Η γεωγραφία των μεγάλων έργων υποδομής | Μετά την Αττική, η Κρήτη πιο “δυναμική” περιφέρεια σε όλη τη χώρα

ΒΟΑΚ

Τα μεγάλα έργα υποδομής στην Ελλάδα είναι πεδίο συζήτησης, αμφισβήτησης, δικαστικής διαμάχης αλλά δεν μπορεί να αμφισβητηθεί η αξία τους. Πως θα ήταν άραγε η κατάσταση στους δρόμους της Αθήνας αν δεν υπήρχαν οι 3 γραμμές του Μετρό; Ποια θα ήταν η κατάσταση με την οδική ασφάλεια χωρίς τους αυτοκινητόδρομους; με τι συνθήκες θα μετακινούμασταν σε λιμάνια και αεροδρόμια αν δεν εκσυχρονίζονταν και μεγάλωναν αυτές οι συγκοινωνιακές πύλες;

Ένα ενδιαφέρον στοιχεία είναι η γεωγραφία των μεγάλων έργων. Που συγκεντρώνονται τα μεγάλα έργα σήμερα; ποιες περιφέρειες έχουν έντονη δραστηριότητα σε έργα και ποιες λιγότερη;

Τι σημαίνει όμως αυτό; Υπάρχουν περιοχές που έχουν μεγαλύτερη δραστηριότητα λόγω έλλειψης τα προηγούμενα χρόνια όπως η Κρήτη και υπάρχουν άλλες που έχουν μικρότερη λόγω μεγαλύτερης επάρκειας υποδομών.

Τα σκήπτρα στις υποδομές όπως είναι αναμενόμενο κρατάει η Αττική, όπως αναφέρει ο Νίκος Καραγιάννης στο ypodomes.gr. Στην περιοχή που ζει και εργάζεται πάνω από το 40% του συνολικού πληθυσμού της χώρας συναντάμε πολλά έργα τα οποία υπόσχονται να βελτιώσουν την δύσκολη καθημερινότητα ιδίως στους δρόμους.

Επίσης σημαντικά έργα βλέπουμε σε Θεσσαλία, Δυτική Ελλάδα και Κεντρική Μακεδονία ενώ μικρότερη δράση παρατηρείται σε Πελοπόννησο, στα νησιά του Αιγαίου και του Ιόνιου Πελάγους.

Σήμερα συγκεντρώσαμε έργα τα οποία είναι σε κατασκευή και τα οποία είναι στο ξεκίνημα τους, είτε είναι πιο προχωρημένα. Ωστόσο η κατασκευή των έργων αυτών βελτιώνει μεν το περιβάλλον γύρω μας αλλά σε πολλές περιπτώσεις απαιτούνται νέες δράσεις καθώς πολλά από τα έργα υλοποιούνται με χρονική υστέρηση με αποτέλεσμα να βγαίνουν στην επιφάνεια νέες ανάγκες όπως στην περίπτωση των οδικών έργων στην Αττική ή τα σιδηροδρομικά έργα στην περιφέρεια.

Τα μεγάλα έργα στην Αττική

Στην Αττική συναντάμε τα περισσότερα μεγάλα υπό κατασκευή έργα υποδομής. Εδώ βρίσκουμε τη νέα γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας, το δεύτερο μεγαλύτερο έργο της χώρας πίσω από τον ΒΟΑΚ, αλλά το πρώτο αμιγώς δημόσιο έργο με 1,8 δισ. ευρώ για την κατασκευή 15 σταθμών στο τμήμα ΆΛΣΟΣ ΒΕΙΚΟΥ-ΓΟΥΔΗ. Ανάδοχο είναι το σχήμα AVAX-GHELLA-ALSTOM.

Στα σιδηροδρομικά έργα συναντάμε την Σήραγγα Σεπολίων, τη Β` φάση αναβάθμισης του Κεντρικού Σταθμού της Αθήνας και τον Δυτικό Προαστιακό για τη γραμμή (Αθήνα)-Λιόσια-Μέγαρα. Τα έργα αυτά έχουν κόστος περίπου 250 εκατ. ευρώ. Ανάδοχος των έργων είναι η AKTOR GROUP και η ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΑ ΕΡΓΑ ενώ για τον Δυτικό Προαστιακό η ΜΕΤΚΑ.

Στα έργα σε λιμάνια-αεροδρόμια έχουμε δύο μεγάλα projects. Το πρώτο είναι η επέκταση του λιμένα κρουαζιέρας στον Πειραιά (ΤΕΚΑΛ) και το δεύτερο είναι η πρώτη φάση έργων επέκτασης του αεροδρομίου της Αθήνας (ΤΕΡΝΑ-REDEX).

Εκεί που η Αττική έχει μεγάλη δυναμική είναι τα κτιριακά έργα. Εδώ συναντάμε μερικά από τα μεγαλύτερα έργα στη χώρα. Έχουμε το IRC Ελληνικού, μια επένδυση 1,1 δισ. ευρώ από ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-HARD ROCK, το The Ellinikon Mall και το Riviera Galleria της Lamda Development που κατασκευάζουν οι ΤΕΡΝΑ και ΜΕΤΚΑ αντίστοιχα, την ανάδειξη των πρώην ανακτόρων στο Τατόι, το μεγάλο Data Center της Microsoft που κατασκευάζει η ΤΕΡΝΑ, το μεγάλο logistics park της HIG στον Ασπρόπυργο Hull Gateway, το νέο Δικαστικό Μέγαρο Πειραιά από την Dimand κ.α.

Στα έργα αποχέτευσης έχουμε εργολαβίες στην Παλλήνη, Πόρτο Ράφτη, Πικέρμι-Ντράφι-Διώνη, Σπάτα-Αρτέμιδα.

Στα υπόλοιπα έργα έχουμε το νέο γήπεδο του Παναθηναϊκού στον Βοτανικό από το σχήμα ΤΕΡΝΑ-AKTOR-METKA, τις αθλητικές εγκαταστάσεις στο Ελληνικό, τα έργα αποκατάστασης στα στέγαστρα του ΟΑΚΑ, το νέο γυμναστήριο στη Νέα Σμύρνη, τα έργα υποδομής στο Ελληνικό.

Στα αντιπλημμυρικά έχουμε τη διευθέτηση των ρεμάτων Εσχατιάς, Γιαννούλας, Αχαρνών, Ραφήνας, Αγίου Γεωργίου

Η δυναμική Κρήτη

Στην Κρήτη βλέπουμε την επόμενη μεγάλη συγκέντρωση έργων. Εδώ κυριαρχούν δύο μεγάλα projects. To πρώτο αφορά τη κατασκευή του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) ο οποίος πλέον είναι όλος σε υλοποίηση. Τρία έργα (Χανιά-Χερσόνησος από ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Χερσόνησος-Νεάπολη από ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-AKTOR GROUP και Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος από AKTOR GROUP) ύψους 2,5 δισ. ευρώ δημιουργούν το μεγαλύτερο έργο υποδομής της χώρας.

Το δεύτερο αφορά το νέο αεροδρόμιο Ηρακλείου στο Καστέλλι από το σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-GMR που είναι σε προχωρημένη κατασκευή. Η ολοκλήρωση του αναμένεται το 2027 και η λειτουργία του το 2028 και θα είναι το 2ο μεγαλύτερο σε κίνηση αεροδρόμιο της χώρας.

Πρόσφατα υπεγράφη και το μεγάλο έργο για τις φοιτητικές εστίες του Πανεπιστημίου Κρήτης με ανάδοχο την AKTOR GROUP. Επίσης έχουμε τις μονάδες απορριμμάτων σε Σητεία και Χερσόνησο.

Επίσης έχουμε το Φράγμα Μπραμιανού και την Επεξεργασία Νερού στο Αμάρι.

Τα μεγάλα έργα στην Κεντρική Μακεδονία

Στην Θεσσαλονίκη κυριαρχούν δύο μεγάλα έργα. Το πρώτο είναι η επέκταση του Μετρό Θεσσαλονίκης προς Καλαμαριά από την AKTOR που οδεύει προς ολοκλήρωση και το Flyover της Περιφερειακής Θεσσαλονίκης από ΜΕΤΚΑ-ΑΒΑΞ. Επίσης έχουμε το έργο σύνδεσης του ΟΛΘ με Εγνατία-ΟΑΘΕ,

Στα κτιριακά έργα έχουμε το Παιδιατρικό Νοσοκομείο στο Φίλυρο από το Ίδρυμα Σ.Νιάρχος και ανάδοχο την ΑΒΑΞ, το μεγάλο έργο-ΣΔΙΤ για τα 17 Σχολεία Κεντρικής Μακεδονίας από ΜΕΤΚΑ-ΑΤΕΣΕ.

Επίσης έχουμε το έργο ανάπλασης του Μητροπολιτικού Πάρκου Π.Μελά. Αποχετευτικά βρίσκουμε σε Καλαμαριά και 2ο Κεντρικό Αποχετευτικό Αγωγό.

Στα σιδηροδρομικά έχουμε τη σηματοδότηση στο τμήμα Θεσσαλονίκη-Ειδομένη από ΑΒΑΞ-Alstom. Στα αντιπλημμυρικά έχουμε τα έργα στο Ωραιόκαστρο. Επίσης έχουμε την επεξεργασία νερού στη Θεσσαλονίκη.

Τα πολλά έργα στη Δυτική Ελλάδα

Εδώ συναντάμε το πολύ μεγάλο οδικό έργο Πάτρα-Πύργος όπου σε κατασκευή μένουν 10χλμ που κατασκευάζει η ΑΒΑΞ στο τμήμα Μιντιλόγλι-Αλισσός και θα παραδοθούν τέλος Νοεμβρίου.

Επίσης έχουμε τα σιδηροδρομικά έργα για την λειτουργία της νέας γραμμής Αίγιο-Ρίο, την ηλεκτροκίνηση στο τμήμα Κιάτο-Αίγιο και τα δύο από ΤΕΡΝΑ-ΜΕΤΚΑ.

Επίσης έχουμε: την μονάδα απορριμμάτων Αχαϊας και Αγρινίου αλλά και το μεγάλο ενεργειακό έργο για την μονάδα αντλησιοταμίευσης στην Αμφιλοχία αλλά και τα εγγειοβελτιωτικά έργα στην Αιτωλοακαρνανία, το δίκτυο ύδρευσης από Πείρο-Παραπείρο στην Αχαϊα, την υπογειοποίησης της άρδευσης στην Γαστούνη, την επεξεργασία νερού στην Αιγιαλεία.

Τα έργα σε Ήπειρο, Ιόνια Νησιά και Δυτική Μακεδονία

Στην Ήπειρο το μεγαλύτερο έργο υποδομής αφορά την επέκταση και ολοκλήρωση της Ιόνιας Οδού με το τμήμα Ιωάννινα-Κακαβιά από την ΑΒΑΞ. Επίσης έχουμε την ολοκλήρωση του μεγάλου οδικού δακτυλίου Ιωαννίνων, την παράκαμψη Νικόπολης

Στη Δυτική Μακεδονία έχουμε την νέα πτέρυγα του Νοσοκομείου Μαμάτσειου στην Κοζάνη, τη Σήραγγα Κλεισούρας, τα μεγάλα Φωτοβολταϊκα στην Κοζάνη, την Εορδαία και την Πτολεμαϊδα, τα αρδευτικά από το Φράγμα Τριανταφυλλιάς στη Φλώρινα και τα δίκτυα άρδευσης στις Πρέσπες.

Στα Ιόνια Νησιά έχουμε την Διπλή Οδική Σύνδεση Λευκάδας (ΑΚΤΟR), την μονάδα απορριμμάτων Ζακύνθου και την ύδρευση Λευκάδας μαζί με τις πόλεις Άρτας και Πρέβεζας στην Ήπειρο.

Τα έργα σε Ανατολική Μακεδονία-Θράκη και Αιγαίο

Στην Ανατολική Μακεδονία το μεγαλύτερο έργο είναι η διανομή-μεταφορά νερού από τον Νέστο στην πεδιάδα Ξάνθης (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ).

Επίσης έχουμε τα οδικά έργα Δημάριο-Σύνορα, την Περιφερειακή Αλεξανδρούπολης (ΤΕΚΑΛ), το Δράμα-Καβάλα, στα κτιριακά έχουμε το Γενικό Νοσοκομείο στην Κομοτηνή, στα ενεργειακά τα δύο μεγάλα έργα για τις μονάδες ηλεκτροπαραγωγής σε Κομοτηνή και Αλεξανδρούπολη, την εκβάθυνση του λιμένα Αλεξανδρούπολης

Στο Βόρειο Αιγαίο το σημαντικότερο έργο είναι το Φράγμα Τσικνιά στη Λέσβο (AKTOR) έχουμε την επέκταση-αναβάθμιση του Αρχαιολογικού Μουσείου Χίου, την Παράκαμψη Πυθαγορείου στη Σάμο, την αναβάθμιση του αεροδρομίου Χίου.

Στο Νότιο Αιγαίο έχουμε τις μονάδες απορριμμάτων σε Τήνο, Άνδρο και την ηλεκτρική διασύνδεση Σαντορίνης, Μήλου και Φολεγάνδρου και τις αναβαθμίσεις των αεροδρομίων Πάρου και Νάξου. Επίσης έχουμε την ύδρευση Ρόδου από το Φράγμα Γαδουρά,

Τα σημαντικά έργα στη Θεσσαλία

Εδώ έχουμε τα μεγάλα έργα αποκατάστασης στη Θεσσαλία ύψους 900 εκατ. ευρώ, την παράκαμψη Συκεώνας τα οποία εκτελούνται από ΤΕΡΝΑ, ΑKTOR, ΑΒΑΞ και θα ολοκληρωθούν σταδιακά μέχρι το 2029.

Επίσης έχουμε τα μεγάλα σιδηροδρομικά έργα αποκατάστασης στα τμήματα Δομοκός-Λάρισα, Παλαιοφάρσαλος-Καλαμπάκα και Λάρισα-Βόλος.

Εδώ κατασκευάζεται το βόρειο τμήμα του Ε65 Καλαμπάκα-Εγνατία που προβλέπεται να λειτουργήσει το 2026 με ανάδοχο την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.

Επίσης έχουμε την μονάδα απορριμμάτων στη Δυτική Θεσσαλία αλλά και τον Βόλο. Στα αρδευτικά έχουμε επίσης τα δίκτυα Ταυρωπού, Υπερείων και Ορφανών.

Τα μεγάλα έργα σε Στερεά Ελλάδα και Πελοπόννησο

Στην Πελοπόννησο το μεγαλύτερο έργο αφορά στον άξονα Καλαμάτα-Πύλος-Μεθώνη από AKTOR GROUP. Επίσης έχουμε το Φιλιατρά-Γαργαλιάνοι, την παράκαμψη Γιάλοβας, το Νεμέα-Μυκήνες, το φωτοβολταϊκό πάρκο στη Μεγαλόπολη. Στα κτιριακά έχουμε το Γενικό Νοσοκομείο Σπάρτης. Επίσης έχουμε την διανομή νερού από το Φράγμα Ανάβαλου, τα αντιπλημμυρικά έργα στο Λουτράκι, την κατασκευή της νέας Μαρίνας στο Ναύπλιο.

Στη Στερεά Ελλάδα έχουμε το μεγάλο έργο Μπράλος-Αμφισσα (ΑΒΑΞ) αλλά και την παράκαμψη Χαλκίδας και Ψαχνών (ΜΕΤΚΑ). Επίσης έχουμε το Φράγμα Τολοφώνα στη Φωκίδα

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Ειδήσεις σήμερα

Μπορεί να σας ενδιαφέρουν