Ο σχεδιασμός του Ο.Α.Κ. και οι μελέτες για τον περιφερειακό δρόμο του Ρεθύμνου

14'

Η οριζοντιογραφία του περιφερειακού δρόμου από το 2009 οπότε και ξεκίνησαν οι μελέτες για το τμήμα από την οδό Κουρμούλη μέχρι την οδό Δασκαλάκη (ύψος παλιού πανεπιστημίου). Πλέον είναι σε εξέλιξη και οι επεκτάσεις του ανατολικά μέχρι το Ατσιπόπουλο και δυτικά μέχρι τον κόμβο Αμαρίου.

 Θ. Νίνος: «Το έργο του περιφερειακού δρόμου πρέπει να ολοκληρωθεί πριν τον Β.Ο.Α.Κ.»

Σε απόλυτη προτεραιότητα βρίσκεται για τον Οργανισμό Ανάπτυξης Κρήτης το κρίσιμο έργο του περιφερειακού δρόμου της πόλης που εκτείνεται από τον κόμβο Αμαρίου και φτάνει μέχρι και τον κόμβο Ατσιποπούλου. Οι πρόσφατες ανακοινώσεις του υπουργού υποδομών Χρήστου Σταϊκούρα από το Ρέθυμνο ότι αφενός αναγνωρίζει την κρισιμότητα και τη σημασία του έργου για την πόλη του Ρεθύμνου και αφετέρου ότι δίδει στον Ο.Α.Κ. αρμοδιότητες να είναι αναθέτουσα υπηρεσία και προϊστάμενη αρχή του έργου, ανοίγει τον δρόμο για την επίσπευση των διαδικασιών, της γραφειοκρατίας και των μελετών.

«Ο υπουργός ήταν πάρα πολύ καλά ενημερωμένος και αντιλαμβάνεται απόλυτα ότι ο περιφερειακός δρόμος είναι ένα έργο που πρέπει να «τρέξει» πριν τον Β.Ο.Α.Κ., ή στο χειρότερο σενάριο παράλληλα με το Β.Ο.Α.Κ., γιατί αν λειτουργήσει ως κλειστός ο Β.Ο.Α.Κ. το Ρέθυμνο θα επιδεινωθεί περεταίρω, όσον αφορά τα προβλήματα στο κυκλοφοριακό της πόλης.

Σαν Ο.Α.Κ., έχουμε άριστη συνεργασία με το υπουργείο και με τον γενικό διευθυντή της διεύθυνσης συγκοινωνιακών έργων, τον κ. Αναγνόπουλο, παρ’ όλα αυτά η επικοινωνία και η διεκπεραίωση του κάθε σταδίου, όταν γίνεται από το υπουργείο θέλει πολύ περισσότερο χρόνο, από το να γίνουν οι αντίστοιχες διαδικασίες σε επίπεδο Ο.Α.Κ. Επειδή λοιπόν, συνεκτιμήθηκε ο φόρτος που υπάρχει αυτή τη στιγμή, επειδή υπάρχουν πάρα πολλά μεγάλα έργα στην Κρήτη και την υπόλοιπη Ελλάδα και το έργο αυτό έχει τη σπουδαιότητά του και πρέπει να έχει ολοκληρωθεί μελετητικά και κατασκευαστικά πριν την ολοκλήρωση του Β.Ο.Α.Κ., ελήφθη η απόφαση να μεταφερθεί και να χρηστεί ο Ο.Α.Κ. ως αναθέτουσα υπηρεσία και προϊστάμενη αρχή, ώστε να μπορούμε να επιταχύνουμε μία διαδικασία, που πολύ εύστοχα επεσήμανε ο υπουργός, ότι δεν μπορούμε να είμαστε ικανοποιημένοι για μία μελέτη που έχει ξεκινήσει και συμβασιοποιήθηκε για πρώτη φορά το 2009 και το 2024 ακούμε για τη μελέτη», σημείωσε μιλώντας στα «Ρ.Ν.» ο πρόεδρος του Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης Θοδωρής Νίνος.

Που βρίσκονται οι μελέτες

Οι μελέτες του έργου ξεκίνησαν το 2009. Σήμερα περιβαλλοντικά αδειοδοτούμενη μελέτη υπάρχει για το τμήμα από την οδό  Δασκαλάκη στα Περβόλια (ύψος παλιού πανεπιστημίου) μέχρι την οδό  Κουρμούλη. Παράλληλα, αυτήν την περίοδο ολοκληρώνονται οι  μελέτες οδοποιίας, γεφυροποιίας, στατικών, τεχνικών από την οδό Δασκαλάκη μέχρι και τη Θεοτοκοπούλου, τη γέφυρα δηλαδή στην οδό Καζαντζάκη.

Εκκρεμεί μελετητικά το τμήμα από την οδό  Θεοτοκοπούλου (Καλλιθέα) μέχρι την οδό  Κουρμούλη.

Για το τμήμα αυτό ο Ο.Α.Κ. διεκδικεί από το υπουργείο  χρηματοδότηση ύψους 500.000 ευρώ για την πρόσληψη τριών τεχνικών συμβούλων.  Έχουν γίνει σχετικές επαφές και αναμένεται η έγκριση του ποσού για να προχωρήσει και να ολοκληρωθεί μελετητικά το τμήμα αυτό. Υπολογίζεται το διάστημα εκπόνησης της μελέτης, από τη στιγμή που θα υπογράφουν οι σχετικές συμβάσεις, σε 12 μήνες.

Παράλληλα, ήδη έχουν κατατεθεί στον Ο.Α.Κ. οι τρεις εναλλακτικές προτάσεις των μελετητών για τις λεγόμενες επεκτάσεις του περιφερειακού δρόμου και συγκεκριμένα για τα τμήματα από Περβόλια μέχρι κόμβο Αμαρίου και από την οδό Κουρμούλη μέχρι τον κόμβο  Ατσιποπούλου. Η μελέτη θα εξετάσει τη δυνατότητα διασύνδεσης της περιοχής της Σαρακίνας, του Τιμίου Σταυρού (οδός Γαβαλάδων) με τον περιφερειακό δρόμο, καθώς και τη διασύνδεσή του από τον Κουμπέ (επέκταση σχεδίου πόλεως) με κατάληξη τον περιφερειακό στο κόμβο Ατσιποπούλου. Σε επόμενη συνεδρίαση του Ο.Α.Κ. που εκτιμάται ότι θα γίνει εντός Δεκεμβρίου, θα προκρίνει την τελική  πρόταση το Δ.Σ. για να δώσει το πράσινο φως στους μελετητές να προχωρήσουν σε οριστικές μελέτες.

«Τώρα μελετάμε τις τρείς προτάσεις που έχει κάνει ο μελετητής, καταλήγοντας στη βέλτιστη λύση, που θα του δώσουμε την τελική έγκριση για να προχωρήσει στις οριστικές μελέτες. Το επεξεργάζεται η υπηρεσία και θα κάνει σχετική εισήγηση στο Δ.Σ. του Ο.Α.Κ. Μόλις γίνει αυτό, θα αναζητήσω συνεργασία και με το Τεχνικό Επιμελητήριο και με τον Δήμο και με την Περιφέρεια που μελετά τον κόμβο στην Κουρμούλη, για να δούμε πώς αυτά θα τα κουμπώσουμε με τον βέλτιστο τρόπο και μετά θα δώσουν το οκέι στον μελετητή για να πάει παρακάτω.

Αυτή η διαδικασία θα γίνει την ερχόμενη εβδομάδα και αν βολέψει να κάνουμε τη συνάντηση με τους φορείς πριν τον Γενάρη, θα την κάνουμε μέσα στον Δεκέμβρη, μέσα στις γιορτές, αλλιώς θα το κάνουμε αρχές του έτους», ανέφερε ο πρόεδρος του Ο.Α.Κ.

Συμπερασματικά, όπως εξηγεί ο Θοδωρής Νίνος, οι μελέτες συνολικά του περιφερειακού δρόμου, υπό την προϋπόθεση ότι θα εξασφαλιστούν άμεσα τα επιπλέον κονδύλια για τους τεχνικούς συμβούλους, ώστε να αναλάβουν το τμήμα που υπολείπεται με τα στατικά και η γεφυροποιία από την οδό Θεοτοκοπούλου έως και την Κουρμούλη, θα έχουν ολοκληρωθεί στις αρχές του 2026 για να μπορέσουν στη συνέχεια να αναζητηθούν κονδύλια για τη χρηματοδότηση του έργου που υπολογίζεται ότι θα κοστίσει περί τα 30 εκ. ευρώ.

«Εγώ λέω ότι το τρίτο τρίμηνο του 2025 θα είναι έτοιμες οι μελέτες για τις επεκτάσεις του περιφερειακού δρόμου δηλαδή από τα Περβόλια μέχρι τον κόμβο Αμαρίου και από την Κουρμούλη μέχρι το Ατσιπόπουλο. Με δεδομένο ότι δεν έχουμε ακόμα χρηματοδότηση για την πρόσληψη των τεχνικών συμβούλων, δεν υπάρχει περίπτωση μέσα στο 2025 να τελειώσει όλη η χάραξη. Αν εξασφαλιστούν τα κονδύλια  αρχές του έτους, τέλος του 2025, αρχές του 2026 θα είμαστε έτοιμοι. Γιατί ο συμβατικός χρόνος για τις μελέτες του τμήματος Θεοτοκοπούλου -Κουρμούλη είναι οι 12 μήνες», τόνισε.

Οι τρεις φάσεις του έργου

Σύμφωνα με τον Νίνο, το έργο μπορεί να χωριστεί σε τρείς φάσεις οι οποίες έχουν ως εξής:

α) η πρώτη φάση είναι η περαίωση και ολοκλήρωση των μελετών, από το Αμάρι μέχρι το Ατσιπόπουλο,

β) η δεύτερη φάση, η κατασκευαστική, είναι από το ύψος του κόμβου Αμαρίου μέχρι την οδό Κουρμούλη, «το οποίο είναι εξαιρετικά σημαντικό να έχει ολοκληρωθεί πριν τον Β.Ο.Α.Κ. Το ιδανικό θα είναι να έχει ολοκληρωθεί μέχρι τον κόμβο Ατσιποπούλου, αλλά επειδή εκκρεμεί η πολεοδομική μελέτη από εκείνο το τμήμα, υπάρχουν αρκετές δυσκολίες, πρέπει να «τρέξει» η πολεοδόμηση της περιοχής. Εκτιμώ ότι δεν θα είναι εύκολο να μπορέσουμε να υλοποιήσουμε, γιατί θέλει απαλλοτριώσεις κ.λπ., ενώ με το σχέδιο πόλεως, θα μπορούσε να ληφθεί υπόψη η χάραξη αυτή και μέσα από την πολεοδόμηση να προβλεφθεί ο δρόμος αυτός. Άρα το κομμάτι από τον κόμβο Αμαρίου μέχρι την οδό Κουρμούλη, είναι ο στόχος μας να κατασκευαστεί και να δοθεί σε κυκλοφορία πριν το Β.Ο.Α.Κ. Άρα σε πρώτη φάση θα γίνει μελέτη, περιβαλλοντική αδειοδότηση, ολοκληρωμένη μελέτη και μετά χρηματοδότηση γιατί θα είναι πολύ εύκολο  και γρήγορο το κομμάτι από τον κόμβο Αμαρίου μέχρι Κουρμούλη. Αν έχει προχωρήσει παράλληλα η πολεοδόμηση του τμήματος του Δυτικού Ρεθύμνου, δηλαδή Δυτικά του υφιστάμενου σχεδίου πόλεως, από Κουμπέ προς Κόμβο Ατσιποπούλου, τότε θα είναι ενιαία η χρηματοδότηση του έργου», σχολιάζει ο κ. Νίνος.

γ) η τρίτη φάση θα αφορά το τμήμα  από την οδό Κουρμούλη, μέχρι τον κόμβο Ατσιποπούλου, «στη συμβολή του Περιφερειακού με την παλιά εθνική οδό, στο ύψος του δρόμου που πηγαίνει προς Γάλλου, για να συνδέσουμε το Πανεπιστήμιο με την πόλη, με μεγαλύτερη ευελιξία από σήμερα», ανέφερε.

Σε ό,τι αφορά στη χρηματοδότη του έργου ο κ. Νίνος ανέφερε ότι: «Η διαδικασία εξεύρεσης χρηματοδότησης ξεκινάει μετά την ολοκλήρωση των μελετών, αλλά επειδή ήδη έχει ανοίξει συζήτηση και ζητάμε να θεωρηθεί ως παράπλευρο έργο του Β.Ο.Α.Κ., το ζητούμενο είναι ότι το χρηματοδοτικό εργαλείο που θα εξεταστεί να είναι είτε η χρηματοδότηση για την παράκαμψη της πόλης, που θα γίνουν και εκεί κάποιες εργασίες. Άρα μπορεί να ενταχθεί στην παράκαμψη της πόλης, δηλαδή στους κόμβους Αμαρίου και Σπηλίου, ώστε εκεί να ενταχθεί και αυτό, ή ως κομμάτι της παραχώρησης. Αυτό θα το αποφασίσει το υπουργείο. Ο προϋπολογισμός είναι γύρω στα 22 με 25 εκατομμύρια ευρώ για τον περιφερειακό, δεν έχω εικόνα τι απαλλοτριώσεις θα προκύψουν στο κομμάτι του Ατσιποπούλου, γι’ αυτό σου λέω ότι είναι κρίσιμο να προχωρήσει η πολεοδόμηση από εκείνη τη μεριά, για να δούμε τι κόστος θα έχουν και απαλλοτριώσεις. Πάντως σε κάθε περίπτωσής φαίνεται ότι υπάρχει πολιτική βούληση για την υλοποίηση του έργου».

Πηγή:rethnea.gr

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Ειδήσεις σήμερα

Μπορεί να σας ενδιαφέρουν