Έχοντας προηγηθεί η έντονα πληθωριστική διετία 2022-2023, το απερχόμενο 2024 θα μπορούσε να αναδειχθεί ως το έτος της συνειδητοποίησης από την πλευρά των καταναλωτών της μονιμότητας της ακρίβειας στα βασικά καταναλωτικά αγαθά.
Το 2024 αποτέλεσε, λοιπόν, το έτος κατά το οποίο οι καταναλωτές ήρθαν αντιμέτωποι με την «κανονικότητα» των υψηλών τιμών στο ράφι και την αγορά να διατείνεται ότι η αντίληψη που έχει ο καταναλωτής για τον κλαδικό πληθωρισμό είναι λαθεμένη, καθώς η τάση στο ράφι είναι αποπληθωριστική, έστω και σε μικρό ποσοστό.
Σαφώς και η αναχαίτιση των υψηλών ρυθμών ανατιμήσεων της διετίας 2022-2023 αποτελεί το θετικό του έτους, ωστόσο η διατήρηση υψηλών τιμών στο ράφι σηματοδοτεί ότι οι καταναλωτές καλούνται να συγκεράσουν τις ανάγκες τους επιλέγοντας λιγότερα προϊόντα. Ή μήπως όχι;
Η κατανάλωση αυξάνεται
Οι αριθμοί υποδεικνύουν ότι η κατανάλωση όχι μόνο διατηρήθηκε σταθερή, αλλά και οι όγκοι πωλήσεων εμφανίζουν ρυθμό αύξησης της τάξεως του 3%. Στους νόμους της αγοράς θα πρέπει να αναφέρουμε πως η εξέλιξη αυτή σε καμία περίπτωση δεν δημιουργεί συνθήκη πίεσης για να υπάρξει αναπροσαρμογή στις τιμές προς τα κάτω. Εξάλλου, η δαπάνη του σούπερ μάρκετ παραμένει προτεραιότητα για το σύνολο των νοικοκυριών.
Η αγορά των FMCGs είναι πάντα θωρακισμένη. Ακόμα κι αν μερίδα καταναλωτών βάλλεται σημαντικά, υπάρχει πάντα ένα 30% που συγκεντρώνεται στις υψηλές εισοδηματικές τάξεις και διατηρεί άνεση στις δαπάνες του, πόσο μάλλον για τις ανάγκες του νοικοκυριού.
Έντονη πίεση στα μεσαία και χαμηλά εισοδήματα
Από την άλλη πλευρά, στα μεσαία και χαμηλά εισοδήματα η πίεση είναι έντονη. Αυτό είναι δεδομένο. Όμως, ο εγχώριος καταναλωτής είναι εκπαιδευμένος από τη δεκαετή ύφεση και έχει αναπτύξει ανθεκτικότητα. Δεν θα μπορούσε να κάνει κι αλλιώς.
Η πίεση στον οικογενειακό προϋπολογισμό αλλάζει το μίγμα στο μέσο καλάθι, διευρύνοντας τη θέση των κωδικών ιδιωτικής ετικέτας και των επωνύμων επιλογών από προσφορές που, ανεξάρτητα με τα κυβερνητικά μέτρα, διατηρούν αλώβητη την παρουσία τους στο ράφι.
Η πρόκληση στην αγορά των FMCGs δεν άλλαξε, παραμένουν η διατήρηση της πιστότητας των καταναλωτών και η θωράκιση μεριδίου αγοράς.
Ολίγον Φρίντμαν
Ο Αμερικανός οικονομολόγος Μίλτον Φρίντμαν υποστήριξε ότι «ο πληθωρισμός είναι μια μορφή φορολογίας που επιβάλλεται χωρίς νόμο» και επειδή σ’ αυτόν τον κόσμο τίποτα δεν είναι σίγουρο, εκτός από τον θάνατο και τους φόρους, ο εγχώριος καταναλωτής στωικά προσαρμόζεται και συνεχίζει. Εξάλλου, τα πάντα στη ζωή συνηθίζονται και κάπως έτσι γίνεται και η ακρίβεια συνήθειά μας.
Πηγή:naftemporiki.gr