Οι ευρωπαϊκές τιμές του φυσικού αερίου αυξήθηκαν την πρώτη ημέρα διαπραγμάτευσης του νέου έτους, καθώς η Ευρώπη προετοιμάζεται για τις παγωμένες θερμοκρασίες του χειμώνα χωρίς μια βασική πηγή εφοδιασμού.
Οι τιμές αναφοράς Ιανουαρίου αυξήθηκαν έως και 4,3% στα 51 ευρώ ανά μεγαβατώρα, την υψηλότερη τιμή από τον Οκτώβριο του 2023. Οι παραδόσεις ρωσικού φυσικού αερίου σε όλη την Ουκρανία σταμάτησαν την Πρωτοχρονιά μετά τη λήξη της σύμβασης διαμετακόμισης μεταξύ των δύο χωρών, χωρίς να υπάρχει εναλλακτική λύση.
Οι traders παρακολουθούν για να δουν αν η απώλεια των ρωσικών ροών – μια σημαντική πηγή εφοδιασμού για αρκετά κράτη της κεντρικής Ευρώπης – θα προκαλέσει ταχύτερες αντλήσεις από τις αποθήκες. Τα αποθέματα σε ολόκληρη την Ευρώπη μειώνονται ήδη με τον ταχύτερο ρυθμό από το 2021, όταν ξέσπασε η κρίση με το φυσικό αέριο.
Η διακοπή συμπίπτει με τις προβλέψεις για θερμοκρασίες υπό το μηδέν σε ορισμένες χώρες, οι οποίες θα αυξήσουν τη ζήτηση θέρμανσης. Στη Σλοβακία, ένα από τα κράτη που επλήγησαν περισσότερο από τη διακοπή, ο υδράργυρος μπορεί να πέσει στους μείον 7 βαθμούς Κελσίου μέχρι τα μέσα Ιανουαρίου.
Ενώ η Ευρώπη είναι απίθανο να ξεμείνει από φυσικό αέριο τον χειμώνα, χάρη στα αποθέματα και τις παραδόσεις από άλλους προμηθευτές, οι traders μπορεί να δυσκολευτούν να γεμίσουν τις αποθήκες για την επόμενη περίοδο θέρμανσης. Οι τιμές του φυσικού αερίου για το επόμενο καλοκαίρι αυξήθηκαν σχετικά πρόσφατα πάνω από εκείνες του χειμώνα 2025-26, γεγονός που θα καταστήσει πιο δαπανηρή την ανανέωση των αποθεμάτων.
«Υπάρχει αυξανόμενος κίνδυνος η ΕΕ να βγει από το χειμώνα με χαμηλά επίπεδα αποθήκευσης φυσικού αερίου, καθιστώντας ακριβή την αναπλήρωσή τους», δήλωσε ο Άρνε Λόχμαν Ράσμουσεν, επικεφαλής αναλυτής της Global Risk Management στην Κοπεγχάγη.
Οι ρωσικές ροές με αγωγούς προς την Ευρώπη έχουν πλέον μόνο μία διαδρομή – έναν αγωγό που διασχίζει την Τουρκία και στέλνει το καύσιμο στην Ουγγαρία. Οι παραδόσεις σε αυτή τη σύνδεση θα παρακολουθούνται στενά.
Με την απώλεια των ροών μέσω της Ουκρανίας, η Ευρώπη θα ενισχύσει επίσης την εξάρτησή της από το υγροποιημένο φυσικό αέριο, μεταξύ άλλων και από τη Ρωσία. Η χώρα απέστειλε πέρυσι ποσότητες ρεκόρ υγροποιημένου φυσικού αερίου στην περιοχή, γεγονός που την καθιστά τον μεγαλύτερο προμηθευτή μετά τις ΗΠΑ, οι οποίες πρόσφατα έθεσαν σε λειτουργία δύο νέα εργοστάσια εξαγωγής.
Παρόλα αυτά, για τις χώρες της κεντρικής και ανατολικής Ευρώπης που δεν έχουν χερσαία σύνορα, το κόστος της θαλάσσιας παράδοσης στη Γερμανία, την Πολωνία ή την Ελλάδα, της επακόλουθης επαναεριοποίησης και της περαιτέρω διαμετακόμισης καθιστά το υγροποιημένο φυσικό αέριο μια δαπανηρή επιλογή. Η Σλοβακία εκτίμησε ότι οι εισαγωγές φυσικού αερίου από τη Δύση θα οδηγούσαν σε πρόσθετο κόστος 177 εκατ. ευρώ (183 εκατ. δολάρια).
«Οι αγορές φυσικού αερίου στην Ευρώπη δεν είναι σε καμία περίπτωση ανεπαρκείς», αλλά η μεταφορά του καυσίμου από τα δυτικά προς τα ανατολικά είναι «κάπως περιορισμένη, έτσι ώστε αυτό να οδηγήσει σε μια προσαύξηση για την περιοχή», δήλωσε ο Βάλτερ Μπολτς, πρώην ρυθμιστής της Αυστρίας, ο οποίος τώρα είναι ανώτερος σύμβουλος ενέργειας στην Baker & Mckenzie LLP.
Η Ευρώπη στο σύνολό της θα πρέπει να ανταγωνιστεί περισσότερο για το LNG φέτος, ιδίως το καλοκαίρι, όταν η ζήτηση ενέργειας για κλιματισμό αυξάνεται στα ύψη στην Ασία. Ενώ αρκετές νέες μονάδες υγροποιημένου φυσικού αερίου βρίσκονται υπό κατασκευή παγκοσμίως, ουσιαστικές προσθήκες χωρητικότητας δεν θα είναι έτοιμες για δύο ακόμη χρόνια.
Το φυσικό αέριο αναφοράς για παράδοση Φεβρουαρίου στις Ολλανδία αυξήθηκε κατά 3,1% στα 50,39 ευρώ ανά μεγαβατώρα έως τις 8:10 π.μ. στο Άμστερνταμ. Τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης ξεπέρασαν επίσης τα 50 ευρώ στις 31 Δεκεμβρίου εν αναμονή της διακοπής των ροών.
Πηγή:newmoney.gr