Οι απόφοιτοι ιδιωτικού πανεπιστημίου που δεν θα είναι καλοί, δεν θα βρίσκουν δουλειά, οπότε η αγορά θα φτιάξει από μόνη της το επίπεδό τους, λέει ο πρωθυπουργός
Φουντώνουν ολοένα και περισσότερο οι αντιδράσεις κατά των ιδιωτικών πανεπιστημίων. Η κυβέρνηση Μητσοτάκη προωθεί την ίδρυσή τους μέσω νομοσχεδίου, με τους εκπαιδευτικούς και τους φοιτητές να κλιμακώνουν τις κινητοποιήσεις τους.
Χαρακτηριστική είναι η χθεσινή (21/2) ανακοίνωση της Συγκλήτου του αρχαιότερου ιδρύματος της χώρας, του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΕΚΠΑ), η οποία τονίζει ότι προτεραιότητα θα πρέπει να είναι η ενίσχυση των Δημόσιων πανεπιστημίων, καθώς και η επαναπροκήρυξη όλων των θέσεων προσωπικού, κάτι που αποτελεί «επιτακτική ανάγκη».
Ξανά στους δρόμους οι φοιτητές – «Βγάζει» με τα ιδιωτικά πανεπιστήμια το κίνημα
Όσον αφορά στο νομοσχέδιο που προσπαθεί να περάσει η κυβέρνηση Μητσοτάκη, το ΕΚΠΑ παραθέτει σωρεία ενστάσεων και μεταξύ άλλων:
- επισημαίνει το θέμα των Κολεγίων («οφείλει ρητά το νομοσχέδιο να αναφέρει ότι τα Κολέγια, που δεν είναι ΝΠΠΕ, δεν παρέχουν σπουδές πανεπιστημιακού επιπέδου…»),
- επισημαίνει την ανισονομία πρόσβασης σε δημόσια και ιδιωτικά ιδρύματα («η ΕΒΕ του επιστημονικού πεδίου, την οποία προβλέπει το νομοσχέδιο, έχει πολύ μεγάλη διαφορά από τη βάση εισαγωγής σε Σχολές υψηλής ζήτησης»),
- τονίζει ότι «δεν υπάρχει πρόβλεψη για τον τρόπο επιλογής, εκλογής, διορισμού, εξέλιξης των διδασκόντων»,
- υπογραμμίζει ότι όλα τα Προγράμματα Σπουδών «θα πρέπει να είναι πιστοποιημένα από την ΕΘΑΑΕ, και όχι από τα μητρικά Ιδρύματα, για λόγους ισονομίας και αίσθησης δικαίου»,
- αναφέρει πως «δεν γίνεται ξεκάθαρη αναφορά στην υποχρέωση διεξαγωγής επιστημονικής έρευνας στα ΝΠΠΕ». Ακολούθων μπορεί αν διαβάσετε ολόκληρη την ανακοίνωση.
«Να μην κατατεθεί το νομοσχέδιο!»
Όπως επισημαίνουν οι φοιτητές, από την πλευρά τους, όσο η κυβέρνηση επιμένει στην ψήφιση του επαίσχυντου νομοσχεδίου, που επιβάλλει τη λειτουργία ιδιωτικών πανεπιστημίων κατά πλήρη κατάλυση του άρθρου 16 του Συντάγματος, τόσο εξαναγκάζεται να επενδύσει στην καταστολή και τη βία. Είναι εντελώς απομονωμένη, με μόνο όπλο την πυγμή. Έχει απέναντί της το φοιτητικό κίνημα, την ακαδημαϊκή και εκπαιδευτική κοινότητα.
«Έκτρωμα»
Υπογραμμίζουν ότι η μαζική κινητοποίηση των φοιτητών απέτρεψε το σπάσιμο των καταλήψεων που βρίσκονται στη 7η εβδομάδα του αγώνα για να μην περάσει το έκτρωμα των ιδιωτικών πανεπιστημίων που θα διαλύσει τη δημόσια και δωρεάν τριτοβάθμια εκπαίδευση και θα υποθηκεύσει το μέλλον των επόμενων γενιών. Μαζικοποιούμε τις καταλήψεις, τις συνελεύσεις, τις διαδηλώσεις (αύριο), καταλήγουν.
Στον αγώνα και οι εκπαιδευτικοί
Ειδικότερα, σήμερα οι φοιτητικοί σύλλογοι κατεβαίνουν ξανά στον δρόμο, συνεχίζοντας για 7η συνεχή έβδομη τον μεγάλο αγώνα τους για να μην κατατεθεί το νομοσχέδιο για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια, για αποκλειστικά δημόσιες δωρεάν σπουδές, πτυχία με αξία, δουλειά με δικαιώματα. Στην Αθήνα έχει δοθεί ραντεβού για τις 12 το μεσημέρι στα Προπύλαια. Συλλαλητήρια προγραμματίζονται ακόμα στις 12 το μεσημέρι στην Καμάρα στη Θεσσαλονίκη και την ίδια ώρα στην Πάτρα στην πλατεία Γεωργίου. Αντίστοιχες κινητοποιήσεις διοργανώνουν Φοιτητικοί Σύλλογοι και σε άλλες πόλεις.
Στάση εργασίας
Στο συλλαλητήριο καλούν τους εκπαιδευτικούς οι ΔΟΕ και ΟΛΜΕ, κηρύσσοντας τρίωρη στάση εργασίας από της 11 π.μ. Μέσα από τον επίμονο αγώνα τους, οι φοιτητές έχουν κατορθώσει να ασκήσουν σημαντική πίεση στην κυβέρνηση, η οποία, επιχειρώντας να υλοποιήσει τον σχεδιασμό επέκτασης της εμπορευματοποίησης της Ανώτατης Εκπαίδευσης, βρίσκει απέναντί της όλους τους φορείς της εκπαιδευτικής κοινότητας, σωματεία εργαζομένων και άλλους φορείς, με τους φοιτητές να δηλώνουν πως θα συνεχίσουν στον αγωνιστικό δρόμο που έχουν ήδη χαράξει.
Μητσοτάκης: Η αγορά ξέρει
Εν τω μεταξύ, σε μια δήλωση που προκαλεί εντυπώσεις προέβη ο Κυριάκος Μητσοτάκης. Στη συνέντευξη που παραχώρησε τη Δευτέρα (19/2), ο πρωθυπουργός δεν απάντησε αρνητικά στην ερώτηση αν θα δημιουργηθούν φοιτητές δύο «ταχυτήτων». Αντιθέτως, είπε ότι αυτά τα θέματα θα τα λύσει από μόνη της η αγορά. Με άλλα λόγια, ναι μεν θα παίρνουν ισάξιο πτυχίο δυο μαθητές που μπήκαν στη σχολή ο ένας με 18,5 και ο άλλος με 10, αλλά ο δεύτερος δεν θα βρίσκει δουλειά αν πάρει το πτυχίο και δεν είναι καλός στη δουλειά του. Οπότε, η αγορά θ’ αναγκαστεί ν’ αυτορυθμιστεί για να συγκλίνουν τα επίπεδα των φοιτητών. Δηλαδή, εναποτίθεται στη διακριτική ευχέρεια την ιδιωτικής πρωτοβουλίας η επάρκεια ή μη ενός π.χ. γιατρού και παράλληλα η πρόσληψή του ή μη σε ένα νοσοκομείο όπου θ’ αναλαμβάνει ασθενείς.
Αναλυτικότερα, ο Κυριάκος Μητσοτάκης, ερωτηθείς εάν «υπάρχει κίνδυνος για »φοιτητές δύο ταχυτήτων»», απάντησε: «Δεν το πιστεύω, διότι, κοιτάξτε να δείτε, τελικά, αν ο πολύ δυνατός φοιτητής επιλέξει την Ιατρική σχολή και καταφέρει να περάσει, γιατί αυτό υποβαθμίζει το επίπεδο της Ιατρικής σχολής; Αντίθετα, θα σας έλεγα, το μη κερδοσκοπικό, μη κρατικό πανεπιστήμιο το οποίο θα φτιάξει μία Ιατρική σχολή, αν τελικά παράγει αποφοίτους οι οποίοι δεν είναι καλοί, δεν θα βρουν δουλειά. Τελικά αυτά τα θέματα σε ένα βαθμό τα ρυθμίζει και η ίδια η αγορά εργασίας».
«Επιχείρηση τρομοκράτησής»
Εν των μεταξύ, αλγεινή αίσθηση έχει προκαλέσει η εισβολή της αστυνομίας τα χαράματα της Δευτέρας (19/2) στο ΑΠΘ για την εκκένωση των καταλήψεων των φοιτητικών συλλόγων Νομικής και Πολιτικών Επιστημών. Οι φοιτητές κάνουν λόγο για τρομοκρατική επιχείρηση και κατασταλτικό κρεσέντο που έχει εξαπολύσει η κυβέρνηση Μητσοτάκη για να χτυπήσει τον μεγάλο αγώνα που δίνει η νεολαία ενάντια στο νομοσχέδιο για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια.
«Κηλίδα που ντροπιάζει το Πανεπιστήμιο»
Όπως τονίζουν, πάνοπλες δυνάμεις ΜΑΤ, ΟΠΚΕ και η ασφάλεια του ανώτατου εκπαιδευτικού ιδρύματος εισέβαλαν στο κατειλημμένο κτήριο και επιδόθηκαν σε κυνήγι, εκφοβισμό και φακέλωμα των φοιτητών και φοιτητριών. Καταγγέλλουν ότι η σύμπραξη του Κοσμήτορα της Νομικής Παναγιώτη Γκλαβίνη στην αστυνομική εισβολή και την καταδίωξη των φοιτητών και φοιτητριών αποτελεί κηλίδα που ντροπιάζει το πανεπιστήμιο και το ρόλο του στην ακαδημαϊκή κοινότητα.
Πρόκληση
«Το πτυχίο σας δεν θα έχει πλέον καμία αξία», είχε διαμηνύσει στους φοιτητές. Προσθέτουν ότι η επιχείρηση τρομοκράτησης των φοιτητών και φοιτητριών, με τη σοκαριστική σύμπραξη του κ. Γκλαβίνη, δεν πέρασε. Όπως εξηγούν, οι φοιτητικοί σύλλογοι με άμεση κινητοποίηση ανακατέλαβαν αμέσως το κτήριο και συνεχίζουν τις καταλήψεις και την υλοποίηση των αγωνιστικών αποφάσεων που λήφθηκαν σε μαζικές γενικές συνελεύσεις.
Ολόκληρη η ανακοίνωση του ΕΚΠΑ
Η Τριτοβάθμια Εκπαίδευση τα τελευταία σαράντα χρόνια γνώρισε σημαντική ανάπτυξη τόσο σε εκπαιδευτικό όσο και σε ερευνητικό, επίπεδο. Παρά την υπερδεκαετή οικονομική κρίση και τις συνέπειές της, τα ελληνικά δημόσια Πανεπιστήμια παράγουν αξιοσημείωτο ερευνητικό έργο, ενώ οι απόφοιτοί τους διακρίνονται επιστημονικά και επαγγελματικά στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.
Λαμπρό παράδειγμα αποτελεί το Ε.Κ.Π.Α., το οποίο πρόσφατα κατέγραψε εντυπωσιακό άλμα ανόδου στις διεθνείς κατατάξεις και περιλαμβάνεται πλέον στα 90 καλύτερα Πανεπιστήμια του κόσμου και στα 16 καλύτερα Πανεπιστήμια της Ευρώπης. Οι επίσης πρόσφατες υπογραφείσες συνεργασίες με κορυφαία πανεπιστήμια της Ευρώπης και της Αμερικής αναδεικνύουν την πρωτοπορία του δημόσιου Πανεπιστημίου στην εξωστρέφεια και τις διεθνείς συνεργασίες.
«Απαιτείται ενίσχυση»
Το δημόσιο Πανεπιστήμιο αποτέλεσε και συνεχίζει να αποτελεί την ατμομηχανή της εκπαίδευσης στη χώρας μας, ταυτόχρονα δε λειτουργεί και ως η επιστημονική ραχοκοκαλιά της, παράγοντας νέα γνώση και καινοτομία που έχουν συμβάλει σε σημαντικό βαθμό στην οικονομική ανάπτυξη της Ελλάδας. Σήμερα η ενίσχυση του δημοσίου Πανεπιστημίου, με βάση τις προτάσεις τις οποίες από καιρό έχει διατυπώσει η πανεπιστημιακή κοινότητα, αποτελεί απόλυτη προτεραιότητα.
«Επιτακτική ανάγκη»
Είναι επιτακτική ανάγκη η επαναπροκήρυξη όλων των θέσεων προσωπικού που απώλεσε το Πανεπιστήμιο τα προηγούμενα χρόνια καθώς επίσης και η αύξηση της χρηματοδότησης με σκοπό τη βελτίωση των υποδομών για την παροχή υψηλού επιπέδου εκπαιδευτικής και ερευνητικής δραστηριότητας.
Η Πολιτεία οφείλει να εγγυάται την απρόσκοπτη λειτουργία και ανάπτυξη των δημοσίων Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων, κάτι που μπορεί να επιτευχθεί μόνο με την πλήρη 100% κάλυψη των πάγιων λειτουργικών αναγκών τους, ενώ η επιβράβευση των Ιδρυμάτων πρέπει να αφορά ποσοστό πέραν της πλήρους χρηματοδότησής τους.
ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΑΝΩΤΑΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΙΔΡΥΜΑΤΩΝ (ΜΕΡΟΣ ΄Γ)
Πολλές από τις προτεινόμενες ρυθμίσεις που αφορούν τα δημόσια Πανεπιστήμια, όπως η αναπλήρωση των αφυπηρετήσεων του προσωπικού των Πανεπιστημίων, είναι στη σωστή κατεύθυνση, παρότι οι ανάγκες των Πανεπιστημίων υπερβαίνουν κατά πολύ το επίπεδο αυτών των αναγκαίων παρεμβάσεων.
Σχετικά με τις αφυπηρετήσεις παρατηρείται ότι το σχέδιο νόμου δημιουργεί την εντύπωση ότι δεν επιτάσσεται μέχρι το 2025 η αναπλήρωση των αφυπηρετούντων. Για το λόγο αυτό, προτείνουμε να προβλεφθεί η αναπλήρωση 1:1 ρητώς και χωρίς χρονικό περιορισμό. Ταυτόχρονα δε, θεωρούμε ότι πρέπει να γίνει ρητή μνεία και για το έτος 2024, ώστε να αποτελεί αμέσως εφαρμόσιμο κανόνα και όχι απλή μελλοντική ευχή, υποκείμενη ανά πάσαν στιγμήν σε νομοθετική αναθεώρηση.
«Αιτήματα»
Επιπροσθέτως, θα πρέπει να υπάρξει ρητή αναφορά στο νόμο ότι οι πληρωτέες θέσεις των αφυπηρετούντων δεν θεωρούνται νέες θέσεις και για το λόγο αυτό να προστεθεί στο νόμο επιπλέον πρόβλεψη από πλευράς της πολιτείας για προκήρυξη νέων θέσεων σύμφωνα με τον υποχρεωτικό, βάσει νόμου, προγραμματισμό των Α.Ε.Ι.. Με τον τρόπο αυτό και με δεδομένη την πρόβλεψη για αναπλήρωση των θέσεων των αφυπηρετούντων, ζητούμε να παραμένουν οι πιστώσεις τους στο Α.Ε.Ι., ώστε να μπορούν να προκηρυχθούν άμεσα έτσι ώστε μετά την αποχώρηση του αφυπηρετούντος να υπάρξει ομαλή και άμεση αναπλήρωση από το διάδοχο προσωπικό.
«Ενστάσεις»
Επιπλέον, διορθωτικές ρυθμίσεις όπως αυτές που αφορούν τη διαδικασία εκλογής οργάνων διοίκησης, είναι στην πραγματικότητα διορθώσεις θεσμικών άστοχων νομοθετικών πρωτοβουλιών του Υπουργείου Παιδείας κατά τα προηγούμενα χρόνια που οδήγησαν σε αδιέξοδα και επέτειναν τα προβλήματα.
Επισημαίνεται, ωστόσο, ότι ορισμένες ρυθμίσεις χρήζουν επανεξέτασης (όπως η δυνατότητα να εκλεγεί Πρόεδρος από συναφές Τμήμα) ή μερικής τροποποίησης (όπως η αντιπροσωπευτική εκπροσώπηση των Σχολών στην Επιτροπή Ερευνών του ΕΛΚΕ).
ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΝΟΜΙΚΩΝ ΠΡΟΣΩΠΩΝ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ (ΜΕΡΟΣ ΄Δ)
Σχετικά με την ίδρυση Νομικών Προσώπων Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης (ΝΠΠΔ) η Σύγκλητος θεωρεί ότι για να συζητηθούν τέτοιες μεγάλες μεταρρυθμίσεις στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, η συνταγματική αναθεώρηση είναι η θεσμικά προτιμητέα διαδικασία, η οποία εξασφαλίζει πλήρως την ασφάλεια δικαίου. Το δημόσιο Πανεπιστήμιο που πρωτοπορεί και διακρίνεται διεθνώς απονέμει πτυχία με κύρος στους φοιτητές του και δεν φοβάται κανένα ανταγωνισμό.
«Άναρχο τοπίο»
Ωστόσο, στη μετα-λυκειακή και Τριτοβάθμια Εκπαίδευση έχει δημιουργηθεί ένα άναρχο τοπίο. Κολέγια, που λειτουργούν ως παραρτήματα Πανεπιστημίων, προσφέρουν πτυχία με επαγγελματική κατοχύρωση, αντίστοιχη των Δημοσίων ΑΕΙ. Η Πολιτεία, αν και αρνείται ότι πρόκειται για ακαδημαϊκή αναγνώριση, δημιούργησε το ΑΤΕΕΝ το οποίο, δίκην ΔΟΑΤΑΠ, χρεώνει μαθήματα στους αιτούντες επαγγελματική αναγνώριση και τα Τμήματα υποχρεούνται, επ’ απειλή διοικητικών και ποινικών κυρώσεων, να εξετάζουν τους υποψηφίους, νομιμοποιώντας μια έμμεση ακαδημαϊκή αναγνώριση των προσόντων τους.
«Όχι στην υπονόμευση της δημόσιας εκπαίδευσης»
Η κανονικοποίηση του τοπίου αυτού πρέπει να είναι ζητούμενο της ακαδημαϊκής κοινότητας και όχι μόνο. Η όποια λύση, όμως, προκριθεί δεν θα πρέπει να λειτουργεί υπονομευτικά προς τη δημόσια εκπαίδευση και το δημόσιο συμφέρον.
Όλη η Τριτοβάθμια Εκπαίδευση της χώρας μας θα πρέπει να υπόκειται στο ίδιο νομικό πλαίσιο και να υπακούει στους ίδιους νομικούς και ακαδημαϊκούς κανόνες. Σε όλα τα Ιδρύματα Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης θα πρέπει να τηρούνται οι ίδιοι όροι επιλογής των φοιτητών (καθορισμός από την Πολιτεία των όσων έχουν δικαίωμα πρόσβασης στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση), διοίκησης των Ιδρυμάτων και πρόσληψης, μονιμοποίησης και εξέλιξης των διδασκόντων.
«Όχι στην υπονόμευση του μέλλοντος των φοιτητών»
Υποστηρίζουμε την προσπάθεια κανονικοποίησης του άναρχου τοπίου της μετα-λυκειακής εκπαίδευσης που θα οδηγήσει σε αξιολόγηση και βελτίωση της ήδη παρεχόμενης μη κρατικής Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, ωστόσο, εκφράζονται επιφυλάξεις για το εάν τα ΝΠΠΕ θα ενισχύσουν ποιοτικά τον ακαδημαϊκό χάρτη της πατρίδας μας. Είναι απαραίτητο να διασφαλιστούν αυστηρά ακαδημαϊκά κριτήρια ώστε τα ΝΠΠΕ να προσφέρουν πτυχία με πραγματικό αντίκρισμα που δεν θα υπονομεύουν το μέλλον των φοιτητών τους.
Ειδικότερα, η Σύγκλητος παρατηρεί ότι στο υπό διαβούλευση νομοσχέδιο όσον αφορά στην ίδρυση ΝΠΠΕ:
- Απουσιάζει πλήρως η πρόβλεψη ότι μετά την ίδρυση παραρτημάτων ξένων Πανεπιστημίων ως ΝΠΠΕ, τα Κολέγια παύουν να λειτουργούν ως παραρτήματα και δεν χορηγούν επαγγελματικά δικαιώματα αντίστοιχα των δημοσίων και μη κρατικών ΑΕΙ. Οφείλει ρητά το νομοσχέδιο να αναφέρει ότι τα Κολέγια, που δεν είναι ΝΠΠΕ, δεν παρέχουν σπουδές πανεπιστημιακού επιπέδου και ως εκ τούτου δεν αναγνωρίζονται επαγγελματικά δικαιώματα στους αποφοίτους τους (για επαγγέλματα που χρήζουν πτυχίου ανώτατης εκπαίδευσης).
- Η ΕΒΕ του επιστημονικού πεδίου, την οποία προβλέπει το νομοσχέδιο, έχει πολύ μεγάλη διαφορά από την βάση εισαγωγής σε Σχολές υψηλής ζήτησης (στην Ιατρική Σχολή Ε.Κ.Π.Α. η βάση εισαγωγής είναι 19.000 μόρια ενώ η ΕΒΕ για τα ΝΠΠΕ είναι μόλις 10.000 μόρια). Το σχέδιο νόμου οφείλει να διασφαλίζει την ισονομία πρόσβασης και την αίσθηση δικαίου όλων των υποψηφίων.
- Η πρόβλεψη για μόνιμο διορισμό τριάντα (30) μελών ΔΕΠ ανά Σχολή θα πρέπει να συσχετιστεί με τον αριθμό εισακτέων και τα Προγράμματα Σπουδών που θα προσφέρονται. Η αναλογία φοιτητών – μόνιμων Καθηγητών θα πρέπει να είναι σύμφωνη τουλάχιστον με τον μέσο όρο της αναλογίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση ή στην αντίστοιχη Σχολή του δημόσιου Πανεπιστημίου. Το ίδιο θα πρέπει να ισχύει και για τις υπόλοιπες κατηγορίες του προσωπικού του Παραρτήματος.
- Δεν υπάρχει πρόβλεψη για τον τρόπο επιλογής, εκλογής, διορισμού, εξέλιξης των διδασκόντων. Είναι αναγκαίο να θεσπίσει η Πολιτεία ακαδημαϊκά κριτήρια, αντίστοιχα με τα ισχύοντα στα δημόσια Ιδρύματα. Σε ένα εκπαιδευτικό σύστημα είναι αδιανόητη η εφαρμογή διαφορετικών κανόνων ανάλογα με τη χώρα – έδρα του μητρικού Ιδρύματος. Θα δημιουργηθεί ένα άναρχο τοπίο, το οποίο δεν θα μπορεί να κανονικοποιηθεί και να αξιολογηθεί συστηματικά. Επιπροσθέτως, θα πρέπει να προβλεφθούν κοινά όρια ηλικίας συνταξιοδότησης σε όλα τα Α.Ε.Ι., δημόσια και μη κρατικά.
- Απουσιάζει η πρόβλεψη για την Φοιτητική Μέριμνα. Αν και γίνεται αναφορά για κτηριακή πιστοποίηση από τον ΕΟΠΠΕΠ, δεν αναγράφονται οι κανόνες βάσει των οποίων θα πραγματοποιείται η πιστοποίηση αυτή (φοίτηση, στέγαση, σίτιση).
- Όλα τα Προγράμματα Σπουδών που προτείνονται από τα ΝΠΠΕ θα πρέπει να είναι πιστοποιημένα από την ΕΘΑΑΕ, και όχι από τα μητρικά Ιδρύματα, για λόγους ισονομίας και αίσθησης δικαίου. Εννοείται ότι οι υποχρεώσεις που έχουν τα δημόσια Α.Ε.Ι. ως προς την ΕΘΑΑΕ θα αποτελούν υποχρεώσεις και των ΝΠΠΕ. Στο νομοσχέδιο υπάρχουν διφορούμενες διατυπώσεις (όπως, πιστοποιήσεις από ΕΘΑΑΕ ή/και από μητρικά Ιδρύματα, πιστοποίηση ενός και όχι του συνόλου των Προγραμμάτων Σπουδών κλπ.) οι οποίες θα πρέπει να απαλειφθούν.
- Δεν γίνεται ξεκάθαρη αναφορά στην υποχρέωση διεξαγωγής επιστημονικής έρευνας στα ΝΠΠΕ. Παγκοσμίως βασική υποχρέωση των Α.Ε.Ι. αποτελεί η διεξαγωγή βασικής και εφαρμοσμένης έρευνας και οι διδάσκοντες κρίνονται και για αυτό τους το έργο. Ωστόσο η πρόσβαση στα κονδύλια για την έρευνα αυτή θα πρέπει να δοθεί στα ΝΠΠΕ μετά τη λειτουργία όλων των Προγραμμάτων Σπουδών τους και την αξιολόγησή τους από την ΕΘΑΑΕ τουλάχιστον μετά από μία πενταετία.
- Στο νομοσχέδιο δεν γίνεται καμία αναφορά για τη διάρκεια σπουδών, για κατώτατο και ανώτατο όριο φοίτησης από τους φοιτητές (όπως ορίζεται για τα δημόσια Α.Ε.Ι.). Θα πρέπει ρητά να αναφέρεται ότι τυχόν Προγράμματα Σπουδών τριετούς φοίτησης δεν μπορούν να είναι ισοδύναμα με τα αντίστοιχα τετραετή ή πενταετή των δημοσίων Α.Ε.Ι., ούτε να προσφέρουν τα ίδια επαγγελματικά δικαιώματα.
- Είναι αναγκαίο να υπάρξουν νομικές δικλείδες ασφαλείας που θα κατοχυρώνουν τα ζωτικά εθνικά συμφέροντα της χώρας μας.
Η Σύγκλητος θεωρεί ότι η υιοθέτηση των προτάσεων της, με απόλυτη προτεραιότητα την ενίσχυση των δημόσιων Πανεπιστημίων, θα διασφαλίσει την ποιοτική ενίσχυση του ακαδημαϊκού χάρτη της χώρας.
Πηγή: in.gr