Η… ναυμαχία της ακτοπλοΐας | Attica Group και Minoan Lines μετά το “τέλος” της ΑΝΕΚ

Πλοία

Σε μία χρονιά έντονων ανακατατάξεων για την ελληνική ακτοπλοΐα, η ετήσια έκθεση της XRTC Business Consultants, με επικεφαλής τον κ. Γιώργο Ξηραδάκη, σκιαγραφεί τις κινήσεις των δύο κυρίαρχων δυνάμεων του κλάδου: της Attica Group και της Minoan Lines.

Το 2024 ανέδειξε το πώς οι δύο εταιρείες επέλεξαν να ανταποκριθούν στις αυξανόμενες προκλήσεις που επέβαλαν οι υψηλές τιμές καυσίμων, οι νέες περιβαλλοντικές ρυθμίσεις και η ανάγκη για τεχνολογικές επενδύσεις.

Attica Group: Ενοποίηση, ανάπτυξη και νέα στρατηγική κεφαλαιακής διασποράς

Η Attica Group, μεγαλύτερος όμιλος ακτοπλοΐας στην Ελλάδα και πρώτος παγκοσμίως σε μεταφορική ικανότητα επιβατών, βρέθηκε το 2024 σε φάση πλήρους ενοποίησης της ANEK, δημιουργώντας έναν υπερ-στόλο 43 πλοίων. Παρά την πτώση του κύκλου εργασιών κατά 1,7% (στα 747,8 εκατ. ευρώ), η εταιρεία διατήρησε θετική πορεία, με EBITDA 96,3 εκατ. ευρώ και καθαρά κέρδη 17,5 εκατ. ευρώ.

Σημαντικότερη όμως ήταν η άνοδος του μεταφορικού έργου:

  • 7,29 εκατ. επιβάτες (+12,3%),
  • 1,3 εκατ. ΙΧ (+25%),
  • 530 χιλ. φορτηγά (+26%).

Η Αδριατική αποτέλεσε το επίκεντρο της ανάπτυξης, με τις διεθνείς γραμμές να ενισχύουν αισθητά το μερίδιο της εταιρείας.

Παράλληλα, η υποχρέωση αγοράς δικαιωμάτων εκπομπών CO₂ (18,9 εκατ. ευρώ) σε συνδυασμό με το υψηλό κόστος καυσίμων, πίεσε τα αποτελέσματα. Η αντίδραση όμως της Attica ήταν δυναμική:

  • επενδύσεις σε νέα “πράσινα” πλοία τύπου E-Flexer,
  • επέκταση στον τουρισμό με ξενοδοχειακές μονάδες σε Νάξο, Τήνο και Ηράκλειο,
  • προετοιμασία για διάθεση 20% των μετοχών της στο ευρύ επενδυτικό κοινό, με στόχο την ενίσχυση της κεφαλαιακής της βάσης.

Η στρατηγική της δείχνει σαφώς ότι η Attica επιδιώκει ηγετική θέση όχι μόνο στο επίπεδο της ακτοπλοΐας, αλλά και σε ένα διευρυμένο οικοσύστημα μεταφορών και τουρισμού.

Minoan Lines: Σταθερή παρουσία με στήριξη Grimaldi

Από την άλλη πλευρά, η Minoan Lines, μέλος του ιταλικού ομίλου Grimaldi, διατήρησε την παρουσία της στις γραμμές Πειραιάς– Μήλος -Ηράκλειο και Ηγουμενίτσα–Πρίντεζι, με κύκλο εργασιών 110,4 εκατ. ευρώ, καταγράφοντας μικρή πτώση. Η λειτουργική της κερδοφορία μειώθηκε στα 19,6 εκατ. ευρώ, ενώ τα καθαρά κέρδη περιορίστηκαν δραστικά σε 800 χιλ. ευρώ.

Το μεταφορικό έργο ήταν επίσης μειωμένο:

  • 933 χιλ. επιβάτες,
  • 165 χιλ. ΙΧ,
  • 105 χιλ. φορτηγά.

Η άνοδος των λειτουργικών εξόδων, κυρίως από καύσιμα και τέλη εκπομπών, επιβάρυνε την εικόνα. Η εταιρεία αντέδρασε προσαρμόζοντας τα δρομολόγιά της – με ενδιάμεσες στάσεις όπως η Μήλος – ώστε να επιτύχει καλύτερη οικονομία κλίμακας.

Παράλληλα, ο όμιλος Grimaldi ενίσχυσε την παρουσία του στην Ελλάδα:

  • εξαγοράζοντας τους Οργανισμούς Λιμένος Ηρακλείου και Ηγουμενίτσας,
  • ανακοινώνοντας την κατασκευή 9 νέων Ro-Pax πλοίων, δύο εκ των οποίων προορίζονται για τις Μινωικές.

Η ναύλωση του Santorini Palace στη Seajets έδειξε επίσης τη διάθεση της εταιρείας να κινηθεί σε πιο ευέλικτες λύσεις, μειώνοντας τα άμεσα κόστη.

Η έκθεση της XRTC καταλήγει σε μία καθαρή εικόνα:

Η Attica Group διατηρεί σαφές προβάδισμα σε μέγεθος, μεταφορικό έργο και επενδυτική δυναμική.
Οι Minoan Lines επιλέγουν μια πιο προσεκτική στρατηγική, βασισμένη στον ισχυρό όμιλο Grimaldi και στις λιμενικές επενδύσεις του στην Ελλάδα.

Το 2024 απέδειξε ότι η μάχη της ακτοπλοΐας δεν θα κριθεί μόνο στη θάλασσα, αλλά και στις επενδύσεις σε τεχνολογία, καινοτομία και βιωσιμότητα. Η είσοδος των νέων περιβαλλοντικών απαιτήσεων και οι τεράστιες πιέσεις από το κόστος καυσίμων δείχνουν ότι το επιχειρηματικό μοντέλο της ελληνικής ακτοπλοΐας μπαίνει σε φάση βαθιάς αναδιάρθρωσης, όπου η ισορροπία ανάμεσα στην οικονομία κλίμακας και στη “πράσινη” μετάβαση θα καθορίσει τους νικητές της επόμενης μέρας. Η Minoan Lines έχει επενδυσει 17,5 εκατ. ευρώ για την τοποθέτηση scrubbers στα πλοία της, μειώνοντας αισθητά το περιβαλλοντικό της αποτύπωμα.

Πηγή: newmoney.gr

Διαβάστε ακόμη: Η ακτοπλοϊκή “απομόνωση” των Χανίων! Μειωμένος ανταγωνισμός, περιορισμένη δυναμική – Έξι πλοία το Ηράκλειο με δυο τα Χανιά

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Ειδήσεις σήμερα

Μπορεί να σας ενδιαφέρουν