Τον περασμένο χρόνο, 80% των αυτοκινήτων που πωλήθηκαν στη Νορβηγία ήταν ηλεκτρικά, μεταμορφώνοντας τη χώρα σε άτυπο εργαστήριο της ηλεκτρικής μηχανοκίνησης και παρατηρητήριο των επιπτώσεών της στο περιβάλλον, στους εργαζομένους και την καθημερινή ζωή.
Η απόφαση της χώρας να δώσει τέλος στις πωλήσεις οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης το 2025 αναμένεται να δημιουργήσει ουρές σε σημεία φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων και σημαντική αναμονή σε περιόδους μεγάλης ζήτησης. Οι έμποροι αυτοκινήτων αναγκάστηκαν και αυτοί να προσαρμοσθούν, ενώ η Tesla αναδείχθηκε ηγέτιδα των πωλήσεων, αφήνοντας πίσω εμβληματικές μάρκες, όπως Renault και Fiat.
Η ποιότητα του αέρα στο Οσλο είναι, όμως, αισθητά βελτιωμένη, ενώ οι εκπομπές καυσαερίων μειώθηκαν κατά 30% σε σχέση με το 2009. Παρά τις προειδοποιήσεις ορισμένων πολιτικών και στελεχών επιχειρήσεων ότι η μάχη κατά της κλιματικής αλλαγής θα απαιτήσει αιματηρές θυσίες, οι Νορβηγοί διαπιστώνουν ότι η μετάβαση στα ηλεκτροκίνητα οχήματα δεν είναι επώδυνη.
Η Νορβηγία προσέφερε κίνητρα για την απόκτηση ηλεκτρικών αυτοκινήτων ήδη από τα τέλη της δεκαετίας του 1990, σε μια προσπάθεια προώθησης του νορβηγικής κατασκευής ηλεκτρικού αυτοκινήτου Think. Η αγορά ηλεκτρικού οχήματος εξαιρούνταν από ΦΠΑ, δασμούς εισαγωγής, τέλη κυκλοφορίας και τέλη διοδίων.
Η κυβέρνηση επιδότησε επίσης την κατασκευή σταθμών ταχείας φόρτισης, κρίσιμων σε μεγάλη χώρα με μόλις 5,5 εκατομμύρια πληθυσμό. Ο συνδυασμός κινήτρων και αφθονίας σημείων φόρτισης «αφαίρεσε όλους τους παράγοντες τριβής», λέει ο Τζιμ Ρόουαν, διευθύνων σύμβουλος της Volvo, με έδρα τη γειτονική Σουηδία.
Τα προβλήματα
Ενα κρίσιμο περιβαλλοντικό πρόβλημα της ηλεκτροκίνησης έχουν, όμως, εντοπίσει οι ειδικοί στο Οσλο. Το σημαντικά αυξημένο βάρος των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, σε σχέση με τα συμβατικά, σημαίνει την αύξηση αιωρούμενων σωματιδίων λάστιχου και ασφάλτου, που δημιουργούνται από την κίνηση των ελαστικών στον δρόμο.
Αλλο επίμονο πρόβλημα είναι η εύρεση σταθμού φόρτισης σε πυκνοκατοικημένες συνοικίες της νορβηγικής πρωτεύουσας. Η αντιδήμαρχος του Οσλο, Σιρίν Ελβίν Σταβ, λέει ότι η πόλη θέλει να αυξήσει τα σημεία φόρτισης, μειώνοντας παράλληλα κατά 30% τον αριθμό οχημάτων στους δρόμους. «Στόχος μας είναι η μείωση των καυσαερίων μέσω των ηλεκτρικών οχημάτων, αλλά και η βελτίωση της ποιότητας ζωής», λέει η 34χρονη αντιδήμαρχος και μέλος των Πρασίνων.
Επιπλέον, η Νορβηγία ακολουθεί μια πολιτική μείωσης των ρύπων και έχει ήδη ηλεκτρικούς σταθμούς φόρτισης για τα φέρι του Οσλο Φωτ. David B. Torch / The New York Times
Το Οσλο έχει θέσει στόχο του τον μηδενισμό των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα μέχρι το 2030. Ολα τα αστικά λεωφορεία θα είναι ηλεκτρικά μέχρι το τέλος του χρόνου, ενώ ο δήμος στρέφεται τώρα κατά της οικοδομής, πηγή 25% των εκπομπών καυσαερίων στην ευρύτερη περιοχή. Εργολάβοι που διεκδικούν κρατικά συμβόλαια θα έχουν μεγαλύτερες πιθανότητες να επιλεγούν εάν χρησιμοποιούν μηχανήματα που κινούνται με βιοκαύσιμα.
Επιπλέον, η Νορβηγία ακολουθεί μια πολιτική μείωσης των ρύπων και έχει ήδη ηλεκτρικούς σταθμούς φόρτισης για τα φέρι του Οσλο Φωτ. David B. Torch / The New York Times
Η κ. Σταβ επισημαίνει, ωστόσο, την υποκρισία της νορβηγικής εκστρατείας περιορισμού των εκπομπών διοξειδίου, από χώρα παραγωγό πετρελαίου και φυσικού αερίου. Οι εξαγωγές ορυκτών καυσίμων εξασφάλισαν πέρυσι στη Νορβηγία 180 δισ. δολάρια. «Εξάγουμε τη ρύπανση στον υπόλοιπο κόσμο», λέει η κ. Σταβ. Η χώρα μπορεί επίσης να τροφοδοτήσει το ηλεκτρικό της δίκτυο από τους πολλούς υδροηλεκτρικούς σταθμούς που διαθέτει.
Πηγή: kathimerini.gr