Παραλιακή Ηρακλείου: Μια ανοιχτή πληγή που δεν θα κλείσει μόνη της – Το Γιωργκάκη και άλλοι 23 που “έσβησαν” εκεί μέσα σε 21 χρόνια…

Παρασύρης

Η παραλιακή λεωφόρος του Ηρακλείου έχει γίνει επανειλημμένα τόπος τροχαίων συγκρούσεων με οδυνηρές συνέπειες. Στη συνολική έκταση του δρόμου (μήκος 4.5 περίπου χιλιόμετρα) από το ύψος τους Παγκρητίου μέχρι τα όρια της Αλικαρνασσού από το 2003 μέχρι το 2024 έχασαν την ζωή τους τουλάχιστον εικοσιτέσσερις (24) άνθρωποι στην συντριπτική πλειοψηφία τους πολύ νέοι. Αυτά τα στοιχεία μπορεί να βρει κανείς ανατρέχοντας στα τοπικά ΜΜΕ.

Η ανακοίνωση από τον Πανελλαδικό Σύλλογο “SOS Τροχαία Εγκλήματα” συνεχίζει αναφέροντας: 

Όμως ο αριθμός των νεκρών πιθανότατα είναι μεγαλύτερος καθώς είναι πολύ δύσκολο να βρει κανείς στοιχεία για την εξέλιξη των τραυματιών ο αριθμός των οποίων παραμένει άγνωστος όπως και η βαρύτητα των τραυματισμών. Ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι 36χρονος τραυματίας με βαριές κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις (2015) πέθανε επτά χρόνια μετά (2022). (Θάνατος σε αιτιώδη συνάφεια με το τροχαίο).

Αναγκαστικά λοιπόν μια και τα μόνα διαθέσιμα στοιχεία είναι αυτά (προφανώς η Τροχαία έχει περισσότερα και τεκμηριωμένα ως προς τις αιτίες αλλά αυτά αποτελούν κρατικό μυστικό…) με βάση αυτά θα επισημάνουμε μερικά ενδιαφέροντα στοιχεία για όποιον ενδιαφέρεται να παρέμβει για να μπει ένα τέλος στη λαιμητόμο που εξακολουθεί να λειτουργεί.

Οι 24 νεκροί που αναφέραμε προέκυψαν από 2 παρασύρσεις πεζών και 18 τροχαίες συγκρούσεις στις οποίες περιλαμβάνονται μια σύγκρουση με τρεις νεκρούς, δύο συγκρούσεις με δύο νεκρούς και δεκαπέντε συγκρούσεις με ένα νεκρό.

Πρώτο εντυπωσιακό στοιχείο: Πολύνεκρες συγκρούσεις μέσα στην πόλη.

 

Από τα 24 θύματα οι 21 είναι άνδρες και οι 3 γυναίκες. Η ηλικία των θυμάτων:

6 από 15 έως 20 ετών. 10 από 21 έως 28 ετών. 4 από 31 έως 44 ετών. 4 από 65 έως 75 ετών

Δεύτερο εντυπωσιακό στοιχείο: Πολύ χαμηλές ηλικίες! (Μ.Ο. ηλικίας: 27.8 έτη) με 4 ανήλικους μέσα στα 24 θύματα.

 

Από τα 20 θανατηφόρα συμβάντα 6 έγιναν μέρα και 14 νυχτερινές ώρες.  Σε 6 περιστατικά εμπλέκονταν και δεύτερο όχημα ενώ σε 14 δεν είχαμε εμπλοκή δεύτερου οχήματος.

Τρίτο εντυπωσιακό στοιχείο: η συντριπτική υπερίσχυση των εκτροπών (12/20) που ξεπερνά κάθε διεθνές δεδομένο.

                                         

Στη διάρκεια των χρόνων υπήρξαν παρεμβάσεις που διαφοροποίησαν την κατάσταση του δρόμου  δημιουργώντας στην ουσία τρία συνεχόμενα αλλά διαφορετικά τμήματα ίδιου περίπου μήκους (1.500 μέτρα περίπου το καθένα), το πρώτο (Α) τμήμα από τα όρια της Αλικαρνασσού μέχρι τον κυκλικό κόμβο στη συμβολή με την Δ. Μποφόρ, το δεύτερο (Β) τμήμα από τον κόμβο της Δ. Μποφόρ μέχρι τον κυκλικό κόμβο στην Αρχιεπισκόπου Μακαρίου και το τρίτο (Γ) τμήμα από τον κόμβο Αρχ. Μακαρίου μέχρι το ύψος του Παγκρητίου.

Και τα τρία τμήματα είναι δρόμοι μεγάλου κυκλοφοριακού φόρτου με ιδιαίτερη συμμετοχή βαρέων οχημάτων στο Α τμήμα (πρόσβαση στο λιμάνι).

 

Ταξινομώντας τις συγκρούσεις ανά τμήμα διαπιστώνουμε:

Α Τμήμα: 3 Συγκρούσεις με 6 Νεκρούς και 2 θανατηφόρες παρασύρσεις πεζών

Β Τμήμα: 2 Συγκρούσεις με 2 Νεκρούς

Γ Τμήμα: 13 Συγκρούσεις με 14 Νεκρούς (οι δυο στην προέκταση προς Παγκρήτιο)

Τέταρτο εντυπωσιακό στοιχείο: μεγάλη διαφορά συγκρούσεων και νεκρών ανάμεσα στα τρία ίδιου μήκους τμήματα με δεσπόζουσα θέση του Γ Τμήματος (Νέα παραλιακή) όπου οι 13 από τις 20 συγκρούσεις και οι 14 από τους 24 νεκρούς.

                            

Ταξινομώντας τις συγκρούσεις χρονολογικά ανά τμήμα διαπιστώνουμε:

Α Τμήμα:  3 Συγκρούσεις: 2005 και 2008 (2 συγκρούσεις) και 2 Παρασύρσεις πεζών: 2020 και 2022   

Β Τμήμα:  2 Συγκρούσεις: 2013 και 2015         

Γ Τμήμα:  13 Συγκρούσεις: 2003, 2007, 2008 (4 συγκρούσεις), 2012, 2015, 2016, 2020, 2022, 2023, και 2024

Πέμπτο εντυπωσιακό στοιχείο: Οι θανατηφόρες συγκρούσεις σταμάτησαν στο Α Τμήμα το 2008 (είχαμε όμως 2 παρασύρσεις πεζών το 2020 κ 2022) και στο Β Τμήμα το 2015. Στο Γ Τμήμα συνεχίζονται αδιάλειπτα μέχρι το 2024!

                                                      

Οι μικρές διαφορές και οι μεγάλες τους  συνέπειες

 

Παραθέτουμε μερικές διαφορές που υφίστανται στα τρία τμήματα της Παραλιακής που προφανώς σχετίζονται με τις τρομακτικές ανισότητες στα αποτελέσματα που αναφέραμε παραπάνω.

Α Τμήμα: Διαχωριστική Νησίδα  ικανού πλάτους και ΥΨΟΥΣ 45-50 CM  που αποτρέπει την άνοδο αυτοκινήτων (τουλάχιστον των επιβατικών) σ αυτή.

Έξι (6) Φωτεινοί Σηματοδότες σε κοντινές αποστάσεις, ρυθμισμένοι να ανακόπτουν την Ταχύτητα: Στην Δουκός Μποφόρ, 165 μέτρα μετά στον Θεατρικό Σταθμό, 70 μέτρα μετά στο σταθμό ΕΚΑΒ, 220 μέτρα μετά στην Εθν. Αντιστάσεως, 600 μέτρα μετά στη Νάξου και 400 μέτρα μετά στην Στ. Καζαντζίδη.

Όριο Ταχύτητος 50 km/h σε ολόκληρο το A Τμήμα

 

Β Τμήμα: Τέσσερις (4) Κυκλικοί Κόμβοι: Δουκός Μποφόρ (ΜΑΡΙΝΑ), 25ης Αυγούστου, Λιμενικό Περίπτερο και στην Αρχιεπισκόπου Μακαρίου.

Δύο (2) Υπερυψωμένες Διαβάσεις Πεζών  στην περιοχή του Ιστορικού Μουσείου.

Όριο Ταχύτητος 30 km/h σε ολόκληρο το Β Τμήμα από το Φεβρουάριο του 2020

Δεν υπάρχουν Φωτεινοί Σηματοδότες στο Β Τμήμα ενώ σε μεγάλο μέρος του δεν υπάρχει διαχωριστική νησίδα παρά μόνο διπλή διαχωριστική γραμμή.

 

Γ Τμήμα: Καλλωπιστική Νησίδα ικανού πλάτους αλλά μηδαμινού ύψους, μικρότερου των 15 CM  που δεν αποτρέπει αλλά επιτρέπει την άνοδο οποιουδήποτε τροχοφόρου σ αυτήν

Τρεις (3) Φωτεινοί Σηματοδότες στην Μίνωος, 300 μέτρα μετά στην Αχαιών και 1200 μέτρα μετά στην Λακωνίας. Ο σηματοδότης στην Αχαιών τοποθετήθηκε μόλις τον Οκτώβρη του 2022.

Όριο Ταχύτητος 50 km/h σε ολόκληρο το Γ Τμήμα

Έκτο εντυπωσιακό στοιχείο: Στο Α και στο Β Τμήμα με τελείως διαφορετικό τρόπο επετεύχθη το ίδιο αποτέλεσμα: Μηδενισμός των θανατηφόρων τροχαίων που οφείλονται σε συγκρούσεις και εκτροπές επι 17 χρόνια στο Α και 10 χρόνια στο Β Τμήμα!

Φυσικά αυτό δεν αποτελεί βεβαίωση ότι ποτέ δεν θα συμβεί κάτι, ωστόσο είναι ένα αξιόπιστο μακρόχρονο δείγμα πως μπορούμε να σταματήσουμε τις θανατηφόρες συγκρούσεις και μάλιστα πως υπάρχουν πολλαπλές εναλλακτικές στην πολεοδομική φαρέτρα για να πραγματωθεί αυτό.

Έβδομο εντυπωσιακό (;) στοιχείο: Στο Γ Τμήμα οι συνεχιζόμενες ανθρωποθυσίες δεν φαίνεται να απασχολούν κανένα «αρμόδιο». Οι κάτοικοι της περιοχής εισακούστηκαν μόλις το 2022 και τοποθετήθηκε σηματοδότης σε διάβαση πεζών στην Αχαιών, σημείο που αποτελεί την ΜΟΝΗ ασφαλή διάβαση προς την παραλία των χιλιάδων κατοίκων της περιοχής. Το αίτημα για δεύτερο σηματοδότη σε ένα εξαιρετικά επικίνδυνο για πεζούς και οχήματα σημείο στην προέκταση Δομαλάκη – Μάχης Κρήτης (ΕΡΑ Ηρακλείου) δεν είχε την ίδια τύχη αν και η τοποθέτηση και αυτού του σηματοδότη θα ανέκοπτε και την ταχύτητα των τροχοφόρων χωρίζοντας στα δύο το τμήμα των 1200 μέτρων από την Αχαιών μέχρι την Λακωνίας. Παγερή αδιαφορία συνάντησαν και οι καταγγελίες φορέων, ανάμεσα τους και το ΤΕΕ για υφιστάμενες κακοτεχνίες και την ανάγκη υπερυψωμένης διαχωριστικής νησίδας. Ούτε καν τα σημεία όπου υπάρχει εμφανής καθίζηση δεν διορθώνονται (ρεύμα προς Ηράκλειο λίγο πριν το σημείο που έχουν προκληθεί δύο θανατηφόρα 2016 και 2023).

Η πρόταση μας να επεκταθεί το όριο ταχύτητας 30km/h και στο Γ τμήμα, να δημιουργηθούν υπερυψωμένες διαβάσεις πεζών και να τοποθετηθούν κάμερες ελέγχου της κυκλοφορίας δεν είχε φυσικά καλύτερη τύχη.

Όγδοο εντυπωσιακό στοιχείο: έξι (6) τουλάχιστον θάνατοι στο Γ Τμήμα προκλήθηκαν από πρόσκρουση οχημάτων σε φοίνικες ή κολώνες που βρίσκονταν επάνω στην καλλωπιστική νησίδα!

 

Αυτό που συνέβη τελικά με το Γ Τμήμα είναι πως σχεδιάστηκε με ένα αντιφατικό τρόπο: παραβλέποντας πως πρόκειται για δρόμο που ενώνει (και όχι χωρίζει) μια ιδιαίτερα πυκνοκατοικημένη περιοχή (που αντιμετωπίστηκε ως ακατοίκητη) με το θαλάσσιο μέτωπο και με προδιαγραφές πεζοδρόμου ή δρόμου ήπιας κυκλοφορίας (Καλλωπιστική και όχι Διαχωριστική νησίδα) λες και το όριο ταχύτητος είναι 20 ή 30 km/h και όχι σταθερά παραβιαζόμενο 50.

Η μοναδική διορθωτική παρέμβαση όλα αυτά τα χρόνια, οι σηματοδότες στην Αχαιών δεν μπόρεσε να σταματήσει τον όλεθρο μια και το κύριο πεδίο των συγκρούσεων είναι μεταξύ Αχαιών και Παγκρητίου.

Έχοντας σαν δεδομένο το πως η κατάσταση στο θέμα των συγκρούσεων ελέγχθηκε στο Α και το Β Τμήμα απορεί κανείς με την κατάσταση που μετά από τόσους θανάτους εξακολουθεί να υπάρχει στη Νέα Παραλιακή. Είναι μια συνειδητή επιλογή, με όποιο κόστος, να αφήνουμε τον δρόμο σαν πεδίο εκτόνωσης για τον κάθε πυροβολημένο λάτρη της αδρεναλίνης, του αλκοόλ ή της κοκαΐνης;

 

30 km/h ΤΩΡΑ

Αυτοί που σχεδίασαν – εκτέλεσαν -παρέλαβαν και διαιωνίζουν την χρήση της Νέας Παραλιακής έχουν τρομακτικές ευθύνες γι αυτό που συμβαίνει.

Να ξεκαθαρίσουμε πως σε καμία περίπτωση δεν απαλλάσσουμε των ευθυνών τους παραβατικούς οδηγούς που και δεν υπερασπιζόμαστε την αθωότητα της επιθετικότητας, του τραμπουκισμού και της ψευτομαγκιάς και που κυριαρχεί στους δρόμους.

Όμως… δεν υπάρχει μόνον η ατομική ευθύνη.

Ζούμε σε οργανωμένη πολιτεία και αυτή έχει την ευθύνη για την ασφαλή κυκλοφορία όλων. Οι παρεμβάσεις στο Α και Β Τμήμα έδειξαν πως μπορεί να δημιουργηθεί ένα αποτρεπτικό και ταυτόχρονα προστατευτικό πλαίσιο που θα αποθαρρύνει την παραβατικότητα και θα ελαχιστοποιεί τους κινδύνους για όλους τους χρήστες του οδικού δικτύου. Αυτό έπρεπε να έχει γίνει εδώ και καιρό και στο Γ Τμήμα από την στιγμή που διαπιστώθηκε πως μόνο εκεί συχνάζει πλέον ο θάνατος.

Η επέκταση του ορίου των 30km/h από την Αρχιεπισκόπου Μακαρίου σε ολόκληρη την Παραλιακή και φυσικά προς το Παγκρήτιο και την Αμμουδάρα είναι μονόδρομος. Μιλάμε για κατοικημένες περιοχές (Καμίνια – Αμμουδάρα) και περιοχές με μεγάλη συγκέντρωση ανθρώπων όλες σχεδόν τις ώρες, με Γήπεδα, Πολυσινεμά, Χώρους Αναψυχής και εκδηλώσεων, χώρους που συχνάζουν παιδιά, ηλικιωμένοι, ΑμεΑ, χώροι που ανήκουν στους ανθρώπους.

Δημιουργία δυο υπερυψωμένων διαβάσεων που θα επιτρέπουν στους πεζούς την ασφαλή προς και από την παραλία΄

Τοποθέτηση Φωτεινών σηματοδοτών στην Διασταύρωση με την Μάχης Κρήτης.

Ανύψωσή του στηθαίου της καλλωπιστικής νησίδας στα πρότυπα αυτού που υπάρχει στην οδό Νεάρχου.

Τοποθέτηση καμερών ελέγχου κυκλοφορίας που θα  ελέγχουν το σύνολο του δρόμου.

Και για το Α Τμήμα οι παρασύρσεις πεζών θέτουν επιτακτικά την ανάγκη για όριο 30 km/h αν δεν θέλουμε ότι κερδήθηκε από τον περιορισμό των συγκρούσεων να χαθεί από τις παρασύρσεις.

-Τα περισσότερα από τα παραπάνω είναι έργα χαμηλού κόστους που έχουν προπληρωθεί με ποτάμια αίματος και ωκεανούς δακρύων.

2003- 2024: Έχασαν την Ζωή τους στην Παραλιακή…

 

Α Τμήμα (Νεάρχου)

6/12/2022   Χαράλαμπος Σκουλάς 65 (πεζός παράσυρση)

30/04/2020 Άνδρας, 69 (πεζός παράσυρση)

24/4/2008   Νικόλαος Μουλκιώτης, 43

27/2/2008   Κωνσταντίνος Λύκος, 24  και Μαρία Σταυρακάκη, 20

29/8/2005   Νικόλαος Ουρανός, 17, Πάρης Πολυχρόνης, 15 και Kώστας Mακράκης, 19

 

Β) Τμήμα (Παλιά Πόλη)

12/7/2015   Γιώργος Μαριδάκης, 22

19/1/2013    Ανδρας, 27 απο Αφγανισταν

 

Γ) Τμήμα (Νέα Παραλιακή)

7/4/2024        Γιώργος Ρομπογιαννάκης, 28

20/10/23        Παρασύρης Γιώργος, 17

26/4/2022      Μανώλης Μπεζιρτζόγλου, 31

12/2/2020      Νίκος Μαθιουδάκης, 22

17/4/2016      Βαρότσης Χάρης, 22

4/9/2015        Κώστας Λεονταράκης, 36 (θανατος 7 χρόνια μετα 13/3/2022)

19/10/2012    Άνδρας, 65

12/8/2008      Δημήτριος Καραμήτρος, 44

17/11/2008    Εμμανουέλα Τζανή, 23    (στη Σπ. Μουστακλή)

24/4/2008      Κουσκουμπεκάκης Χαράλαμπος, 24

7/1/2008        Άνδρας, 75

23/4/2007     Κώστας Παπαδάκης, 21  και Γιώργος Κοντοδιάκος, 22

11/6/2003     Aλεξάνδρα Kάββαλου, 16     (στη Σπ. Μουστακλή)

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Ειδήσεις σήμερα

Μπορεί να σας ενδιαφέρουν