To 2023 υπήρξε μια χρονιά αρκετά σημαντική για τις υποδομές, όμως το 2024 θεωρείται πως θα είναι η χρονιά σταθμός για μεγάλα οδικά έργα όπως ο Ε65, το Πάτρα-Πύργος, ο ΒΟΑΚ αλλά και το Άκτιο-Αμβρακία. Πρόκειται για έργα-σημαίες του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και φυσικά έχει δοθεί μεγάλη σημασία στην προώθηση τους καθώς έχουν και μεγάλο αντίκρυσμα στην ελληνική κοινωνία αλλά και την ελληνική οικονομία.
Τα μεγάλα αυτά οδικά έργα μας έχουν απασχολήσει ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια όμως πλέον περνάμε στην τελική ευθεία για κάποια από αυτά, ενώ ειδικά για τον ΒΟΑΚ, όλοι περιμένουν να ολοκληρωθεί ο μεγάλος διαγωνισμός για το βασικό τμήμα του αυτοκινητόδρομου από τα Χανιά μέχρι το Ηράκλειο.
Τα πρώτα μεγάλα νέα του 2024 θα αφορούν στην ολοκλήρωση του αυτοκινητόδρομου της Αμβρακίας Οδού. Ο οδικός άξονας που ξεκίνησε να κατασκευάζεται το 2010, σχεδόν 14 αργότερα θα παραδοθεί στο σύνολο του. Ο άξονας ενώνει τις δυτικές ακτές του Ιονίου με το δίκτυο αυτοκινητοδρόμων της χώρας και η απόσταση για παράδειγμα Αθήνα-Λευκάδα, θα διανύεται σε περίπου 3 ώρες ασφαλούς οδήγησης.
Αυτές τις ημέρες προχωρούν τα τελευταία έργα στο τμήμα Δρυμός-Βόνιτσα και όπως όλα δείχνουν θα έχουμε κορδέλες σε αυτές τις πρώτες εβδομάδες της νέας χρονιάς. Τα έργα εκτελεί για λογαριασμό του υπ.ΥΠΟΜΕ η Μυτιληναίος. Ο ολοκληρωμένος άξονας, έχει μήκος 48,5 χιλιομέτρων και έχει χαρακτηριστικά κλειστού αυτοκινητόδρομου με δύο λωρίδες ανά ρεύμα κυκλοφορίας (αλλά όχι ΛΕΑ).
Οι παραδόσεις του Ε65
Για τον αυτοκινητόδρομο Ε65, η ιστορία είναι μακρά και λίγο-πολύ γνωστή. Το 2017 παραδόθηκε το μεσαίο του τμήμα από την Ξυνιάδα μέχρι τα Τρίκαλα (μήκος 80χλμ) με αποτέλεσμα να αναφέρεται ως ο “τυφλός αυτοκινητόδρομος” μιας και είναι ο μοναδικός που δεν συνδέεται με κανέναν άλλο αυτοκινητόδρομο της χώρας.
Αυτό πρόκειται όμως να αλλάξει το 2024. Ήδη από το 2019 κατασκευάζεται το νότιο τμήμα του δρόμου Λαμία-Ξυνιάδα. Το 2020 παραδόθηκαν τα πρώτα 14χλμ μέχρι τον κόμβο Καρπενησίου και τώρα, εντός του πρώτου εξαμήνου του 2024 αναμένεται και η παράδοση του υπόλοιπου τμήματος που θα δώσει επιτέλους στον Ε65 την πρόσβαση που του λείπει στο νότιο άκρο του με τον αυτοκινητόδρομο Αθήνας-Θεσσαλονίκης.
Η απόσταση Αθήνα-Τρίκαλα θα μπορεί να διανύεται σε περίπου 3 ώρες σε έναν σύγχρονο, κλειστό αυτοκινητόδρομο με 2 λωρίδες και ΛΕΑ ανά ρεύμα κυκλοφορίας.
Ταυτόχρονα από το 2021 έχει ξεκινήσει και η κατασκευή του βόρειου τμήματος του Ε65, Τρίκαλα-Εγνατία. Με αυτό το τμήμα ολοκληρώνεται ο Ε65 και θα συνδεθεί στο βόρειο άκρο του με την Εγνατία Οδό. Συνολικά ο άξονας Ε65 έχει μήκος 180 χλμ και θα ενώνει την Αθήνα με τα Γρεβενά σε περίπου 4 ώρες, δηλαδή σχεδόν 2 ώρες γρηγορότερα από ότι ισχύει σήμερα.
Μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2024 αναμένεται και η πρώτη παράδοση τμήματος στο βόρειο άκρο, δηλαδή από τα Τρίκαλα μέχρι την Καλαμπάκα που θα διευκολύνει το ταξίδι στην γραφική πόλη της Θεσσαλίας. Τα έργα εκτελεί η ΤΕΡΝΑ.
Το παζλ του ΒΟΑΚ
Ο αυτοκινητόδρομος του ΒΟΑΚ μοιάζει ως παζλ. Το 2022 συμβασιοποιήθηκε το ανατολικό τμήμα του άξονα από την Νεάπολη μέχρι τον Άγιο Νικόλαο. Ωστόσο τα έργα άργησαν να ξεκινήσουν καθώς έπρεπε να ολοκληρωθούν οι απαραίτητες μελέτες. Θεωρητικά το έργο αυτό (που ανέλαβε η ΑΚΤΩΡ) θα πρέπει το 2026 να έχει ολοκληρωθεί καθώς χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Το 2023 συμβασιοποιήθηκε ακόμα ένα μικρό τμήμα από την Χερσόνησο μέχρι την Νεάπολη μέσω ΣΔΙΤ. Το σχήμα που ανέλαβε την υλοποίηση αποτελείται από τις ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ-ΙΝΤΡΑΚΑΤ. Τα έργα αναμένεται να ξεκινήσουν το 2024, μόλις ολοκληρωθούν οι απαραίτητες μελέτες εφαρμογής. Επίσης αυτό το τμήμα θα πρέπει να ολοκληρωθεί σε χρόνο-ρεκόρ, μέχρι το 2027 καθώς μέρος της χρηματοδότησης έρχεται από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Το βασικό τμήμα όμως από τα Χανιά μέχρι το Ηράκλειο (και κατ` επέκταση μέχρι τη Χερσόνησο) βρίσκεται σε προχωρημένο διαγωνισμό. Οι τεχνικές προσφορές άνοιξαν λίγο πριν τα Χριστούγεννα και τώρα αναμένεται η αποσφράγιση των οικονομικών προσφορών από τα τρία σχήματα που διεκδικούν το έργο.
Θεωρητικά μέσα στο 2024 θα μπορέσει να υπογραφεί η σύμβαση που υλοποιείται με τη μέθοδο της παραχώρησης. Ωστόσο αυτού του είδους οι διαγωνισμοί είναι ιδιαίτερα περίπλοκοι και ως εκ τούτου, θα πρέπει να τρέξουν οι διαδικασίες γρήγορα και να μην υπάρξουν προσφυγές, πράγμα ιδιαίτερα δύσκολο, καθώς μιλάμε για ένα έργο 1,75 δισ. ευρώ, το μεγαλύτερο οδικό έργο της χώρας και ένα από τα μεγαλύτερα στην Ευρώπη.
Θα πρέπει λοιπόν να αποσφραγιστούν οι προσφορές, να προκύψει αρχικά ο μειοδότης και στην συνέχεια με δεύτερη απόφαση ο προσωρινός ανάδοχος. Κατόπιν εφόσον δεν έχουν δικαστικές προσφυγές, θα πρέπει η σύμβαση αρχικά να σταλεί στο Ελεγκτικό Συνέδριο προς έγκριση και στη συνέχεια να κυρωθεί από τη Βουλή των Ελλήνων και τελικά να υπογραφεί.
Αυτή η διαδικασία είναι ιδιαίτερα χρονοβόρα και το σημείο κλειδί είναι οι τυχόν προσφυγές καθώς εφόσον ξεκινήσουν μπορεί να φτάσουν μέχρι το ΣτΕ και ο διαγωνισμός να μην μπορέσει να ολοκληρωθεί εντός του 2024. Το έργο διεκδικούν: ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ – ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ, ΑΒΑΞ-EGIS PROJECTS-MERIDIAM, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.
Η πορεία ολοκλήρωσης του Πάτρα-Πύργος
Ακόμα ένα εμβληματικό οδικό έργο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών είναι η επέκταση της Ολυμπίας Οδού στο τμήμα Πάτρα-Πύργος. Ο νέος άξονας μήκους 75χλμ είναι σε κατασκευή από τον Μάρτιο του 2022 και η πρόοδος του αγγίζει το 30% μέχρι το τέλος του έτους. Τα έργα εκτελούν οι ΤΕΡΝΑ, ΑΒΑΞ, ΑΚΤΩΡ.
Σύμφωνα με την σύμβαση το τμήμα Πύργος-Κάτω Αχαΐα θα παραδοθεί τον Μάρτιο του 2025 ενώ μέσα στο 2025 θα δοθεί και το τμήμα Μιντιλόγλι-Κάτω Αχαΐα που θα ολοκληρώσει τον αυτοκινητόδρομο. Ωστόσο το υπουργείο δια του υπουργού ΥΠΟΜΕ, Χρήστου Σταϊκούρα στην συζήτηση για τον προϋπολογισμό προ ημερών, μιλά για παράδοση και εντός του 2024, γεγονός που δημιουργεί προσδοκίες για πιο γρήγορη παράδοση τμημάτων. Μένει να το δούμε.
Σε κάθε περίπτωση το 2024 αποτελεί σημαντική χρονιά για τα οδικά έργα της χώρας καθώς αναμένεται να ξεκαθαρίσει τι θα γίνει με τον διαγωνισμό της επέκτασης της Λ.Κύμης, αν θα προλάβει να υπογραφεί η νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού, αν θα ληφθεί απόφαση για τις Πρότυπες Προτάσεις που έχουν κατατεθεί για τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού και τον άξονα Ελευσίνα-Οινόφυτα αλλά και την τύχη των διαγωνισμών Δράμα-Αμφίπολη και Θεσσαλονίκη-Έδεσσα.
Παράλληλα περιμένουμε την υπογραφή της σύμβασης για τα οδικά έργα Ιωάννινα-Κακαβιά και Μακρακώμη-Τυμφρηστός αλλά και την ωρίμανση των έργων για το Flyover, την Παράκαμψη Χαλκίδας και το Μπράλος-Άμφισσα.
Πηγή:ypodomes.gr