη», τονίζει.
Φθηνότερα ψώνια
Αν και οι εμπορικοί δρόμοι είναι γεμάτοι κόσμο, στο ταμείο των εμπόρων φαίνεται ότι μπαίνουν λιγότερα χρήματα.
«Οι Έλληνες καταναλωτές έχουν έρθει στα καταστήματα, οι εμπορικές αγορές είναι γεμάτες αλλά το ύψος των αγορών είναι χαμηλότερο σε σχέση με πέρυσι γύρω στο 10-15%. Και επειδή κάθε μήνα τα λεφτά τελειώνουν ολοένα και νωρίτερα, ίσως αυτό το ποσοστό πάει και παραπάνω», λέει ο κος Σαββίδης. «Ωστόσο αυτό το ποσοστό δεν είναι οριστικό, καθώς το ταμείο θα γίνει στο τέλος του μήνα», προσθέτει.
«Φτωχοί» τουρίστες
Και δεν είναι μόνο οι Έλληνες καταναλωτές πιο κουμπωμένοι λόγω της προτεραιότητας που δίνουν στις βασικές ανάγκες, όπως είναι τα τρόφιμα, η ενέργεια, τα καύσιμα και η στέγαση, λιγότερα ξοδεύουν φέτος και οι τουρίστες.
«Η εισαγόμενη κατανάλωση είναι χαμηλότερη από πέρσι» λέει στον ΟΤ ο κος Βασίλης Κορκίδης, πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητήριου Πειραιώς.
«Οι τουρίστες που ήρθαν ήταν μέσου και χαμηλού εισοδήματος και ξόδεψαν λιγότερα κατά κεφαλήν τουλάχιστον για αγορές από τα τοπικά καταστήματα και στις τουριστικές περιοχές. Ενδεχομένως εξαίρεση να αποτελεί το ιστορικό κέντρο της Αθήνας όμως και εκεί είδαμε ότι δεν έγιναν αγορές ακριβών ειδών και περιορίστηκαν σε κάποια αναμνηστικά και μικροαντικειμένων. όχι αυτό που είχαμε πέρσι», επισημαίνει.
Την άποψη ότι ο τουρισμός υστερεί σε σχέση με πέρυσι έχει και ο κος Σαββίδης. Και αυτό γιατί όπως εξηγεί «έχουμε επικεντρωθεί σαν χώρα στον ευρωπαίους, οι οποίοι δεν είναι οι καλύτεροι καταναλωτές διότι τα προϊόντα που υπάρχουν στην ελληνική αγορά υπάρχουν και στις χώρες τους».
Ένδυση και υπόδηση τα μεγάλα θύματα
Με βάση όσα αναφέρουν οι εκπρόσωποι των εμπόρων, ο κλάδος της ένδυσης της υπόδησης και των αξεσουάρ είναι τα μεγάλα θύματα των φετινών εκπτώσεων, καθώς δεν αποτελούν προτεραιότητα για τον μέσο καταναλωτή και ως εκ τούτου υστερούν σε πωλήσεις.
Η μειωμένη ζήτηση για ρούχα και παπούτσια διαπιστώνεται και από έρευνες που πραγματοποίησαν τοπικοί εμπορικοί σύλλογοι, σύμφωνα με τις οποίες 8 στους 10 καταστηματάρχες δήλωσαν ότι είχαν χαμηλότερο τζίρο από πέρσι στα εν λόγω είδη.
Υπενθυμίζεται ότι οι πέντε κλάδοι του λιανικού εμπορίου με τη μεγαλύτερη συμμετοχή στον κύκλο εργασιών των θερινών εκπτώσεων είναι ο κλάδος των ενδυμάτων και υποδημάτων σε ειδικευμένα καταστήματα, ο κλάδος των καλλυντικών και φαρμακευτικών ειδών, ο κλάδος των ρολογιών και κοσμημάτων, ο κλάδος των επίπλων και οικιακού εξοπλισμού, ο κλάδος ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών.
πηγή: OT