Βραβεύτηκε με το Β’ βραβείο και εξασφάλισε συμμετοχή στην επόμενη Μπιενάλε της Τοσκάνης
Σημαντική διεθνής διάκριση πέτυχε η εικαστικός Αγλαΐα Περράκη από τα Χανιά, η οποία βραβεύτηκε με το Β’ βραβείο στην 7η Μπιενάλε Τέχνης του Λονδίνου, που ολοκληρώθηκε πρόσφατα στο Παλιό Δημαρχείο του Τσέλσι. Η έκθεση – μία από τις σημαντικότερες διεθνείς διοργανώσεις σύγχρονης τέχνης – φιλοξένησε 350 καλλιτέχνες από 60 χώρες, έπειτα από επιλογή ανάμεσα σε περισσότερες από 10.000 αιτήσεις συμμετοχής.
Η Χανιώτισσα ζωγράφος παρουσίασε το έργο της με τίτλο «Ελεύθερη Ψυχή», μια σύνθεση σε αυγοτέμπερα με βαθιά κοινωνικό και ανθρωποκεντρικό χαρακτήρα. Όπως σημείωσε σε αποκλειστικές δηλώσεις της στο stinpena.gr, η συμμετοχή της, καθώς και του συζύγου της και επίσης εικαστικού Πέτρου Ξενάκη, αποτέλεσε μια εξαιρετικά ανταγωνιστική διαδικασία: «Στην έκθεση αυτή είχαν εκδηλώσει ενδιαφέρον συμμετοχής 10.000 καλλιτέχνες απ’ όλο τον πλανήτη. Δέχθηκαν τόσο εμένα, όσο και τον σύζυγό μου, Πέτρο Ξενάκη. Τόσο το να συμμετέχεις, όσο – και πολύ περισσότερο – να βραβεύεσαι, είναι σαν να πέφτει νόμισμα και να κάθεται όρθιο», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Η Αγλαΐα Περράκη περιέγραψε την εμπειρία της στο Λονδίνο ως «τρομερή», τονίζοντας τη σπουδαιότητα της διοργάνωσης και το υψηλό επίπεδο της επιμέλειας. Εξιστορώντας ένα περιστατικό κατά την άφιξή της, όπου αναγκάστηκε να επιδιορθώσει το έργο της λόγω ενός ατυχήματος στη μεταφορά, ανέφερε: «Έζησα όλη την εμπειρία της προετοιμασίας. Ο ίδιος ο διοργανωτής – μια τεράστια φυσιογνωμία του χώρου παγκοσμίως – τοποθετούσε τα έργα στις θέσεις τους και μου έφερε ο ίδιος καβαλέτο για να δουλέψω».
Ιδιαίτερα εντυπωσιασμένη εμφανίστηκε η κ. Περράκη και από το επίπεδο της συμμετοχής του κόσμου, κατά τις ημέρες που λειτούργησε η έκθεση: “Υπήρξε πραγματικά μια κοσμοσυρροή. Ειδικά την πρώτη ημέρα, που τα επίσημα εγκαίνια έγιναν μόνο με προσωπικές προσκλήσεις, ο κόσμος έφθανε το ένα χιλιόμετρο έξω από τον χώρο που διοργανώνονταν η έκθεση“.
Το έργο «Ελεύθερη Ψυχή» βασίστηκε σε πόζα της ξαδέρφης της καλλιτέχνιδας, ενός προσώπου με ειδικές ανάγκες, την οποία απέδωσε με τρυφερότητα, αξιοπρέπεια και καθαρότητα έκφρασης. Η χρήση της αυγοτέμπερας, ενός παραδοσιακού και πνευματικά φορτισμένου υλικού, συνδέει το παρελθόν με το παρόν, ενώ η καλλιτέχνιδα αντλεί έμπνευση από τις αισθητικές αρχές των πορτρέτων του Φαγιούμ και της Βυζαντινής Τέχνης.
Η μορφή του έργου, το λιτό φόντο και τα καθημερινά στοιχεία, δεν λειτουργούν διακοσμητικά, αλλά υπαρξιακά: αποκαλύπτουν τη βαθύτερη αλήθεια της ανθρώπινης παρουσίας και υπογραμμίζουν πως κάθε άνθρωπος φέρει τη δική του αξιοπρέπεια και ορατότητα.
Η Περράκη εξήγησε πως η απονομή του Β’ βραβείου την συγκίνησε περισσότερο από την κατάκτηση του πρώτου, καθώς της προσφέρει αυτόματα τη δυνατότητα να συμμετάσχει στην επόμενη Μπιενάλε, που θα πραγματοποιηθεί στην Τοσκάνη της Ιταλίας: «Είμαι ευτυχής που πήρα το Β’ βραβείο. Το ευχαριστήθηκα περισσότερο από το πρώτο, που ήταν χρηματικό. Με αυτό εξασφαλίζεται μια φυσική “συνέχεια” μετά από την επιτυχία αυτή», υπογράμμισε.
Η Μπιενάλε Τέχνης του Λονδίνου διοργανώνεται από την ιστορική Gagliardi Gallery, υπό την επιμέλεια του διεθνούς κύρους Peter Gagliardi. Η διοργάνωση δεν έχει θεματικό περιορισμό και επιλέγει έργα υψηλής αισθητικής και καινοτομίας από όλα τα ρεύματα σύγχρονης τέχνης, προσελκύοντας κάθε χρόνο το ενδιαφέρον συλλεκτών, επιμελητών, επιτροπών βραβείων και φιλότεχνου κοινού απ’ όλο τον κόσμο.
Ποια είναι η Αγλαΐα Περράκη…
Η Αγλαΐα Περράκη έχει μελετήσει εκτενώς τα πορτρέτα Φαγιούμ, τα οποία θαυμάζει για την εκφραστική τους ποιότητα αλλά και για τη σοφή απλότητά τους. Στους πίνακές της, αναζητά την άχρονη αλήθεια σε αυτό που είναι εξωτερικά διακριτό, δηλαδή την εσωτερική ουσία της ανθρωπότητας όπως καταγράφεται σε αυτά τα βλέμματα, που χαρακτηρίζεται από μια σιωπηλή ένταση και μια υπόσχεση εσωτερικής αποκάλυψης. Η ζωγράφος χρησιμοποιεί αυγοτέμπερα και ακρυλικά για να απεικονίσει σύγχρονες μορφές που την επηρεάζουν μέσα από την διεισδυτική εσωτερική τους παρουσία. Στόχος της είναι να αποτυπώσει το βλέμμα, διαφορετικό και κοινό ταυτόχρονα, το ίδιο το ανθρώπινο βλέμμα ως όχημα του αόρατου: ψυχή, πνεύμα, άυλο και ακατανόητο ανθρώπινο ον. Στον πίνακα «Ελεύθερη Ψυχή» βασίζεται σε μια απεικόνιση της ξαδέρφης της με ειδικές ανάγκες.
Η Αγλαΐα Περράκη (Χανιά, γεν. 1966) είναι απόφοιτος του Τμήματος Καλών Τεχνών του Πολυτεχνείου Κρήτης (1998). Το 2022 της απονεμήθηκε το 1ο βραβείο κοινού στο Διεθνές Φεστιβάλ Μπιενάλε Πορτρέτου της Τούζλα. Το 2022, εκπροσώπησε την Ελλάδα στην Πινακοθήκη του Λουξεμβούργου, όπου έλαβε έπαινο. Την ίδια χρονιά βραβεύτηκε από τον Σύλλογο Κρητών Επιστημόνων και τον Σύλλογο Φίλων Κλασικής Μουσικής και Όπερας.
Το 2024 το έργο της επιλέκτηκε αναμεσα σε 900 πορτραίτα από την Έκθεση πορταίτου , RBSA Gallery Portrait Prize 2024 ,το Royal Birmingham Society of Artists.
Το 2025 το έργο της επλέχτηκε για να παρουσιαστεί στην London Art Biennale – VII Edition | 16 – 20 July 2025 το οποιο απέσπασε και το 2ο βραβείο .
Θ.Π.