Τι επιδιώκουν οι εταιρείες – Τα υπέρ και τα κατά για τους καταναλωτές
Τον δρόμο του ανταγωνισμού στα μπλε τιμολόγια άνοιξε η ΔΕΗ, αναπροσαρμόζοντας την τιμή της κιλοβατώρας από τα 28 λεπτά και 29,5 λεπτά στα δύο σταθερά της τιμολόγια στα 17,9 λεπτά, μόλις 2 λεπτά υψηλότερα από την αρχική τιμή χρέωσης της κιλοβατώρας στο πράσινο τιμολόγιό της.
Σφήνα στον ανταγωνισμό των πράσινων και κίτρινων κυμαινόμενων τιμολογίων μπαίνουν με αξιώσεις τα μπλε τιμολόγια, ποντάροντας στο στρατηγικό πλεονέκτημα της σταθερής χρέωσης της κιλοβατώρας και της απαλλαγής των καταναλωτών από τον πονοκέφαλο της αναζήτησης του φθηνότερου τιμολογίου.
Την κίνηση της ΔΕΗ αναμένεται να ακολουθήσουν οι ιδιώτες ανταγωνιστές της μέσα στις επόμενες ημέρες, διαθέτοντας στην αγορά μπλε τιμολόγια σε ανταγωνιστικές τιμές.
Οι μεγάλες συμφωνίες
Μεγάλοι και μικροί ιδιώτες πάροχοι κλείνουν πακέτα αντιστάθμισης στις προθεσμιακές αγορές, που θα τους επιτρέψουν να διαμορφώσουν χαμηλές τιμές για τα σταθερά τους τιμολόγια, τα οποία απ’ ό,τι φαίνεται θα αποτελέσουν την προμετωπίδα της μάχης για τη διατήρηση των μεριδίων τους στη λιανική αγορά στη μετα-επιδοτήσεων εποχή, που ξεκινάει από τις αρχές του νέου έτους.
Η μπλε κιλοβατώρα με βάση την εικόνα που διαμορφώνεται μέχρι αυτή τη στιγμή από την αγορά θα είναι τον Ιανουάριο φθηνότερη και από την κίτρινη των κυμαινόμενων τιμολογίων και από την πράσινη του ειδικού τιμολογίου που επιβλήθηκε με νόμο ως υποχρεωτικό για όλους τους παρόχους.
Τα σταθερά τιμολόγια δεν αποσύρθηκαν ποτέ από την αγορά. Τα κατήργησε ντε φάκτο το υψηλό ρίσκο της έντονης μεταβλητότητας της αγοράς την περίοδο της ενεργειακής κρίσης, που τα κατέστησε πανάκριβα για τους καταναλωτές.
Οι τιμές φυσικού αερίου που διαμορφώνονται στον ευρωπαϊκό κόμβο ΤΤF το τελευταίο διάστημα δείχνουν μια σαφή τάση περαιτέρω αποκλιμάκωσης και σταθεροποίησης της αγοράς, που οδηγεί σε αντίστοιχη πορεία και τις χονδρεμπορικές και προθεσμιακές αγορές ηλεκτρικού ρεύματος.
Η υποχώρηση της τιμής του φυσικού αερίου στα 35 ευρώ/μεγαβατώρα εν μέσω χειμερινής περιόδου δείχνει, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της αγοράς, ότι το Ουκρανικό δεν αποτελεί πλέον παράγοντα αστάθειας και αβεβαιότητας και προεξοφλεί περαιτέρω αποκλιμάκωση της τιμής, αλλά κυρίως μια σταθεροποίηση της αγοράς έπειτα από ένα μακρύ διάστημα αβεβαιότητας.
Η ευνοϊκή αυτή συγκυρία δίνει τη δυνατότητα στους παρόχους να διαμορφώσουν χαμηλά τιμολόγια ρεύματος και βγάζει την κυβέρνηση και τον αρμόδιο υπουργό Θόδωρο Σκυλακάκη από την αγωνία των τιμών ρεύματος χωρίς επιδοτήσεις, που εκφράστηκε με τη θεσμοθέτηση του ειδικού τιμολογίου.
Οι κυρίως όμως ευνοημένοι από αυτή τη… συνωμοσία του σύμπαντος είναι οι καταναλωτές, οι οποίοι δεν θα δουν τον Ιανουάριο σημαντικές διαφορές στην τιμή της κιλοβατώρας σε σχέση με τις επιδοτούμενες που πλήρωναν μέχρι και τον Δεκέμβριο, όποιο τιμολόγιο κι αν επιλέξουν.
Αυτό που θα πρέπει να γνωρίζουν στην περίπτωση του μπλε σταθερού τιμολογίου είναι ότι θα διασφαλίσουν μια χαμηλή τιμή για ένα διάστημα εξαμήνου ή έτους, αναλαμβάνοντας όμως το ρίσκο μιας πιθανής περαιτέρω αποκλιμάκωσης της χονδρεμπορικής τιμής, από την οποία δεν θα επωφεληθούν, σε αντίθεση με όσους επιλέξουν το λίγο ακριβότερο κυμαινόμενο πράσινο ή κίτρινο τιμολόγιο.
Το μειονέκτημα
Οι καταναλωτές θα πρέπει να γνωρίζουν ότι τα σταθερά τιμολόγια έχουν ρήτρα πρόωρης αποχώρησης, σε αντίθεση με τα κυμαινόμενα, που μπορεί να αλλάξουν οποιαδήποτε στιγμή χωρίς να έχουν κάποια επιβάρυνση. Για παράδειγμα, τα σταθερά τιμολόγια της ΔΕΗ προβλέπουν κλιμακούμενο τέλος αποχώρησης, το οποίο διαμορφώνεται στα 100 ευρώ για τον πρώτο μήνα ισχύος του τιμολογίου, στα 65 ευρώ για αποχώρηση το διάστημα μεταξύ τέταρτου και έκτου μήνα και στα 30 ευρώ για την αποχώρηση στο διάστημα μεταξύ έβδομου και ένατου μήνα. Για τους δύο τελευταίους μήνες του συμβολαίου το τέλος αποχώρησης είναι μηδενικό.
Επιπλέον οι χρεώσεις για τις νυχτερινές κιλοβατώρες στα σταθερά τιμολόγια της ΔΕΗ είναι ακριβότερες από τις αντίστοιχες του πράσινου και κίτρινου τιμολογίου της. Συγκεκριμένα, κυμαίνονται στα 16,9 και 16,6 λεπτά αντίστοιχα για το myHomeEnter και myHome OnLine έναντι 12,9 λεπτών για το πράσινο και το «κίτρινο» τιμολόγιο.
Πηγή: kathimerini.gr