Μετά την ολοκλήρωση της 2ης Έκτακτης Συνόδου της Επιτροπής Προστασίας Θαλασσίου Περιβάλλοντος του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (IMO), ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Βασίλης Κικίλιας έκανε δήλωση τονίζοντας ότι η ναυτιλία χρειάζεται διεθνείς και δίκαιους κανόνες, αποδεκτούς από όλα τα κράτη, και όχι «τιμωρητικούς μηχανισμούς» που θα πλήξουν το παγκόσμιο εμπόριο.
Ο υπουργός σημείωσε ότι η Ελλάδα, ως η μεγαλύτερη ναυτιλιακή δύναμη στον κόσμο, στηρίζει διαχρονικά τον ΙΜΟ ως αποκλειστικό ρυθμιστή των διεθνών κανόνων για τη ναυτιλία. «Η χώρα μας είχε έγκαιρα εκφράσει τις επιφυλάξεις της για το λεγόμενο “πλαίσιο μηδενικών εκπομπών”, καταθέτοντας προτάσεις βελτίωσης ώστε να αντανακλά τις πραγματικές ανάγκες της ναυτιλίας και τη σημερινή κατάσταση της αγοράς καυσίμων», ανέφερε.
Ο κ. Κικίλιας τόνισε ότι οι διαπραγματεύσεις υπήρξαν δύσκολες και ανέδειξαν σοβαρές αδυναμίες ως προς τα χρονοδιαγράμματα, την άδικη μεταχείριση του LNG και τις υπερβολικά υψηλές κυρώσεις που, αν υιοθετούνταν, «θα προκαλούσαν δυσλειτουργίες στο παγκόσμιο εμπόριο και αυξήσεις στις τιμές των προϊόντων».
Όπως διευκρίνισε, η ψήφιση της τελικής συμφωνίας αναβλήθηκε για έναν χρόνο, προκειμένου να υπάρξει νέα διαπραγμάτευση μεταξύ των κρατών-μελών, ενσωματώνοντας τις θέσεις της αγοράς «με ρεαλισμό και δικαιοσύνη».
«Αυτό απαιτείται για την ενεργειακή ασφάλεια της διεθνούς ναυτιλίας και τη σταθερότητα της παγκόσμιας οικονομίας», υπογράμμισε ο υπουργός, καταλήγοντας ότι η Ελλάδα, με τη ναυτική της παράδοση και τον ισχυρότερο εμπορικό στόλο, θα έχει πρωταγωνιστικό ρόλο στις επόμενες διαπραγματεύσεις για τη διαμόρφωση του νέου πλαισίου.
Αναλυτικά η δήλωση:
«Η ναυτιλία χρειάζεται διεθνείς κανόνες αποδεκτούς από όλους και όχι τιμωρητικούς μηχανισμούς. Η Ελλάδα, ως η μεγαλύτερη δύναμη στην παγκόσμια ναυτιλία, στήριξε διαχρονικά τον ΙΜΟ ως αποκλειστικό ρυθμιστή των κανόνων για τη ναυτιλία. Έθεσε νωρίς τον προβληματισμό της για το λεγόμενο “πλαίσιο μηδενικών εκπομπών”, προτείνοντας σημαντικές βελτιώσεις, έτσι ώστε αυτό να ανταποκρίνεται στις πραγματικές ανάγκες και δυνατότητες όλων των τομέων της ναυτιλίας και στην πραγματικότητα της παγκόσμιας αγοράς καυσίμων.
Οι διαπραγματεύσεις που ακολούθησαν υπήρξαν επίπονες και ανέδειξαν σοβαρές αδυναμίες ως προς τα χρονοδιαγράμματα υλοποίησης, την άδικη μεταχείριση του LNG καυσίμου, τις αδικαιολόγητα υψηλές κυρώσεις προς τη ναυτιλία που, εάν υιοθετούνταν, θα προκαλούσαν πιθανώς σοβαρές δυσλειτουργίες στο παγκόσμιο εμπόριο και αυξήσεις στις τιμές των προϊόντων.
Η ψήφιση της τελικής συμφωνίας αναβλήθηκε για έναν χρόνο, μέσα στον οποίο απαιτείται να γίνουν σημαντικές διαπραγματεύσεις μεταξύ των μελών του IMO, ενσωματώνοντας τις απόψεις της αγοράς με ρεαλισμό και δικαιοσύνη. Αυτό επιτάσσει η ανάγκη για ενεργειακή ασφάλεια τόσο για τη διεθνή ναυτιλία αλλά και για την παγκόσμια οικονομική ανάπτυξη.
Η Ελλάδα με τη μεγάλη ναυτική παράδοση, την ιδιαίτερη τεχνογνωσία και τον ισχυρότερο στόλο, θα διεκδικήσει έναν σημαντικό ρόλο στις διαπραγματεύσεις αυτές για το υπό διαμόρφωση πλαίσιο».
Διαβάστε ακόμη: «Σιγή ιχθύος» λίγο πριν την πιο κρίσιμη ψηφοφορία στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό