Προτιμούν προϊόντα που είναι σε προσφορά είτε ιδιωτικής ετικέτας – Φόβοι ότι από Σεπτέμβριο θα υπάρξουν και νέες ανατιμήσεις
Χωρίς διακοπές φέτος η ακρίβεια στην αγορά, με τους καταναλωτές να προσπαθούν να περικόψουν όπου μπορούν τις δαπάνες τους, καθώς μήνα με τον μήνα οι αυξήσεις σε βασικά είδη συνεχίζουν ακάθεκτες.
Δυστυχώς, η ακρίβεια παραμένει το σοβαρότερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι Ελληνες την τελευταία διετία, παρά τις προσπάθειες της κυβέρνησης να περιορίσει το φαινόμενο με ενισχυτικά μέτρα, όπως το market pass, οι επιδοτήσεις στην ενέργεια για τα εισοδήματα των νοικοκυριών, αλλά και παρεμβάσεις στην αγορά, όπως για παράδειγμα το καλάθι του νοικοκυριού, η επιβολή πλαφόν στο περιθώριο κέρδους σε βασικές κατηγορίες προϊόντων.
Παράγοντες της αγοράς δεν κρύβουν τους φόβους τους ότι από τον Σεπτέμβρη και με δεδομένη τη συνεχή αύξηση των τιμών των τροφίμων και των πρώτων υλών στις διεθνείς αγορές θα υπάρξουν και νέες ανατιμήσεις σε βασικά προϊόντα.
Ηδη η τιμή της ζάχαρης ανατιμήθηκε την τελευταία διετία κατά 64%, του ελαιολάδου κατά 51%, ενώ σε άλευρα, δημητριακά και αρτοσκευάσματα οι αυξήσεις ξεπέρασαν το 30% από το 2021 έως σήμερα.
Η κατάσταση αυτή έχει αναγκάσει τους καταναλωτές όχι μόνο να περιορίζουν τις αγορές τους εδώ και μήνες, αλλά και να στρέφονται σε φθηνότερα προϊόντα, είτε αυτά είναι σε προσφορά είτε ιδιωτικής ετικέτας.
Παράλληλα, οι αυθόρμητες αγορές στο σουπερμάρκετ έχουν περιοριστεί σημαντικά, ενώ στην καταναλωτική συμπεριφορά τους οι Ελληνες έχουν πλέον υιοθετήσει την αγορά μικρότερων συσκευασιών, κάνουν περικοπές σε μη βασικά τρόφιμα, ενώ έχουν περικόψει και τις μετακινήσεις τους για να μειώσουν το κόστος σε καύσιμα.
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Nielsen IQ, στα οποία πλέον συμπεριλαμβάνονται τα πραγματικά δεδομένα από το discount κανάλι, η αγορά του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων κινήθηκε θετικά σε αξία κατά 8,7% κατά το πρώτο εξάμηνο του 2023 σε σύγκριση με την αντίστοιχη περσινή χρονική περίοδο.
Η τάση αυτή οδηγείται κυρίως από τα τρόφιμα, τόσο τα φρέσκα (+9,2%) όσο και τα τυποποιημένα (+9,4%), με τα bazaar προϊόντα να εμφανίζουν την πιο μετριοπαθή ανάπτυξη, στο +2,7%, ενώ την ίδια στιγμή οι μεγάλες κατηγορίες FMCG της οικιακής χρήσης, καθώς και της προσωπικής φροντίδας παρουσιάζουν σημαντική αύξηση πωλήσεων σε αξία, στο +10,6% και +7,8% αντίστοιχα, λόγω των αυξημένων τιμών.
Ωστόσο, εξετάζοντας τις πωλήσεις σε όγκο για το σύνολο έως και την 18η Ιουνίου 2023, προκύπτει μείωση κατά 2,5%, γεγονός που υποδηλώνει ότι η ανάπτυξη της αγοράς είναι καθαρά πληθωριστική, με την κατανάλωση να περιορίζεται.
Η ιδιωτική ετικέτα
Μάλιστα, από τα ίδια στοιχεία προκύπτει ότι οι καταναλωτές, στην προσπάθειά τους να περιορίσουν τις δαπάνες τους ανά επίσκεψη στο σουπερμάρκετ, συνεχίζουν να δείχνουν αυξανόμενη προτίμηση στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.
Αυτά, παρότι έχουν αυξήσει σημαντικά τη μέση τιμή πώλησής τους, συνεχίζουν να είναι η πιο φθηνή εναλλακτική στην πλειονότητα των κατηγοριών, έχοντας πλέον φτάσει σε μερίδιο αγοράς το 1/4 της συνολικής.
Το μερίδιο αυτό, μάλιστα, είναι ιδιαίτερα αυξημένο στα προϊόντα οικιακής φροντίδας, με περισσότερο από το ένα τρίτο των προϊόντων που μπαίνουν στο καλάθι των ελληνικών νοικοκυριών να είναι ιδιωτικής ετικέτας, παρουσιάζοντας ποσοστιαία αύξηση σε σχέση με το 2022.
Την ίδια στιγμή, λιανέμποροι και προμηθευτές εντείνουν ακόμη περισσότερο την προσπάθειά τους να είναι όσο το δυνατόν πιο ανταγωνιστικοί, προσφέροντας στους αγοραστές όλο και περισσότερες προσφορές. Το ποσοστό προωθητικής έντασης στην αγορά έχει φτάσει, για το πρώτο εξάμηνο του έτους, στο 69,3% για τα επώνυμα προϊόντα.