Σενάρια για την αύξηση των επιπέδων οδικής ασφάλειας εξετάζει για τον ΒΟΑΚ το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Ο δρόμος που θεωρείται από τις μεγαλύτερες καρμανιόλες της χώρας έχει γίνει αντικείμενο εξέτασης για το πως θα διασφαλιστούν καλύτερες συνθήκες καθώς μπροστά μας έχουμε και τουλάχιστον μια πενταετία κατασκευών.
Πριν από δύο εβδομάδες πραγματοποιήθηκε συνάντηση εργασίας υπό τον πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη για να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα και να μπορέσει να αυξηθεί το επίπεδο οδικής ασφάλειας.
Ανάμεσα στα πιο πιθανά σενάρια που εξετάζονται είναι μια λύση αλά Ολυμπία Οδός. Στον άξονα Κορίνθου-Πατρών και Πατρών-Πύργου εφαρμόστηκαν δύο διαφορετικές μέθοδοι που όμως διασφάλισαν την δραστική μείωση των ατυχημάτων και των θανατηφόρων τροχαίων.
Στην περίπτωση της Κορίνθου-Πατρών, κατά τη διάρκεια της κατασκευής επιλέχθηκε η λύση με τις κορίνες. Σχεδόν σε όλο το μήκος του υφιστάμενου άξονα τοποθετήθηκαν κορίνες στην μέση του δρόμου διαχωρίζοντας έστω τυπικά τα δύο ρεύματα κυκλοφορίας. Η μείωση των τροχαίων και θανατηφόρων ήταν πολύ μεγάλη και λειτούργησε ανακουφιστικά καθ` όλη τη διάρκεια των έργων μέχρι και την απόδοση του διευρυμένου αυτοκινητοδρόμου τo 2017.
Στην περίπτωση της Πατρών-Πύργου επιλέχθηκε η λύση με τα κολωνάκια. Σε αυτή την περίπτωση η εθνική οδός χωρίστηκε στα δύο και τοποθετήθηκαν μόνιμα κολωνάκια. Ανά κάποια χιλιόμετρα ο δρόμος και στα δύο διαθέτει δύο λωρίδες για να μπορεί να αποσυμφορείται κυκλοφοριακά.
Παράλληλα τοποθετήθηκαν και στα πλάγια κολωνάκια. Το αποτέλεσμα της τοποθέτησης αυτής ήταν επίσης πολύ επιτυχημένο. Από έναν άξονα που είχε κατά μέσο όρο 11 θανάτους ανά έτος, η νέα λειτουργία της εθνικής οδού, είχε εντυπωσιακά αποτελέσματα καθώς πέρσι καταγράφηκε ένα θανατηφόρο και ελάχιστα τροχαία.
Η περίπτωση του ΒΟΑΚ είναι σε πολλά σημεία κοινή με αυτή της Κορίνθου-Πατρών. Στο μεγαλύτερο μέρος του τμήματος Χανιά-Ηράκλειο θα γίνει διαπλάτυνση του υφιστάμενου άξονα και σε κάποια σημεία έχει επιλεγεί νέα χάραξη.
Αυτό σημαίνει πως σε μεγάλο μέρος του άξονα θα έχουμε παράλληλη κυκλοφορία και έργα. Η άσκηση που γίνεται είναι ποια θα είναι η βέλτιστη λύση και οικονομικά και πρακτικά, ούτως ώστε ο δρόμος να είναι και λειτουργικός και ασφαλέστερος από ότι είναι σήμερα.
Ουσιαστικά όπως έγινε γνωστό, αυτή την περίοδο εκπονείται από το υπουργείο ΥΠΟΜΕ, μελέτη οδικής ασφάλειας για την περίπτωση του ΒΟΑΚ και ίσως οδηγήσει σε παρεμβάσεις περισσότερο σημειακού χαρακτήρα για τον περιορισμό στην κίνηση των οχημάτων. Σημαντικός παράγοντας είναι και ο χρηματικός καθώς η όποια λύση θα πρέπει να εξασφαλίσει χρηματοδότηση και να μην είναι υπέρμετρα δαπανηρή καθώς ενδέχεται σε σημεία να είναι προσωρινού χαρακτήρα.
Αυτή είναι και η βασική διαφορά ανάμεσα στο έργο οδικής ασφάλειας στην Πατρών-Πύργου όπου το έργο έγινε στον υφιστάμενο και όχι τον νέο άξονα που είναι υπό κατασκευή και είναι μόνιμο.
Ο διαγωνισμός
Παράλληλα ο διαγωνισμός για το βασικό τμήμα Χανιά-Ηράκλειο είναι στην τελική του φάση και μένει να φανεί πότε θα μπορέσει να ολοκληρωθεί για να πάρουν τον λόγο τα έργα. Πρόκειται για σύμβαση παραχώρησης η οποία θα έχει μπροστά της περίπου 30 έτη εκ των οποίων τα πρώτα 4-5 θα αφορούν στην κατασκευή. Ανάδοχος έχει αναδειχθεί η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.
Να θυμίσουμε πως στα άλλα δύο τμήματα Χερσόνησος-Νεάπολη και Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος, οι συμβάσεις έχουν υπογραφεί και τα έργα έχουν ξεκινήσει σε κάποια από τα τμήματα τους.
Ο ΒΟΑΚ αποτελεί σήμερα την τελευταία “μεγάλη” εκκρεμότητα της χώρας σε επίπεδο αυτοκινητοδρόμων. Από την σημερινή οδό-καρμανιόλα, υπόσχεται μέχρι πως σταδιακά μέχρι το τέλος της τρέχουσας δεκαετίας θα μετατραπεί σε έναν ασφαλή και κλειστό αυτοκινητόδρομο, με ανισόπεδες διαβάσεις, με δύο λωρίδες και ΛΕΑ ανά ρεύμα κυκλοφορίας και συνθήκες ασφαλούς οδήγησης.
Πηγή:ypodomes.gr