ΤτΕ: Ραγδαία αύξηση των καταγγελιών για τους servicers και «καμπάνες» 247.000 ευρώ – Η ακτινογραφία των ρυθμίσεων

11'

Το σχέδιο νόμου «πέρασε» από την αρμόδια επιτροπή της Βουλής με τις ψήφους της ΝΔ με τον υπουργό Οικονομικών Κωστή Χατζηδάκη να υπογραμμίζει ότι γίνεται πληρέστερη η προστασίας και η ενημέρωση των δανειολήπτων

Την Παρασκευή εισάγεται προς συζήτηση και ψήφιση στην Ολομέλεια της Βουλής το σχέδιο νόμου για τα δάνεια που περιλαμβάνει διατάξεις για τους servicers, τον εξωδικαστικό, την ενεργοποίηση του «Ηρακλή 3» και τις εταιρείες παροχής πιστώσεων.

Το σχέδιο νόμου «πέρασε» από την αρμόδια επιτροπή της Βουλής με τις ψήφους της ΝΔ με τον υπουργό Οικονομικών Κωστή Χατζηδάκη να υπογραμμίζει ότι γίνεται πληρέστερη η προστασίας και η ενημέρωση των δανειολήπτων, στηρίζοντας παράλληλα του τραπεζικό σύστημα και να κατηγορεί την αντιπολίτευση για δογματική και στενόμυαλη αντίληψη.

Η αντιπολίτευση από την πλευρά της εστίασε στην ανάγκη για μεγαλύτερη προστασία των ευάλωτων δανειοληπτών και διεύρυνση των κριτηρίων ευαλωτότητας – και στα θέματα ενημέρωσης των οφειλετών από τους servicers αλλά και εποπτείας τους .

Σε ότι αφορά το τελευταίο ο γενικός διευθυντής προληπτικής εποπτείας και εξυγίανσης της Τράπεζας της Ελλάδος Γιάννης Τσικρίπης, κατά την ακρόαση των φορέων στην χθεσινή δεύτερη συνεδρίαση της αρμόδιας επιτροπής της Βουλής, ανέφερε ότι μετά από επιτόπιους ελέγχους που πραγματοποιήθηκαν επιβλήθηκαν πρόστιμα ύψους 247.000 ευρώ σε τρεις περιπτώσεις και αφορούσαν θέματα διαφάνειας, παραβιάσεις του νόμου 4353 και εταιρικής διακυβέρνηση.

«Έχουμε παρατηρήσει ότι για τον κλάδο των servicers σταδιακά υπάρχει ένας αυξανόμενος αριθμός καταγγελιών. Ενδεικτικά, να σας πω ότι με βάση τις καταγγελίες που λαμβάνουμε υπάρχει μια αύξηση της τάξης του 83% για το 9μηνο του 2023 σε σχέση με το 2022.» ανέφερε ο εκπρόσωπος της ΤτΕ προσθέτοντας ότι ο κλάδος των servicers είναι σχετικός καινούργιος .

Από την πλευρά του ο πρόεδρος της Ένωσης των εταιρειών διαχείρισης (servicers), Θεόδωρος Αθανασόπουλος που δέχθηκε τις περισσότερες ερωτήσεις και τη μεγαλύτερη κριτική, ξεκαθάρισε ότι φαινόμενα επιθετικής συμπεριφοράς απέναντι στους οφειλέτες είναι μη αποδεκτά και υπάρχουν διαδικασίες ελέγχου στις εταιρείες.

Σε ότι αφορά το θέμα την ενημέρωσης και της ανταπόκρισης στα αιτήματα των οφειλετών ο Θ. Αθανασόπουλος ανέφερε ότι οι εταιρείες έχουν δεχθεί 1,3 εκατομμύρια τηλεφωνικές στο 10μηνο του 2023 , έχουν απαντήσει το 86% αυτών την ίδια μέρα και το 14% στις επόμενες μέρες ενώ σε ότι αφορά τη διάταξη για την online ενημέρωση μέσω πλατφορμών, που «προφανώς είναι κάτι που είναι στα πλάνα μας και δεσμευόμαστε να το υλοποιήσουμε» ωστόσο υπάρχουν συγκεκριμένες περιπτώσεις δανείων, όπως αυτά του νόμου 3869 ή εταιρικών δανείων των οποίων η ενημέρωση δεν μπορεί να είναι άμεση γιατί απαιτεί στοιχεία από δικαστήρια ή από σύνθετες συμβάσεις

«Πρέπει να καταλάβουμε ότι όταν εκδίδεται μία απόφαση και αυτή τη στιγμή έχουν εκδοθεί 25.000- 30.000 αποφάσεις ρυθμίσεως, η διαδικασία είναι ότι κάποιος δικηγόρος πρέπει να πάει στο δικαστήριο να πάρει την απόφαση να μας τη φέρει να τη περάσουμε στα συστήματα. Αυτό διότι δεν έχει τεθεί ακόμα σε εφαρμογή μια πλατφόρμα από την οποία θα μπορούν να παίρνουμε τα ειρηνοδικεία απευθείας αποφάσεις. Όπως καταλαβαίνετε υπάρχουν πρακτικά θέματα, διότι δεν είναι πλήρως ψηφιοποιημένα όλα στη χώρα, τα οποία για κάποιες ειδικές περιπτώσεις μας αναγκάζει να ζητήσουμε όχι να μην απαντήσουμε ηλεκτρονικά, αλλά να μην απαντήσουμε realtime.» ανέφερε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος της Ενωσης των servicers.

Στο θέμα των δικαστηρίων αναφέρθηκε και ο διευθυντής της ΕΣΕΕ Αντώνης Μέγγουλης καθώς όπως είπε η διεκπεραίωση των υποθέσεων εξυγίανσης εμφανίζει πολύ μεγάλη καθυστέρηση. Υπάρχουν συμφωνίες που έχουν κατατεθεί από το 2022 και ακόμα δεν έχουν ληφθεί αποφάσεις.

Ο εξωδικαστικός, οι διμερείς ρυθμίσεις και ο Φορέας
Σε 6 δισ. ευρώ ανέρχονται οι ρυθμίσεις που έχουν γίνει από τους servicers στο 9μηνο του 2023 με τον Θ.Αθανασόπουλο να υπογραμμίζει ότι ο εξωδικαστικός μηχανισμός δεν είναι το μόνο μέσο επίλυσης του ιδιωτικού χρέους, αλλά ένα επιπλέον εργαλείο.Οι εταιρείες διαχείρισης εστιάζουν στους οφειλέτες με συνολικές οφειλές μέχρι 250.000 ευρώ και σε συνδυασμό με προκαταβολή – που αποτελεί αίτημα του κλάδου- καθώς όπως υποστήριξε ο πρόεδρος της Ένωσης των servicers «αυτό το οποίο βλέπουμε είναι, ότι οι ανακτήσεις που θα έπρεπε να φέρουμε από ρυθμίσεις πηγαίνουν πολύ καλύτερα από το πλάνο του «ΗΡΑΚΛΗ», αλλά υστερούμε στις ρευστοποιήσεις που προβλέπονταν από τη διαδικασία αναγκαστικής εκτελέσεως. Προκειμένου, λοιπόν, να τα συνδέσουμε αυτά τα δύο στοιχεία, θεωρούμε ότι αν τεθεί μια προκαταβολή, θα μας επιτρέψει να ρυθμίσουμε πολύ περισσότερους στο μέγεθος μέχρι 250.000 οφειλές συνολικές- είναι ένα μεγάλο ποσό αυτό, όπως καταλαβαίνετε- και άρα θα μπορέσουμε να διευκολύνουμε την επίλυση.»

Ο Θ.Αθανασόπουλος παραδέχθηκε ότι κάποια σημεία του Εξωδικαστικού είναι ανησυχητικά όπως για παράδειγμα οι οφειλέτες δεν αποδέχονται το 35% των λύσεων εκτιμάται ωστόσο ότι με τις προωθούμενες αλλαγές (μεγαλύτερο «κούρεμα», σταθερά επιτόκια) το ποσοστό θα μειωθεί και το σε συνδυασμό με ένα 75% ποσοστό εγκρίσεως σήμερα το οποίο θέλουμε να αυξήσουμε,αυτό θα βελτιώσει τον εξωδικαστικό. Η μείωση των δόσεων θα μειώσει και το ποσοστό αθέτησης -σήμερα είναι μεταξύ 35%-40%, με τον εκπρόσωπο των servicers να αναφέρει ότι πρέπει να δούμε με ποιο τρόπο θα υφίσταται μεγαλύτερη πειθαρχία στη λύση – ρύθμιση.

«Σήμερα υπάρχουν οι προϋποθέσεις (πχ μείωση της ανεργίας κάτω από το 10%) να τηρηθούν οι ρυθμίσεις, θα πρέπει όμως να είναι αποδεκτό, ότι κάποιος που κάνει μια ρύθμιση δεν μπαίνει απλά για να κερδίσει χρόνο.»

Σε ότι αφορά τους ευάλωτους δανειολήπτες υπογράμμισε ότι έχουν πλέον δύο εργαλεία, την αυτόματη ρύθμιση μέσω του Εξωδικαστικού και τον Φορέα, που μπορεί να μην έχει ενεργοποιηθεί αλλά υπάρχει πρόβλεψη του ενδιάμεσου προγράμματος, υπογραμμίζοντας ότι υπάρχει ζήτημα ενημέρωση του κοινού.

«Βλέπουμε ότι πολύ λίγοι οφειλέτες έχουν κάνει αίτηση για ευάλωτους και ακόμα λιγότεροι, ενώ έχουν πλειστηριασμό μπροστά τους και το πιστοποιητικό του ευαλώτου, δεν κάνουν την αίτηση στο ενδιάμεσο- κατά την προσωπική μου εκτίμηση- γιατί θα πρέπει να δεσμευτούν ότι όταν ξεκινήσει ο Φορέας θα παραδώσουν το ακίνητό τους.»

Η μεγαλύτερη δυσκολία, όπως είπε ο Θ.Αθανασόπουλος, στη διαχείριση του ιδιωτικού χρέους και στην κουλτούρα πληρωμών, δεν είναι μόνο τι μπορεί να πληρώσει κάποιος, είναι τι κάνουν τα περιουσιακά του στοιχεία και αυτό δεν αφορά τους Services, που διαχειρίζονται το 30% του ληξιπρόθεσμου ιδιωτικού χρέους ενώ το 60% ανήκει στην Εφορία και στο ΕΦΚΑ.

«Υπάρχουν διάφορα στοιχεία που πρέπει να συντρέχουν για να βρεθεί μια ρύθμιση: Προθυμία του οφειλέτη να ρυθμίσει, προθυμία- και αυτό τεκμαίρεται με τα ποσοστά εγκρίσεως- του πιστωτή να ρυθμίσει, διαφάνεια, που σημαίνει ναι, λαμβάνουμε υπόψη τα εισοδήματα του οφειλέτη, αλλά τόσο στον Εξωδικαστικό, τόσο στη διεθνή πρακτική, όσο και στον νόμο Κατσέλη, υπάρχει μια τρίτη διάσταση. Ο οφειλέτης θα πρέπει να πληρώσει όσα μπορεί, αλλά κατ’ ελάχιστο την αξία των περιουσιακών του στοιχείων. Αυτό είναι το πιο δύσκολο στοιχείο που διαχειριζόμαστε, γιατί άλλωστε, δεν θα μπορούσε κάποιος, επειδή μπορεί να πληρώσει 10 να διατηρήσει ακίνητα και περιουσιακά στοιχεία 50»

Πηγή: imerisia.gr

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Ειδήσεις σήμερα

Μπορεί να σας ενδιαφέρουν