«Σήμερα δεν είχαμε απλά μία τυπική διπλωματική συνάντηση, αλλά μία σημαντική ευκαιρία να συντονίσουμε τον βηματισμό μας σε όλα τα επίπεδα, με πολύ μεράκι», τόνισε ο Κυριάκος Μητσοτάκης στις κοινές δηλώσεις του με την Ιταλίδα πρωθυπουργό, Τζόρτζια Μελόνι.
Ο πρωθυπουργός αναφέρθηκε σε θέματα ασφάλειας, ενέργειας και κλιματική αλλαγής και έκανε λόγο για βαθύτατους ιστορικούς, πολιτικούς και οικονομικούς δεσμούς των δύο χωρών, για κοινές προκλήσεις και κοινές ευκαιρίες.
Υπάρχει κοινή βούληση για διεύρυνση της συνεργασίας σε διμερές, ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο, τόνισε.
«Με πολύ καλή διάθεση ανταλλάξαμε απόψεις για τα μείζονα ζητήματα, τις γεωπολιτικές ανακατατάξεις, την μετανάστευση, την ασφάλεια, την ενέργεια, την κλιματική κρίση. Εκπροσωπούμε άλλωστε δύο ιστορικά μεσογειακά έθνη. Δεν βρισκόμαστε κοντά μόνο λόγω γεωγραφίας, μοιραζόμαστε βαθύτατους ιστορικούς, πολιτιστικούς αλλά και οικονομικούς δεσμούς που πλέον ενώνονται από κοινές προκλήσεις αλλά και κοινές ευκαιρίες», είπε ο πρωθυπουργός.
Σημείωσε ότι πραγματοποιήθηκε «το Ανώτατο Συμβούλιο Ελλάδας – Ιταλίας 8 χρόνια μετά το πρώτο, την πρώτη συνεδρίαση στην Κέρκυρα και το πλήθος των συμφωνιών που υπογράψαμε μας αντανακλούν την κοινή μας βούληση να διευρύνουμε την συνεργασία μας, σε διμερές επίπεδο, σε ευρωπαϊκό επίπεδο, σε διεθνές επίπεδο».
«Μιλήσαμε για τα θέματα της ευρύτερης περιοχής, για τη Συρία, την Ανατολική Μεσόγειο, την ανάγκη να υπάρξει μετάβαση χωρίς εξωτερικές παρεμβάσεις, εκφράσαμε και οι δύο τον αποτροπιασμό μας για τις πρόσφατες σφαγές χριστιανικών πληθυσμών», είπε ο πρωθυπουργός.
Αναφορά έκανε και στο μεταναστευτικό, με έμφαση στην ανάγκη προστασίας των συνόρων και πάταξης των κυκλωμάτων των διακινητών και υιοθέτησης αποτελεσματικής πολιτικής επιστροφών. «Στο πρόσωπο της Τζόρτζια Μελόνι η ελληνική κυβέρνηση ίσως βρήκε τον πιο δυνατό της σύμμαχο για το μεταναστευτικό», είπε χαρακτηριστικά. «Πλέον δεν μιλάμε για εσωτερική ανακατανομή προσφύγων αλλά για προστασία των συνόρων μας και την καταπολέμηση των κυκλωμάτων των διακινητών, να ενισχύσουμε τις πολιτικές των επιστροφών και να αναδιατάξουμε την πολιτική υποδοχής νόμιμων μεταναστών», τόνισε.
Επίσης, ο πρωθυπουργός μίλησε για την συμφωνία που υπεγράφη μεταξύ της ιταλικής εταιρείας κρατικών σιδηροδρόμων και του υπουργείου Μεταφορών. «Είναι μία επανεκκίνηση της σχέσης, που αυτή την στιγμή οικοδομούμε. Μία σχέση που δοκιμάστηκε υπό την σκιά μιας μεγάλης τραγωδίας, της τραγωδίας των Τεμπών, που κόστισε την ζωή σε 57 συμπολίτες μας», υπογράμμισε. «Αφενός η Ελλάδα καλείται να επενδύσει πάνω από 400 εκατ. στην ουσιαστική αναβάθμιση του δικτύου, στην επισκευή ζημιών από μια μεγάλη κλιματική καταστροφή, μία μεγάλη πλημμύρα που είχαμε πέρυσι, στην εγκατάσταση των πιο σύγχρονων συστημάτων ασφαλείας και με την σειρά της η ιταλική πλευρά δεσμεύεται να επενδύσει 360 εκατομμύρια ευρώ για να αποκτήσουμε καινούργια τρένα, καινούρια αμαξοστάσια, ώστε να μπορέσουν οι ελληνικοί σιδηρόδρομοι να φτάσουν στο επίπεδο που είναι σήμερα οι ιταλικοί σιδηρόδρομοι», τόνισε και υπογράμμισε την προσωπική στήριξη της Ιταλίδας πρωθυπουργού.
Αναφερόμενος στην Ουκρανία, ο κ. Μητσοτάκης σημείωσε ότι «υποστηρίζουμε άνευ όρων εκεχειρία 30 ημερών», ενώ ανέφερε ότι συμφώνησαν πως πρέπει να ενισχυθεί η ευρωπαϊκή άμυνα και η ελληνοϊταλική αμυντική συνεργασία, λέγοντας ότι «σε αυτόν τον τομέα μπορούμε και πρέπει να κάνουμε περισσότερα πράγματα».
«Τέλος, συμμεριζόμαστε την άποψη ότι η συνεργασίας μας με τις ΗΠΑ είναι αναγκαία και απαραίτητα για να φθάσουμε σε μία εμπορική συμφωνία αμοιβαία και επωφελή. Πρέπει να αποφύγουμε έναν εμπορικό πόλεμο, πρέπει να καταβάλλουμε κάθε προσπάθεια για να κρατήσουμε τη Δύση ενωμένη έναντι των προκλήσεων που έχουμε μπροστά μας» πρόσθεσε ο πρωθυπουργός.
Μελόνι: Οι σχέσεις μας είναι άριστες, χωρίς τις χώρες μας η Ευρώπη δεν θα υπήρχε
«Λάβαμε τη δέσμευση ότι δεν θα περάσουν άλλα οκτώ χρόνια πριν γίνει νέα διακυβερνητική διάσκεψη των χωρών μας. Οι σχέσεις μας είναι άριστες, χωρίς τις χώρες μας η Ευρώπη δεν θα υπήρχε, είμαστε μέλη της ΕΕ, του ΝΑΤΟ, καθόμαστε δίπλα στα Ευρωπαϊκά Συμβούλια και το επόμενο έτος θα διαδεχθούμε ο ένας τον άλλο, στην προεδρία της ΕΕ», τόνισε, μεταξύ των άλλων, η Ιταλίδα πρωθυπουργός Τζόρτζια Μελόνι, κατά τις δηλώσεις της μετά την λήξη του Ανώτατου Συμβουλίου Συνεργασίας Ελλάδας Ιταλίας.
Υπενθύμισε, παράλληλα, ότι οι δυο χώρες ανήκουν στα φορμάτ MED5, MED και στη σύνοδο Βορρά-Νότου, η οποία έχει αλλάξει προς το θετικό και την εικόνα των χωρών της μεσογειακής Ευρώπης.
Η Τζόρτζια Μελόνι τόνισε, παράλληλα, ότι θα δοθεί νέα έμφαση στην συνεργασία στον τομέα της άμυνας και στην καταπολέμηση της παράτυπης μετανάστευσης, «θέματα στα οποία υπάρχει μεγάλη σύμπνοια με τον Έλληνα πρωθυπουργό». «Εννοούμε να συνεχίσουμε να συνεργαζόμαστε με τον Κυριάκο, για να αλλάξουμε την όλη προσέγγιση στην Ευρώπη. Καταφέραμε να μετακινήσουμε το κέντρο βάρους στην προστασία των εξωτερικών συνόρων, στην καταπολέμηση των διακινητών και στην συνεργασία με τις χώρες διέλευσης», προσέθεσε.
Υπογράμμισε ότι με τον πρωθυπουργό συμμερίζονται τη θέση υπέρ μιας δίκαιης και διαρκούς ειρήνης στην Ουκρανία, και ότι αναμένουν τη ρωσική απάντηση σε ό,τι αφορά την ανάγκη κατάπαυσης του πυρός άνευ όρων και τη συνάντηση Ζελένσκι-Πούτιν.
Με αναφορά τη Γάζα, η επικεφαλής της ιταλικής κυβέρνησης τόνισε ότι πρέπει να δοθεί πράσινο φως για την παροχή ανθρωπιστικής βοήθειας και ότι στηρίζεται η προσπάθεια των αραβικών χωρών, για ένα πλαίσιο ασφαλείας. Δήλωσε, επίσης ότι οι δυο χώρες στηρίζουν την πορεία ένταξης των Δυτικών Βαλκανίων στην ΕΕ.
Με αναφορά στην συνεργασία στον οικονομικό τομέα, υπογράμμισε ότι επεκτείνεται στα καλώδια με οπτική ίνα, και ειδικότερα στην συνεργασία που έχει στο επίκεντρο τις πρωτοβουλίες Blue Med και Green Med και που στοχεύει στον υπερδιπλασιασμό των ηλεκτρικών διασυνδέσεων των δυο χωρών.
«Η συμφωνία της εταιρίας Ferrovie dello Stato με το ελληνικό Υπουργείο Μεταφορών, είναι ιδιαίτερα σημαντική. Δίνει νέα ώθηση σε μια στρατηγική συνεργασία. Θα παίξουμε τον ρόλο που μας αναλογεί, με τον καλύτερο τρόπο. Θεωρώ ότι είναι ένα θετικό μήνυμα που στέλνουμε ως προς τη συνεργασία μας », είπε η Τζόρτζια Μελόνι.
Μνημόνια για την ηλεκτρική διασύνδεση και τις σιδηροδρομικές μεταφορές
Κατά το 2ο Ανώτατο Συμβούλιο Συνεργασίας Ελλάδας – Ιταλίας, που συνεδρίασε σήμερα στη Ρώμη, οριστικοποιήθηκαν συμφωνίες στα πεδία της ενέργειας και των επενδύσεων στις σιδηροδρομικές μεταφορές, όπως επισημαίνουν κυβερνητικές πηγές.
*1.* Υπογράφηκε Μνημόνιο Κατανόησης μεταξύ του ΑΔΜΗΕ και του διαχειριστή δικτύου της Ιταλίας TERNA για την αναβάθμιση της ηλεκτρικής διασύνδεσης των δύο χωρών, ώστε να τριπλασιαστεί η υφιστάμενη δυνατότητα, από 500 MW σε 1.500 MW.
Καθώς η Ελλάδα αυξάνει την εγκατεστημένη ηλεκτροπαραγωγική ισχύ, ειδικά μέσω επενδύσεων σε ανανεώσιμες πηγές, αναβαθμίζει τη θέση της ως ενεργειακός κόμβος και πάροχος ενεργειακής ασφάλειας στη νοτιοανατολική Ευρώπη. Πέρυσι η Ελλάδα ήταν καθαρός εξαγωγέας ηλεκτρικής ενέργειας για πρώτη φορά μετά το 2000. Η Ιταλία, από την πλευρά της, εισάγει μεγάλες ποσότητες ενέργειας, άρα πρόκειται για μία αμοιβαία επωφελή συνεργασία.
Το έργο ευθυγραμμίζεται επίσης με τη σημασία που αποδίδει η ελληνική κυβέρνηση στην κατασκευή διακρατικών ηλεκτρικών διασυνδέσεων, ώστε να αντιμετωπιστούν χρόνιες τιμολογιακές στρεβλώσεις στην ευρωπαϊκή αγορά ενέργειας, αλλά και προκειμένου να διασφαλιστεί ο καλύτερος εφοδιασμός, μειώνοντας τον κίνδυνο μπλακ-άουτ, σαν αυτό που συνέβη πριν λίγες εβδομάδες στην Ισπανία.
*2.* Υπογράφηκε Μνημόνιο Συνεργασίας μεταξύ του ελληνικού Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και του ιταλικού κρατικού ομίλου Ferrovie dello Stato, στον οποίο ανήκει η Hellenic Train, για την αναβάθμιση των επιβατικών σιδηροδρομικών μεταφορών στην Ελλάδα.
Με δεδομένη τη σειρά επενδύσεων του ελληνικού κράτους για την υλικοτεχνική αναβάθμιση των σιδηροδρόμων, ο ιταλικός όμιλος δεσμεύτηκε να προβεί σε επενδύσεις ύψους 360 εκατομμυρίων ευρώ για:
- Την αγορά συνολικά 23 τρένων, οκτώ υπεραστικών ταχείας κυκλοφορίας και 15 προαστιακού τύπου
- Τη διαμόρφωση σύγχρονων αμαξοστασίων ώστε να εξασφαλιστεί η μακροχρόνια συντήρηση των αμαξοστοιχιών
Οι δεσμεύσεις του ομίλου Ferrovie dello Stato θα αποτυπωθούν ξεκάθαρα στη νέα αναθεωρημένη σύμβαση του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με την Hellenic Train, με ρήτρες για τα χρονοδιαγράμματα.
Τα δύο παραπάνω Μνημόνια περιλαμβάνονται στις συνολικά 12+2 συμφωνίες και MoUs’ τα οποία υπεγράφησαν στο πλαίσιο του 2ου ΑΣΣ Ελλάδας – Ιταλίας και που περιγράφονται αναλυτικά στην Κοινή Διακήρυξη των δύο ηγετών, επισημαίνουν οι ίδιες πηγές.
Μνημόνιο συνεργασίας ΑΔΜΗΕ – TERNA για νέα υποθαλάσσια ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας – Ιταλίας
Μνημόνιο Συνεργασίας που ορίζει τους κύριους όρους και προϋποθέσεις για τον σχεδιασμό και την ανάπτυξη μιας νέας ηλεκτρικής διασύνδεσης μεταξύ Ελλάδας και Ιταλίας υπέγραψαν σήμερα στη Ρώμη ο ΑΔΜΗΕ και η Terna, Διαχειριστής του εθνικού συστήματος μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας της Ιταλίας στο πλαίσιο της Διακυβερνητικής Συνόδου των δύο χωρών.
Όπως αναφέρει ο ΑΔΜΗΕ, η νέα διασύνδεση συνεχούς ρεύματος (DC) μεταξύ Ιταλίας και Ελλάδας αποτελεί έργο στρατηγικής σημασίας που θα υποστηρίξει τις υφιστάμενες υποδομές αλλά και τη μελλοντική ανάπτυξη των δικτύων. Θα συμβάλει στην επίτευξη των στόχων απανθρακοποίησης, ενώ θα ενισχύσει τη θέση της Ελλάδας και της Ιταλίας ως ενεργειακών κόμβωνστη Μεσόγειο.
«Η ηλεκτρική διασυνδεσιμότητα διαδραματίζει κομβικό ρόλο στην προώθηση των κλιματικών στόχων της Ευρώπης και στην “πράσινη” ενεργειακή μετάβαση. Ο νέος ενεργειακός διάδρομος μεταξύ Ελλάδας και Ιταλίας θα επεκτείνει το περιθώριο ανταλλαγών ηλεκτρικής ενέργειας ενώ θα ενισχύσει την ασφάλεια εφοδιασμού και την αποδοτικότερη λειτουργίατης ενοποιημένης ευρωπαϊκής αγοράς ηλεκτρισμού, προσφέροντας απτά οφέλη στους καταναλωτές και των δύο χωρών. Ο ΑΔΜΗΕ και η Terna, αξιοποιώντας την εκτεταμένητους τεχνογνωσία και έχοντας εδραιώσει μία στενή συνεργασία, έχουν όλα τα εφόδια για να υλοποιήσουν επιτυχώς αυτό το στρατηγικής σημασίας έργο υποδομής», δήλωσε ο Μάνος Μανουσάκης, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ.
«Η νέα υποθαλάσσια ηλεκτρική διασύνδεση μεταξύ Ιταλίας και Ελλάδας θα ενισχύσει την ενεργειακή ασφάλεια στη νότια Ιταλία και θα διευκολύνει την αποδοτική προμήθεια ενέργειας, επιτρέποντας την αξιοποίηση νέων πηγών και τη συνέχιση των ανταλλαγών ηλεκτρισμού μεταξύ των δύο χωρών. Λειτουργώντας παράλληλα με την υφιστάμενη διασύνδεση, που τέθηκε σε λειτουργία το 2002, το έργο αυτό θα αυξήσει περαιτέρω την αποτελεσματικότητα της μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας», τόνισε η Giuseppina Di Foggia, Διευθύνουσα Σύμβουλος και Γενική Διευθύντρια της Terna. «Πιστεύουμε ακράδαντα ότι ένα διασυνδεδεμένο ευρωπαϊκό σύστημα ηλεκτρικής ενέργειας είναι το κλειδί για ένα αξιόπιστο και βιώσιμο δίκτυο».
Το έργο θα έχει μεταφορική ικανότητα 1.000 MW και συνολικό μήκος περίπου 300 χλμ. Το υποβρύχιο τμήμα θα εκτείνεται σε μήκος περίπου 240 χλμ. με μέγιστο βάθος πόντισης 1.000 μέτρων. Η νέα διασύνδεση θα λειτουργεί συμπληρωματικά προς την υπάρχουσα, ισχύος 500 MW, που ξεκίνησε τη λειτουργία της το 2002. Τέλος, ο ΑΔΜΗΕ και η Terna αναμένεται να επενδύσουν στο έργο περίπου 1,9 δισ. ευρώ.
Στην ιταλική πλευρά, το υποθαλάσσιο καλώδιο θα καταλήγει στον δήμο Melendugno, ενώ ο νέος Σταθμός Μετατροπής θα κατασκευαστεί στον δήμο Galatina, οι οποίοι υπάγονται στην επαρχία Λέτσε.
Το τριετές Μνημόνιο Συνεργασίας θεσπίζει μια κοινή διοικητική δομή του έργου, με στόχο τον σχεδιασμό της συνολικής στρατηγικής και τον συντονισμό των δραστηριοτήτων. Ο ΑΔΜΗΕ και η Terna θα προχωρήσουν επίσης στη σύναψη συμφωνιών για την από κοινού διαχείριση των διαγωνιστικών διαδικασιών προμήθειας καλωδίων και Σταθμών Μετατροπής, καθώς και για την κατασκευή των υποδομών.
Το GRITA 2 έχει ήδη συμπεριληφθεί στο Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης Δικτύων (TYNDP) 2024 των Ευρωπαϊκών Διαχειριστών Συστημάτων Μεταφοράς και έχει προταθεί από κοινού για ένταξη στον δεύτερο κατάλογο Έργων Κοινού και Αμοιβαίου Ενδιαφέροντος (PCI/PMI).
Πηγές υπ. Υποδομών και Μεταφορών: Ο ιταλικός όμιλος δεσμεύθηκε να προβεί σε επενδύσεις ύψους 360 εκατ. ευρώ
Όπως επισημαίνουν πηγές του υπ. Υποδομών και Μεταφορών, στο πλαίσιο του Ανώτατου Συμβουλίου Συνεργασίας μεταξύ Ελλάδας και Ιταλίας, και παρουσία των Πρωθυπουργών Μελόνι και Μητσοτάκη, υπογράφηκε σήμερα Μνημόνιο Συνεργασίας μεταξύ του ελληνικού Υπουργείου Μεταφορών και του ιταλικού κρατικού ομίλου Ferrovie dello Stato, στον οποίο ανήκει η Hellenic Train, για την αναβάθμιση των επιβατικών σιδηροδρομικών μεταφορών στην Ελλάδα.
Ο ιταλικός όμιλος δεσμεύθηκε να προβεί σε επενδύσεις ύψους 360 εκατομμυρίων ευρώ για την αγορά συνολικά 23 τρένων, 8 υπεραστικών ταχείας κυκλοφορίας και 15
προαστιακού τύπου, αλλά σύγχρονων αμαξοστασίων ώστε να εξασφαλιστεί η μακροχρόνια συντήρησή τους.
Η διεκδίκηση του Έλληνα Πρωθυπουργού έγινε αποδεκτή μετά από ισχυρές πιέσεις αλλά και μια σειρά από ενέργειες που πραγματοποιεί το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, που έπεισαν τους Ιταλούς. Συγκεκριμένα, η υπογραφή των συμβάσεων για την αποκατάσταση της γραμμής στη Θεσσαλία, η υπογειοποίηση των Σεπολίων, η εγκατάσταση του ETCS, οι νέες δικλείδες ασφαλείας που προβλέπει το νομοσχέδιο, όπως το Ενιαίο Κέντρο Εποπτείας και το σύστημα ακριβούς γεωεντοπισμού τρένων, αλλά και τα μέτρα αποτροπής των δολιοφθορών στο δίκτυο, αποτέλεσαν εχέγγυα αξιοπιστίας για να υπογραφεί η συμφωνία Ελλάδας – Ιταλίας, επισημαίνουν οι ίδιες πηγές.
Οι δεσμεύσεις του Ιταλικού κολοσσού, Ferrovie dello Stato, θα αποτυπωθούν ξεκάθαρα στη νέα αναθεωρημένη σύμβαση του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με την Hellenic Train με ρήτρες για τα χρονοδιαγράμματα. Το ίδιο θα συμβεί και με τις υποχρεώσεις του ΟΣΕ για τα έργα που οφείλει να εκτελέσει με ταχείς ρυθμούς.
Οι δύο Πρωθυπουργοί εξέφρασαν την ικανοποίησή τους για την συμφωνία, μιλώντας για αποφασιστική επανεκκίνηση τόσο των συμβατικών, όσο και των ουσιαστικών
σχέσεων των δυο κρατών για τα θέματα του σιδηροδρόμου.
Η συμφωνία η οποία έκλεισε την περασμένη Πέμπτη στη συνάντηση μεταξύ του αναπληρωτή Πρωθυπουργού της Ιταλίας Ματέο Σαλβίνι και του Έλληνα αναπληρωτή υπουργού Υποδομών & Μεταφορών Κωνσταντίνου Κυρανάκη, υπεγράφη και τυπικά σήμερα από τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της Ferrovie dello Stato, Stafano Donarruma
στη Ρώμη ενώπιων των δύο Πρωθυπουργών.
Μνημόνιο Συνεργασίας από τον Τάκη Θεοδωρικάκο και τον Ιταλό υπουργό Επιχειρήσεων
Μνημόνιο Συνεργασίας μεταξύ του υπουργείου Ανάπτυξης της Ελλάδας και του ιταλικού υπουργείου Επιχειρήσεων και Made in Italy υπεγράφη σήμερα στη Ρώμη, στο πλαίσιο των εργασιών του Ανώτατου Συμβουλίου Συνεργασίας των δύο χωρών υπό τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη και την πρωθυπουργό της Ιταλίας Τζόρτζια Μελόνι.
Σύμφωνα με ανακοίνωση, η συμφωνία υπεγράφη από τον υπουργό Ανάπτυξης, Τάκη Θεοδωρικάκο και τον Ιταλό ομόλογό του, Αντόλφο Ούρσο, με στόχο την ενίσχυση της διμερούς συνεργασίας σε τομείς κοινού στρατηγικού ενδιαφέροντος, όπως η βιομηχανική πολιτική, η στήριξη των μικρομεσαίων επιχειρήσεων και η καινοτομία.
Ο υπουργός Ανάπτυξης ανέφερε ότι «η σημερινή συμφωνία αποκτά ιδιαίτερη σημασία ενόψει της διαδοχικής ανάληψης της Προεδρίας της Ε.Ε. από την Ελλάδα το β’ εξάμηνο του 2027 και της Ιταλίας το α’ εξάμηνο του 2028. Έρχεται, δε, να θεμελιώσει θεσμικά μια ήδη δυναμική και παραγωγική συνεργασία ανάμεσα στις επιχειρηματικές και βιομηχανικές κοινότητες των δύο χωρών».
Ο υπουργός Ανάπτυξης υπογράμμισε ακόμα ότι «βρισκόμαστε ενώπιον μιας περιόδου όπου κρίσιμα ζητήματα ευρωπαϊκής πολιτικής απαιτούν συντονισμένες πρωτοβουλίες. Ιδιαίτερα για τις ΜμΕ, είναι κρίσιμο να αναδείξουμε τον ρόλο τους στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού διαλόγου, προβάλλοντας μια ολοκληρωμένη προσέγγιση που ενισχύει τη συνοχή και κινητοποιεί την τοπική παραγωγή σε όλες τις περιφέρειες της Ε.Ε.».
πηγή: enikos