«Μήνυμα» στην αγορά τα «τσουχτερά» πρόστιμα στα σούπερ μάρκετ – Η «κόντρα» για τους 1.000 κωδικούς

Θεοδωρικάκος

Ηχηρό «μήνυμα» προς την αγορά του οργανωμένου λιανεμπορίου να τηρεί τον Κώδικα Δεοντολογίας και να μην παραβιάζει το πλαφόν στα περιθώρια κέρδους αποτελεί η χτεσινή επιβολή προστίμου, μετά από ελέγχους που διεξήγαγε η ΔΙΜΕΑ, συνολικού ύψους 2,2 εκατ. ευρώ στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ Σκλαβενίτη και Lidl.

Υπενθυμίζεται ότι η πρώτη απόφαση, αφορά στην επιβολή προστίμου 805.340 ευρώ στην εταιρεία «Lidl» και αφορά παραβάσεις του πλαφόν στο περιθώριο κέρδους, ενώ η δεύτερη σε πρόστιμο 1.440.000 ευρώ στην εταιρεία «Σκλαβενίτης», για παραβάσεις του Κώδικα Δεοντολογίας.

Η εξέλιξη αυτή πάντως δεν έρχεται ως «κεραυνός εν αιθρία» στην αγορά, καθώς έχει προηγηθεί ένα αρκετά μεγάλο χρονικό διάστημα όπου ο υπουργός Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκος είχε χτυπήσει αρκετές φορές το «καμπανάκι», με δημόσιες τοποθετήσεις του, για τις τιμές στα σούπερ μάρκετ, ζητώντας επανειλημμένα από τις διοικήσεις να προβούν άμεσα σε μειώσεις τιμών σε τουλάχιστον 1000 κωδικούς προϊόντων.

«Οι εκπρόσωποι των σούπερ μάρκετ και της βιομηχανίας τροφίμων δεσμεύτηκαν ότι θα μειώσουν τις τιμές σε 1.000 κωδικούς και πρέπει να το κάνουν. Πρέπει η επιχειρηματικότητα να δείξει στην πράξη την ευθύνη της» υπογράμμισε πριν λίγες μέρες ο κ. Θεοδωρικάκος και συνέχισε λέγοντας: «Έχουν την ευθύνη να μειώσουν τιμές σε όσο το μεγαλύτερο αριθμό προϊόντων και έχουν τη δυνατότητα να το κάνουν, καθώς ο όγκος των συναλλαγών αυξάνεται συνεχώς. Σε μία αγορά 12 δισ. ευρώ δεν είναι δυνατόν κάποιος να κερδίσει 1,5% δεδομένου ότι υπάρχουν νόμιμοι τρόποι να αυξήσει τα κέρδη του».

Ο ίδιος σημείωσε πως η ΔΙΜΕΑ διεξάγει έλεγχο σε όλα τα σούπερ μάρκετ για την τήρηση του κώδικα δεοντολογίας που θεσπίστηκε. «Αν υπάρχουν παραβάσεις – και έχουμε ισχυρές ενδείξεις ότι υπάρχουν – θα εξαντληθεί η αυστηρότητά μας. Τα πρόστιμα θα ανακοινωθούν αμέσως. Ο νόμος είναι νόμος και ισχύει για όλους», είχε τονίσει ο υπουργός μόλις μία μέρα πριν ανακοινωθεί η επιβολή των προστίμων.

Από την άλλη οι εκπρόσωποι των σούπερ μάρκετ, αντιδρούσαν στην προτροπή του υπουργείου για μείωση των τιμών σε 1000 κωδικούς, διαμαρτυρόμενοι για παρεμβάσεις που δεν αφήνουν την αγορά να λειτουργήσει ελεύθερα (όπως για παράδειγμα το πλαφόν στις τιμές), αλλά και σε ότι αφορά τις δυνατότητες τους να προβαίνουν σε προσφορές και προωθητικές ενέργειες, με αποτέλεσμα να χάνουν τόσο οι εταιρείες όσο και οι καταναλωτές.

Πρόσφατα, μάλιστα, ο πρόεδρος της ΕΣΕ και επικεφαλής της Metro (My Market) Αριστοτέλης Παντελιάδης σε πρόσφατη εκδήλωση για τον εορτασμό των 20 χρόνων της ΕΣΕΕ, αναφερόμενος στη νέα πρωτοβουλία περί μείωσης τιμών, είπε ότι «το θέμα των 1.000 κωδικών είναι μεγάλη ιστορία. Μόνα τους τα σούπερ μάρκετ δεν μπορούν να το υλοποιήσουν, θα ήταν ανούσιο. Έχουμε ζητήσει τη συνδρομή των προμηθευτών και πιστεύουμε πως θα το στηρίξουν, αλλά είναι αδύνατον να πορευτούμε με τέτοια παρεμβατικά μέτρα».

«Δεν υπάρχουν περιθώρια τα σούπερ μάρκετ να επιδοτήσουν άλλο τις τιμές» είπε χαρακτηριστικά ο κ. Παντελιάδης. «Βοηθήσαμε τον καταναλωτή όσο μπορέσαμε. Υπάρχει ένα όριο πέρα από το οποίο η επιβίωση επιχειρήσεων τίθεται σε κίνδυνο. Οι τιμές τα προηγούμενα χρόνια ανέβηκαν όχι επειδή ανέβηκε η κερδοφορία των σούπερ μάρκετ. Αντιθέτως η κερδοφορία έπεσε», συμπλήρωσε.

Επίσης οι εκπρόσωποι του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων εκτιμούν ότι η πρωτοβουλία για μειώσεις τιμών σε 1.000 κωδικούς στα ράφια των σούπερ μάρκετ θα έχει νόημα μόνο αν προχωρήσει με επώνυμα προϊόντα, ενώ γίνεται προσπάθεια να ολοκληρωθούν όλες οι απαραίτητες διαδικασίες έως τα τέλη Σεπτεμβρίου, ώστε αυτή να ξεκινήσει τον Οκτώβριο.

Οι αντιδράσεις των σούπερ μάρκετ

Πάντως οι δύο εταιρίες με ανακοινώσεις τους χαρακτήρισαν το πρόστιμο ως άδικο και παράλογο.

Η «Σκλαβενίτης» αναφέρει ότι θεωρεί το πρόστιμο «παράλογο και πρωτοφανές» κι ότι της επιβλήθηκε έπειτα από έλεγχο σε ταμπελάκια τιμών στο κατάστημα της Νέας Χαλκηδόνας.

Η εταιρεία τονίζει ότι τηρεί πιστά τη νομοθεσία και υπογραμμίζει πως δεν υπήρξε καμία απόπειρα παραπλάνησης των πελατών της.

Παράλληλα, υποστηρίζει πως η απόφαση της ΔΙΜΕΑ στηρίζεται σε αυθαίρετη ερμηνεία και εσφαλμένη εκτίμηση δεδομένων.

Στην ανακοίνωσή της επισημαίνει ότι θα προσφύγει σε όλα τα ένδικα μέσα για την ακύρωση του προστίμου, ενώ εξετάζει και περαιτέρω νομικές ενέργειες κατά παντός υπευθύνου, θεωρώντας ότι πλήττεται η φήμη και η αξιοπιστία της.

Η Lidl Ελλάς από την πλευρά της αναφέρει ότι «σέβεται πλήρως τον νόμο και το έργο των αρμόδιων αρχών» αλλά θεωρεί ότι «ο έλεγχος που ξεκίνησε από την Διυπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου Αγοράς (ΔΙ.Μ.Ε.Α.) τον Ιούλιο του 2024 και το πρόστιμο που επιβλήθηκε σήμερα είναι άδικο και αυθαίρετο, καθώς βασίζεται σε μια νομική βάση που έχει έκτοτε καταργηθεί, η οποία ήταν μη εφαρμόσιμη και ασαφής».

Σύμφωνα με την Lidl Ελλάς «η φερόμενη παράβαση αφορά σε 32 προϊόντα σε σύνολο 510 προϊόντων που ελέγχθηκαν. Διαμαρτυρόμαστε για τη μέθοδο υπολογισμού που χρησιμοποίησε η Εποπτική Αρχή και ως εκ τούτου θα εξαντλήσουμε όλα τα νομικά μέτρα που μας παρέχονται».

Πηγή: cnn.gr

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Ειδήσεις σήμερα

Μπορεί να σας ενδιαφέρουν