Το 1 δισ. ευρώ αγγίζει το κόστος κατασκευής του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι – Οι λόγοι της αύξησης

Αεροδρόμιο

Αυξάνεται το κόστος κατασκευής του νέου διεθνούς αεροδρομίου στο Καστέλι καθώς στα σχεδόν έξι χρόνια κατασκευής του έχουν καταγραφεί καθυστερήσεις, αλλαγές στις μελέτες αλλά και αρχαιολογικά ευρήματα.

Με χθεσινή απόφαση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, εγκρίθηκε η πρόθεση χρηματοδότησης των παραπάνω καταγραφών σε ποσό που φτάνει τα 363,8 εκατ. ευρώ. Επιπλέον υπάρχει και ένα κονδύλι 161 εκατ. ευρώ που αφορά αποζημιώσεις του Ε65.

Με την προσθήκη του παραπάνω ποσού αν συνυπολογίσουμε και το μέχρι σήμερα κόστος κατασκευής που είναι στα 625 εκατ. ευρώ, το συνολικό ποσό για το νέο αεροδρόμιο και τις προσβάσεις του αγγίζει το 1 δισ. ευρώ.

Αναφορικά με την ανάλυση του ποσού των 363,8 εκατ. ευρώ αυτό χωρίζεται σε ένα σημαντικό ποσό (ίσως και πάνω από 100 εκατ. ευρώ) για την αλλαγή στη χάραξη στον συνδετήριο άξονα του αεροδρομίου Καστελίου με τον ΒΟΑΚ. Η εύρεση αρχαιολογικών ευρημάτων στην περιοχή του Πετριανού Λάκου οδήγησε στην λύση της κατασκευής σήραγγας μήκους σχεδόν 3χλμ.

Επίσης ποσό 104,94 εκατ. ευρώ αφορά την απόφαση τροποποίησης της σύμβασης παραχώρησης το 2022 να μεγαλώσουν σημαντικά οι χώροι του αεροδρομίου (κατά 20.000 τμ το τέρμιναλ, οι εμπορικοί χώροι κλπ) καθώς η αύξηση της επιβατικής κίνησης είναι γεωμετρική και συνεχίζει μάλιστα να κινείται σε πολύ υψηλά επίπεδα.

Τέλος στο ποσό των 363,8 εκατ. ευρώ εντάσσονται και οι αποζημιώσεις που υπολογίστηκαν κατά τη διάρκεια της περιόδου της πανδημίας. Η συμφωνία του ελληνικού δημοσίου και του ΔΑΗΚ (Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης) για τις αποζημιώσεις υπεγράφη στα τέλη του περασμένου έτους. Το ποσό είναι ύψους 185,52 εκατ. ευρώ και περιλαμβάνει την αύξηση του κατασκευαστικού αντικειμένου και την χρονική καθυστέρηση λόγω της παράτασης που δόθηκε, όπως αναφέρει το ypodomes.com.

Στο 65% η πρόοδος του έργου

Σήμερα η πρόοδος του έργου είναι άνω του 65% και σύμφωνα με τις τελευταίες εκτιμήσεις, στις αρχές του 2027 θα ξεκινήσουν οι δοκιμαστικές πτήσεις, γεγονός που θα σημάνει την αντίστροφη μέτρηση για τη εκκίνηση της εμπορικής λειτουργίας του.

Σήμερα τα έργα πολιτικού μηχανικού έχουν ολοκληρωθεί σε μεγάλο βαθμό όσον αφορά το κτίριο και έχουν ξεκινήσει οι τοποθετήσεις των υαλοπινάκων που θα καλύψουν το κτίριο αλλά και πλακιδίων στο έδαφος.

Αναφορικά με την έναρξη της εμπορικής λειτουργίας, αυτή χωρίς να υπολογίζονται τυχόν καθυστερήσεις θα μπορούσε στην ιδανική περίπτωση να είναι το 2027. Ωστόσο υπάρχει η αίρεση των προσφυγών στο ΣτΕ από συλλόγους αρχαιολόγων και τον Δήμο Μίνωα Πεδιάδας σχετικά με την χωροθέτηση του ραντάρ στο λόφο Παπούρα.

Επίσης η λειτουργία επηρεάζεται και από το πότε θα υλοποιηθεί το έργο εγκατάστασης συστημάτων αεροναυτιλίας, αρμοδιότητας της Υπηρεςσίας Πολιτικής Αεροπορίας.

Σχετικά με την έναρξη λειτουργίας, η εκτίμηση είναι πως αρχικά θα εξυπηρετεί 11,5-12 εκατ. επιβάτες και σε βάθος 30ετίας σχεδόν 18 εκατομμύρια. Επιπλέον έχει ήδη προβλεφθεί μελλοντική επέκταση τόσο του τέρμιναλ όσο και των άλλων χώρων του αεροδρομίου για να καλύψει περαιτέρω αύξηση της επιβατικής κίνησης.

Αναφορικά με την οδική σύνδεση του αεροδρομίου με τον ΒΟΑΚ στην περιοχή της Χερσονήσου, αυτή προχωρά με γοργούς ρυθμούς και τα 15 από τα 18 χιλιόμετρα έχουν πρακτικά ολοκληρωθεί καθώς απομένει η τελική ασφαλτόστρωση.

Ένα πρόβλημα που παρουσιάστηκε με την ανακάλυψη αρχαιοτήτων στην περιοχή του Πετριανού Λάκκου, λύθηκε με την επιλογή κατασκευής σήραγγας μήκους 2.950 μέτρων. Μέχρι σήμερα έχουν διανοιχθεί 500 μέτρα και η ολοκλήρωση του τοποθετείται εντός του Φθινοπώρου του 2028. Η κατασκευή της σήραγγας υλοποιείται ως πρόσθετο έργο. Ωστόσο ακόμα και αν έχει ξεκινήσει η εμπορική λειτουργία έχει επιλεγεί εναλλακτική πρόσβαση για το αεροδρόμιο.

Η μετοχική σύνθεση του ΔΑΗΚ – καταλήγει το ypodomes.com –  είναι το ελληνικό δημόσιο (45,9%), ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (32,46%) και ο ινδική GMR (21,64%).  Τα έργα έχει αναλάβει η ΤΕΡΝΑ.

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Ειδήσεις σήμερα

Μπορεί να σας ενδιαφέρουν