Μέχρι το 2030 θα έχουν ολοκληρωθεί οι εν εξελίξει νησιώτικες ηλεκτρικές διασυνδέσεις, ενώ του χρόνου τοποθετείτε τόσο η ολοκλήρωση της Δ’ φάσης των Κυκλάδων, όσο και η διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική. Ειδικότερα, η Δ΄ φάση της διασύνδεσης των Κυκλάδων πρόκειται να ολοκληρωθεί – όπως έχει ήδη επικοινωνήσει ο ΑΔΜΗΕ – το επόμενο έτος.
Σύμφωνα με το Προκαταρκτικό Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης 2025 – 2034, αυτή τη στιγμή βρίσκονται σε εξέλιξη τα έργα διασύνδεσης Θήρας – Νάξου, ενώ εντός του 2023 ξεκίνησε η κατασκευή των καλωδιακών διασυνδέσεων των νήσων Φολέγανδου, Μήλου και Σερίφου. Παράλληλα, πέρσι υπογράφηκαν οι συμβάσεις με τις ανάδοχες εταιρείες για την κατασκευή των υποσταθμών Φολέγανδρου, Μήλου και Σερίφου.
Διασύνδεση Κρήτης – Αττικής
Σε σχέση με την διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική, εντός του 1ου εξαμήνου του 2025 πρόκειται να ηλεκτρισθεί. Με το έργο, θα ενταχθεί πλήρως το νησί στο διασυνδεδεμένο δίκτυο, καθώς με το καλώδιο Κρήτη-Πελοπόννησος, το οποίο βρίσκεται ήδη σε λειτουργία, καλύπτεται το 30% περίπου των αναγκών του σε ρεύμα.
Σε ό,τι αφορά το υποθαλάσσιο τμήμα της διασύνδεσης, έχει ολοκληρωθεί η πόντιση των υποβρυχίων καλωδίων καθώς και το σύνολο των καλωδίων οπτικών ινών.
Στην πλευρά της Αττικής οι εργασίες εγκατάστασης των υπόγειων καλωδιακών τμημάτων βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη, ενώ έχουν ξεκινήσει οι θεμελιώσεις των βασικών κτηρίων των Σταθμών Μετατροπής που θα κατασκευαστούν στα δύο άκρα της διασύνδεσης, δηλαδή τη Δαμάστα Ηρακλείου και τον Ασπρόπυργο Αττικής.
Στην πλευρά της Δαμάστας, οι κύριες κτιριακές εγκαταστάσεις του σταθμού, οδεύουν προς την ολοκλήρωση.
Διασύνδεση Δωδεκανήσων
Αναφορικά με τη διασύνδεση των Δωδεκανήσων, τα έργα πρόκειται να ολοκληρωθούν το 2029, ενώ ο συνολικός προϋπολογισμός ανέρχεται στα 2,048 δις ευρώ. Με τα έργα που προγραμματίζονται, θα αποκτήσουν πρόσβαση στο ηπειρωτικό σύστημα 6 αυτόνομα ηλεκτρικά συστήματα. Ειδικότερα, θα αρθεί η ενεργειακή απομόνωση της Ρόδου (και εμμέσως της Χάλκης που συνδέεται με τη Ρόδο με υποβρύχιο καλώδιο Μέσης Τάσης), της Καρπάθου (και της Κάσου που διασυνδέεται με υποβρύχιο καλώδιο Μέσης Τάσης), της Σύμη, των Κω – Καλύμνου (και εμμέσως της Ψερίμου της Τελένδου, της Νισύρου, της Τήλου, της Λέρου, των Λειψών και του Γυαλιού), της Πάτμου και των Αρκιών (και του Μαραθίου που διασυνδέεται με υποβρύχιο καλώδιο Μέσης Τάσης).
Να σημειωθεί ότι σύμφωνα με το Πρόγραμμα Ανάπτυξης, έχει αυξηθεί στα 1.000 MW (από 900 MW που ήταν αρχικά) η προτεινόμενη ονομαστική ισχύς.
Σύμφωνα με τον ΑΔΜΗΕ, η αύξηση έγινε λαμβάνοντας υπόψη τις τρέχουσες τάσεις της αγοράς εμπορικών συστημάτων διασύνδεσης συνεχούς ρεύματος υψηλής τάσης, τις δυνατότητες επαύξησης της ισχύος των σταθμών ΑΠΕ (όλων των τεχνολογιών) που πρόκειται να αξιοποιήσουν τη διασύνδεση, καθώς και το γεγονός ότι δεν υπεισέρχονται θεμελιώδεις διαφοροποιήσεις τόσο στον σχεδιασμό όσο και στην κοστολόγηση του έργου.
Προτεινόμενο σχήμα διασύνδεσης
– Ένας Σταθμός Μετατροπής AC/DC τεχνολογίας VSC (Voltage Source Converter) συνολικής ισχύος 1000 MW (2 x 500 MW), με συμμετρική διπολική λειτουργία, πλησίον του ΚΥΤ Κορίνθου, συμπεριλαμβανομένων και των εγκαταστάσεων για τη σύνδεσή του στην πλευρά 400 kV του ΚΥΤ Κορίνθου.
– Ένας Σταθμός Μετατροπής AC/DC τεχνολογίας VSC συνολικής ισχύος 1000 MW (2 x 500 MW), με συμμετρική διπολική λειτουργία στην Κω (πλησίον του Υ/Σ Μαστιχάρι), συμπεριλαμβανομένων και των απαιτουμένων εγκαταστάσεων σύνδεσης σε αυτό τον Υ/Σ.
-Δύο υποβρύχια καλώδια HVDC, συνολικής ισχύος 1000 MW (2 x 500 MW) ΕΣΜΗΕ – Κως (μήκους 380 km περίπου).
-Τρία Υ/Β καλώδια AC 150 kV ικανότητας 250 MVA έκαστο Ρόδος (ΑΗΣ Σορωνής) – Κως (Υ/Σ Μαστιχάρι) μήκους 100 km περίπου.
– Ένα Υ/Β καλώδιο AC 150 kV ικανότητας 200 MVA, μεταξύ Καρπάθου – Ρόδου (ΘΗΣ Ν. Ρόδου) μήκους 88 km περίπου.
– Δύο νέοι Υ/Σ GIS 150 kV, ένας στην Κάρπαθο και ένας στην Κω (Μαστιχάρι). Να σημειωθεί ότι το έργο θα υλοποιηθεί σε δύο φάσεις.
Διασύνδεση ΒΑ Αιγαίου
Το 2030, προβλέπεται να ολοκληρωθεί η διασύνδεση των νησιών του Βορειοανατολικού Αιγαίου, με τον προϋπολογισμό να ανέρχεται στα 1,208 δισ. ευρώ.
Με το σύστημα υποβρύχιων και χερσαίων καλωδίων που θα εγκατασταθούν, θα ενταχθούν στο διασυνδεδεμένο σύστημα 8 αυτόνομα ηλεκτρικά συστήματα – της Λήμνου, του Άγιου Ευστρατίου, της Σκύρου, της Λέσβου, της Χίου (Ψαρών), της Σάμου (Φούρνων – Θύμαινας), της Ικαρίας και του Αγαθονησίου.
Το έργο αποτελεί συνέχεια του έργου της διασύνδεσης των Δωδεκανήσων.
Πηγή:ypodomes.gr