Υπουργείο Υποδομών: Η μεγάλη μάχη για τα ορόσημα της τέταρτης δόσης για τον ΒΟΑΚ

8'

Πολύ κοντά στην επίτευξη των οροσήμων ώστε να υποβληθεί το αίτημα για την τέταρτη δόση του Ταμείου Ανάκαμψης (όταν καλυφθούν τα ορόσημα όλων των υπουργείων) βρίσκονται στο υπουργείο Υποδομών. Ταυτόχρονα, όμως, υπάρχει μεγάλη αγωνία για τα επόμενα ορόσημα, αυτά που συνδέονται με την πέμπτη δόση, καθώς πλήθος έργων βρίσκεται στο «πορτοκαλί», δηλαδή εμφανίζουν καθυστερήσεις. Η τέταρτη δόση, για την οποία αρχικά είχε αναφερθεί ότι το αίτημα θα υποβαλλόταν μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2024, αφορά ποσό 3,3 δισ. ευρώ, εκ των οποίων το ένα δισ. επιχορηγήσεις και τα 2,3 δισ. δάνεια.

Η μεγάλη μάχη για τα ορόσημα της τέταρτης δόσης δίνεται για τη σύμβαση παραχώρησης του ΒΟΑΚ, καθώς προ ημερών επελέγη ως προσωρινός ανάδοχος η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Στο κόκκινο βρίσκονται ήδη τα άλλα δύο έργα του ΒΟΑΚ, Χερσόνησος – Νεάπολη και Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος.

Στα έργα και τα άλλα προγράμματα του υπουργείου Υποδομών που βρίσκονται στο «πορτοκαλί» και πρέπει να υπάρξουν παρεμβάσεις επιτάχυνσης περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων:

Το τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) στο οποίο υπήρξαν σημαντικές καθυστερήσεις στις απαιτούμενες απαλλοτριώσεις, οι οποίες όμως πρόσφατα έχουν σημειώσει πρόοδο. Επιπλέον, δεν έχει ακόμα υποβληθεί το σύνολο των μελετών από τον ανάδοχο (ΑΚΤΩΡ), ενώ έχει δοθεί παράταση της προθεσμίας υποβολής τους μέχρι τον Ιούλιο 2024.

Τα Έργα Βελτίωσης Οδικής Ασφάλειας στο εθνικό και επαρχιακό οδικό δίκτυο επίσης βρίσκονται στο «πορτοκαλί». Πρέπει να προχωρήσουν οι διαδικασίες τροποποίησης του τεχνικού δελτίου, ώστε να παραμείνει μόνο το υποέργο της Πελοποννήσου υπό την ευθύνη του υπουργείου Υποδομών.

Το ενταγμένο πρόγραμμα «Πράσινα Ταξί» βρίσκεται επίσης πίσω, κυρίως ως προς την επίτευξη του στόχου για αντικατάσταση 1.770 ταξί παλαιών και ρυπογόνων ταξί, καθώς έχουν υποβληθεί ελάχιστες αιτήσεις.

Το πρόγραμμα «Φορτίζω Παντού» βρίσκεται επίσης μακριά από την επίτευξη του στόχου για εγκαταστημένη ισχύ 300.000 KW και τουλάχιστον 4.500 σημεία φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων. Μέχρι στιγμής έχουν υποβληθεί αιτήσεις για μόλις 456 σημεία φόρτισης συνολικής εγκατεστημένης ισχύος 19.799 KW. Το υπουργείο δίνει παράταση της καταληκτικής ημερομηνίας υποβολής αιτήσεων μέχρι τις 31/05/2024, με τροποποίηση της ισχύουσας Κοινής Υπουργικής Απόφασης (ΚΥΑ). Ευελπιστεί πως θα συμβάλουν στην αύξηση του αριθμού των αιτήσεων και οι διαγωνισμοί παραχώρησης για την ανάπτυξη δημοσίως προσβάσιμων σταθμών φόρτισης, οι οποίοι περιλαμβάνονται σε εγκεκριμένα Σχέδια Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων (Σ.Φ.Η.Ο.) και αναπτύσσονται σε χώρους αρμοδιότητας δήμων.

Στο «πορτοκαλί» βρίσκεται, κατά τους συμβούλους του υπουργείου, και η δημιουργία του Προαστιακού Δυτικής Αττικής με αναβάθμιση υφιστάμενης γραμμής. Η σύμβαση με τη Mytilineos υπεγράφη πρόσφατα και με βάση το χρονοδιάγραμμα ολοκληρώνεται τον Απρίλιο του 2026. Δεν υπάρχει δηλαδή περιθώριο για καθυστερήσεις, καθώς μέχρι τον Ιούνιο εκείνης της χρονιάς πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί τα έργα του Ταμείου Ανάκαμψης.

Μέσα σε ασφυκτικό χρονοδιάγραμμα προχωρεί και το έργο «Υλοποίηση Εργασιών Διόρθωσης – Συμμόρφωσης με τον EASA» στα 14 μεγαλύτερα περιφερειακά αεροδρόμια. Με βάση αίτημα παράτασης της Fraport Greece, ολοκληρώνεται το πρώτο τρίμηνο του 2026, χωρίς να συνυπολογιστούν ενδεχόμενοι σημαντικοί κίνδυνοι καθυστέρησης.

Σε βαθύ «πορτοκαλί» εξελίσσεται και το Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Διαχείρισης Τεχνικών Έργων και Πόρων (ΟΠΣΔΤΕΠ) του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Η σύμβαση αναμένεται να υπογραφεί άμεσα, αλλά με βάση το χρονοδιάγραμμα ολοκληρώνεται το πρώτο τρίμηνο του 2026.

Στο «κόκκινο» βρίσκεται το έργο «Σχεδιασμός, Υλοποίηση και θέση σε λειτουργία Ολοκληρωμένου Γεωγραφικού Πληροφοριακού Συστήματος Ενιαίου ψηφιακού Χάρτη Απαλλοτριώσεων και Διεκδικήσεων της χώρας (e-apallotriosis)». Ένα από τα ορόσημα είναι η ψηφιοποίηση του 30% του χάρτινου αρχείου, αλλά η συμφωνία-πλαίσιο μόλις υπογράφηκε. Τώρα πρέπει να ανατεθούν οι πρώτες εκτελεστικές συμβάσεις, προκειμένου να εκκινήσει η υλοποίηση και να επιτύχει κάποια πρόοδο στην ψηφιοποίηση αρχείων.

Στο υπουργείο τονίζουν πως προτεραιότητα για την επόμενη περίοδο πρέπει να δοθεί στην επιτάχυνση του σχεδιασμού του εταιρικού μετασχηματισμού που οδηγεί στη δημιουργία της «Νέος ΟΣΕ», αλλά και στον ορισμό της Αναθέτουσας και Προϊσταμένης Αρχής για τον διαγωνισμό πρόσληψης του Τεχνικού Συμβούλου. Έτσι θα ξεκινήσουν οι διαδικασίες τροποποίησης του τεχνικού δελτίου του ήδη ενταγμένου έργου με τίτλο «Οργανωτική μεταρρύθμιση στον Σιδηροδρομικό Τομέα» και θα προκηρυχθεί άμεσα ο διαγωνισμός πρόσληψης του Τεχνικού Συμβούλου. Στον ΟΣΕ, επίσης, καταργήθηκε το ΣΔΙΤ για την ψηφιοποίηση του οργανισμού και θα προχωρήσει ως δημόσιο έργο. Απαιτείται, όμως, η άμεση σύνταξη των τευχών δημοπράτησης, γιατί ο χρόνος στενεύει.

Προτεραιότητα αποτελεί και η εξεύρεση χρηματοδότησης για το σύνολο των παρεμβάσεων της νέας δράσης του Ταμείου Ανάκαμψης, με τίτλο «Αποκατάσταση Προσβασιμότητας μετά τις καταστρεπτικές συνέπειες της καταιγίδας “DANIEL”», ώστε να ενταχθούν στο Ταμείο Ανάπτυξης και να προχωρήσουν οι κατεπείγοντες διαγωνισμοί, κυρίως στη Θεσσαλία. Στο στόχαστρο των υπηρεσιών βρίσκονται και τα έργα για τους πύργους απομακρυσμένου ελέγχου στα περιφερειακά αεροδρόμια.

Πηγή: powergame.gr

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Ειδήσεις σήμερα

Μπορεί να σας ενδιαφέρουν