Στο πρώτο μισό του 2024 με εκτίμηση μέσα στην Άνοιξη αναμένεται να ξεκινήσουν σύμφωνα με πληροφορίες τα πρώτα έργα κατασκευής στο μεσαίο τμήμα του ΒΟΑΚ, Χερσόνησος-Νεάπολη. Το έργο που υπεγράφη τον περασμένο Απρίλιο, υλοποιείται με την μέθοδο της ΣΔΙΤ και είναι το δεύτερο κατά σειρά που μπήκε σε ρυθμούς κατασκευής. Αυτο το διάστημα το σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ-ΙΝΤΡΑΚΑΤ που έχει αναλάβει το έργο προχωρά στις απαραίτητες μελέτες. Όταν ολοκληρωθεί αυτή η κρίσιμη περίοδος, τότε θα αναπτυχθούν και τα πρώτα εργοτάξια στο τμήμα των 22,5 χιλιομέτρων.
Από αυτά τα 8,3 χιλιόμετρα αφορούν σε χάραξη νέου δρόμου και τα υπόλοιπα 14,2 χιλιόμετρα αφορούν στην αναβάθμιση του υφιστάμενου άξονα. Να θυμίσουμε πως από τον Σεπτέμβριο του 2022 έχει υπογραφεί το έργο για το ανατολικό ανατολικό τμήμα του ΒΟΑΚ από τη Νεάπολη μέχρι τον Άγιο Νικόλαο με ανάδοχο την ΑΚΤΩΡ, μέλος του Ομίλου Intrakat. Επίσης αναμένουμε την ημερομηνία που θα δώσει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για τις προσφορές στο βασικό τμήμα του ΒΟΑΚ, Χανιά-Ηράκλειο μήκους 157,5 χιλιομέτρων.
Αύξηση στην χρηματοδότηση
Παράλληλα διαφοροποιήσεις έχουμε στο χρηματοδοτικό μιγμα στο μεσαίο τμήμα Χερσόνησος-Νεάπολη. Πιο συγκεκριμένα, με απόφαση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, αυξάνεται το κόστος του έργου από τα 238,7 εκατ. ευρώ που είχαν κλειδώσει με προηγούμενη απόφαση (24.4.23) στα 255,2 εκατ. ευρώ. Το επιπλέον ποσό είναι 16,5 εκατ. ευρώ και εγγράφεται χρηματοδοτικά στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Η διαφορά οφείλεται σε ποσό Δημόσιας Δαπάνης που εγγράφεται στο ΠΔΕ αλλά δεν χρηματοδοτείται από το Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης.
Όπως έχει γίνει ήδη γνωστό, ο ΒΟΑΚ θα χρηματοδοτηθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης πράγμα που διασφαλίζει τη συνολική υλοποίηση του έργου από άκρη σε άκρη. Με τα περίπου 427 εκατ. ευρώ που εξασφαλίστηκαν για την κατασκευή του έργου, καλύπτεται το σκέλος της Δημόσιας Συμμετοχής για την υλοποίηση του ΒΟΑΚ.
Από αυτά, περί τα 200 εκατ. ευρώ θα πάνε στο τμήμα της παραχώρησης (Χανιά-Χερσόνησος), 90 εκατ. ευρώ στο ΣΔΙΤ (Χερσόνησος-Νεάπολη). Τα υπόλοιπα χρήματα καλύπτουν την κατασκευή του ανατολικού τμήματος του ΒΟΑΚ Νεάπολη- Άγιος Νικόλαος, που υλοποιείται ως δημόσιο έργο.
Ποιο είναι το τμήμα Χερσόνησος-Νεάπολη
Το τμήμα Χερσόνησος-Νεάπολη είναι μήκους 22,5χλμ. Το κόστος του έργου με τον ΦΠΑ αγγίζει τα 360 εκατ. ευρώ. Η αποπληρωμή του τελικού ποσού θα γίνεται με σταθερές πληρωμές διαθεσιμότητας από το Ελληνικό Δημόσιο για χρονικό διάστημα 30 ετών (360 μήνες) δηλαδή 5 χρόνια περισσότερο από την σύμβαση παραχώρησης.
Στο πλαίσιο της σύμβασης σύμπραξης, ο Ιδιωτικός Φορέας Σύμπραξης (Ι.Φ.Σ.) καλείται να αναλάβει τα ακόλουθα:
α) εκπόνηση του συνόλου των απαιτούμενων μελετών, για την κατασκευή του έργου, με βάση τις ήδη υφιστάμενες μελέτες, τον οριστικό σχεδιασμό του έργου που θα προκύψει κατά την διαδικασία ανάθεσης και την περιβαλλοντική αδειοδότησή του.
β) κατασκευή του συνόλου των εργασιών, οι οποίες προβλέπονται στις μελέτες του κατασκευαστικού σχεδιασμού του έργου, καθώς και εργασίες συντήρησης και αναβάθμισης των κατασκευασμένων τμημάτων, που θα ενταχθούν στον οριστικό σχεδιασμό.
γ) χρηματοδότηση του έργου, όπως θα προκύψει βάσει του οριστικού σχεδιασμού και
δ) συντήρηση – λειτουργία του οδικού τμήματος «Χερσόνησος – Νεάπολη», όπως αυτό θα προβλέπεται στον οριστικό σχεδιασμό, για όλη τη διάρκεια της σύμπραξης·
καθώς και δικαίωμα προαίρεσης, για τη συντήρηση και λειτουργία του τμήματος «Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος», που θα κατασκευαστεί με δημόσια σύμβαση έργου, μετά την παράδοσή του προς λειτουργία, με αντάλλαγμα πληρωμές διαθεσιμότητας ή άλλες τμηματικές καταβολές, κατά την περίοδο λειτουργίας.
Πηγή:ypodomes.gr