Με ένα δίκτυο που θα αγγίζει τα 3.000 χιλιόμετρα το 203ο, ολοκληρώνει το παζλ στους αυτοκινητόδρομους της χώρας το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Εχθές κατά την επίσκεψη του υπουργού ΥΠΟΜΕ, Χρήστου Σταϊκούρα και του Υφυπουργού Υποδομών, Νίκου Ταχιάου, έγινε γνωστό πως η πρόοδος στο Πάτρα-Πύργος ξεπέρασε το 50%.
Το έργο έχει προχωρήσει σημαντικά και όπως αναφέρθηκε εχθές μεγάλος στόχος είναι να λειτουργήσει το καλοκαίρι του 2025 ενώνοντας τις περιοχές της Ηλείας και μέχρι τον Πύργο με το δίκτυο αυτοκινητοδρόμων της χώρας.
Πριν από λίγους μήνες είχε προστεθεί στο δίκτυο δύο νέα τμήματα του Ε65. Από την Λαμία μέχρι την Ξυνιάδα και από τα Τρίκαλα μέχρι την Καλαμπάκα, δημιουργώντας έναν συνεχόμενο αυτοκινητόδρομο περίπου 140 χιλιομέτρων που συνδέεται με τον ΠΑΘΕ.
Η λειτουργία του Ε65 από την Λαμία μέχρι την Καλαμπάκα, αφήνει ως εκκρεμότητα την ολοκλήρωση του τμήματος Καλαμπάκα-Γρεβενά για το 2026 όπου και θα λήξει οριστικά η αναμονή για τον τρίτο κάθετο άξονα της χώρας.
Ποιες θα είναι οι επόμενες προσθήκες
Στα μεγάλα οδικά έργα για τους αυτοκινητόδρομους του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών μπορούμε να διακρίνουμε τρεις νέες προσθήκες για να ολοκληρώσει η χώρα την μετάβαση στην εποχή της οδικής ασφάλειας στους υπεραστικούς οδικούς άξονες.
Η μεγαλύτερη από αυτές είναι πλέον ο ΒΟΑΚ. Σε αυτό το πλαίσιο, έχουμε ήδη συμβασιοποιημένα τα τμήματα Χερσόνησος-Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος. Ανάδοχο σχήμα στο τμήμα μέχρι την Νεάπολη ειναι από ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ-ΙΝΤΡΑΚΑΤ ενώ η ΑΚΤΩΡ εκτελεί τα έργα στο τμήμα Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος.
Σε προχωρημένο διαγωνισμό είναι το βασικό τμήμα του ΒΟΑΚ, από τα Χανιά μέχρι το Ηράκλειο και την Χερσόνησο. Ανάδοχος είναι η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και όπως φαίνεται έχουμε ακόμα δρόμο μπροστά μας για να ολοκληρωθεί, με μεγαλύτερες πιθανότητες να δούμε να κλείνει το 2025.
Η δεύτερη προσθήκη είναι η υλοποίηση της αναβάθμισης του Ιωάννινα-Κακαβιά. Ο διαγωνισμός για το έργο αυτό είναι πρακτικά ολοκληρωμένος και το έργο παρουσιάστηκε στη Βουλή. Όπως έκανε γνωστό ο υπουργός ΥΠΟΜΕ, Χρήστος Σταϊκούρας, η υπογραφή της σύμβασης τοποθετείται χρονικά τον προσεχή Σεπτέμβριο. Απομένει η ένταξη του έργου στο ΕΣΠΑ.
Με την ολοκλήρωση του Ιωάννινα-Κακαβιά ολοκληρώνεται και τυπικά η Ιόνια Οδός, από το Αντίρριο μέχρι τα Ελληνοαλβανικά σύνορα, μετουσιώνοντας ένα όνειρο δεκαετιών των Ηπειρωτών. Ο σημερινός δρόμος είναι εξαιρετικά επικίνδυνος και με πολύ χαμηλά στάνταρ στην οδική ασφάλεια.
Επίσης έχουμε τοπικές προσθήκες όπως η παράκαμψη Χαλκίδας, το Μπράλος-Άμφισσα, το Καλαμάτα-Πύλος-Μεθώνη ή τοπικούς άξονες όπως η Αττική Οδός και η Περιφερειακή Θεσσαλονίκης (flyover).
Μελλοντική προσθήκη αφορά στην Ολυμπία Οδό, από τον Πύργο μέχρι την Τσακώνα. Το τμήμα αυτό που προστέθηκε στην παραχώρηση της Ολυμπίας Οδού θα αποτελέσει ένα από τα μελλοντικά στοιχήματα του υπουργείου ΥΠΟΜΕ καθώς απαιτούνται σημαντικά ποσά και υπάρχει και το θέμα της διέλευσης από τον Καϊάφα.
Το δίκτυο που έγινε πραγματικότητα
Τα πρώτα τμήματα αυτοκινητοδρόμων τέθηκε σε λειτουργία το 1990 στον άξονα Κόρινθος-Αθήνα-Θεσσαλονίκη ενώ στη συνέχεια και μέχρι το 2009 ολοκληρώθηκε η Εγνατία Οδός από την Ηγουμενίτσα μέχρι τους Κήπους Έβρου και κάποιοι κάθετοι άξονες όπως το Σιάτιστα-Κρυσταλλοπηγή.
Η πρώτη δόση λειτουργίας των μεγάλων αξόνων από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ξεκίνησε από το 2012 με τα πρώτα τμήματα του Μορέα, συνεχίστηκε το 2017 με την παράδοση του Ελευσίνα-Πάτρα, Αντίρριο-Ιωάννινα, Κόρινθος-Καλαμάτα και Λεύκτρο-Σπάρτη, Μεταμόρφωση-Σκάρφεια, Σκάρφεια-Ράχες, Ράχες-Κλειδί και το Ξυνιάδα-Τρίκαλα του Ε65.
Είχε προηγηθεί η μεγάλη κρίση στα μεγάλα οδικά έργα λόγω της οικονομικής κατάρρευσης της χώρας το 2011 με αποτέλεσμα το 2013 να μείνουν εκτός πλάνου τα τμήματα της Ολυμπίας Οδού, Πάτρα-Πύργος-Τσακώνα και του Ε65, Λαμία-Ξυνιάδα και Τρίκαλα-Εγνατία.
Αυτό το “μαχαίρι” δημιούργησε σημαντικές πληγές στις τοπικές κοινωνίες που ζητούσαν αυτούς τους αυτοκινητόδρομους ως στοιχείο ανάπτυξης και σύνδεσης με τα οδικά δίκτυα της χώρας. Το Πάτρα-Πύργος αποτέλεσε μια μεγάλη καρμανιόλα για τη χώρα και χρειάστηκαν πολλά χρόνια διαφορετικών επιλογών μέχρι να φτάσουμε το 2022 στην έναρξη της κατασκευής του.
Επίσης για τα τμήματα του Ε65 χρειάστηκε να καταβληθεί μεγάλη προσπάθεια για να χρηματοδοτηθούν και τελικά να μπορέσει να ξεκινήσει το νότιο τμήμα. Καθοριστική ήταν και η συμβολή του Ταμείου Ανάκαμψης καθώς μέσω του σχεδίου απολιγνιτοποίησης έγινε εφικτό να είναι τραβήξει χρηματοδότηση το βόρειο τμήμα.
Σήμερα η χώρα διαθέτει από τα πιο σύγχρονα, ασφαλή και λειτουργικά δίκτυα αυτοκινητοδρόμων στην Ευρώπη, που στο σύνολο τους -εκτός από την Εγνατία που μένει να κλείσει ο διαγωνισμός- είναι σε παραχώρηση.
Πηγή:ypodomes.gr