«No panties in Zante», δηλαδή «όχι εσώρουχα στη Ζάκυνθο», γράφει το τατουάζ στο πόδι της νεαρής Βρετανίδας που διασκεδάζει χωρίς όρια στο British Strip. Η «βρετανική λωρίδα» ή… σκέτο «λωρίδα» είναι συνήθως ένας δρόμος σε τουριστικές τοποθεσίες όπου ξεδιπλώνονται όλα τα πάρτυ χωρίς όρια, όλο το μεθύσι, όλη η υπερβολή που μπορεί να φανταστεί κανείς.
Σε μέρη όπως ο Λαγανάς, ο Κάβος, τα Μάλια, η Χερσόνησος, το Φαληράκι, πολύ νεαροί Βορειοευρωπαίοι και Βορειοευρωπαίες -κυρίως Βρετανοί, Σουηδοί και Γερμανοί- ξεσπούν όλα τους τα… απωθημένα στις «διακοπές ακολασίας» που αποκαλούν ως «lads holidays».
Εξειδικευμένα τουριστικά πρακτορεία και γραφεία, κυρίως στη Βρετανία, διαφημίζουν πακέτα all inclusive και όχι μόνο διακοπών lads. Ξέφρενων πάρτυ σε μέρη όπου μαζεύεται νεαρόκοσμος και ξεδίνει στον τόπο της… ακολασίας. Ή την… κόλαση, όπως το βλέπουν οι (περισσότεροι) ντόπιοι στα μέρη που στην Ελλάδα και διεθνώς ανταγωνίζονται για το σε ποιο επικρατεί η μεγαλύτερη ασυδοσία και ποιο έχει τις πιο ακραίες ατραξιόν.
Οι… ατραξιόν
Από τη Ζάκυνθο στην Ιο, από τα Μάλια της Κρήτης στον Κάβο της Κέρκυρας και το Φαληράκι της Ρόδου, τα ελληνικά μέρη για lads holidays έχουν να ανταγωνιστούν παρόμοιους προορισμούς όπως η Ιμπιζα, η Μαρμπέγια, η λεγόμενη «Shagaluf» στη Μαγιόρκα, η Ρίγα κ.ά. Σε όλα αυτά τα μέρη η «συνταγή» είναι ίδια: ένας δρόμος (the strip) γεμάτος από κλαμπ και μπαρ που μετατρέπεται σε έναν απέραντο οίκο διασκέδασης δίχως όρια, όπου κάποιος θα «παρτάρει» χωρίς τέλος.
Η διασκέδαση αυτή κάποιες φορές έχει και συνέπειες. Δεν είναι λίγοι εκείνοι που έχουν πάθει δηλητηρίαση από τα ποτά-μπόμπες που σερβίρονται σε αρκετά κλαμπ, ενώ σε πολλές περιπτώσεις τα επεισόδια που γίνονται ανάμεσα στους μεθυσμένους τουρίστες έχουν κατάληξη το γειτονικό κέντρο υγείας όπου μεταφέρονται οι τραυματίες.
Δεν υπάρχει ούτε μια ίχνος υπερβολής στα παραπάνω και το βίντεο από το πάρτυ με τον διαγωνισμό στοματικού σεξ (που το κλαμπ λέει ότι ήταν διαγωνισμός… προσομοίωσης με γλείψιμο σοκολάτας) στη Ζάκυνθο είναι σταγόνα στον ωκεανό.
«Ενας από τους φίλους μου έκανε σεξ με 100 κορίτσια μέσα σε ένα καλοκαίρι. Κοιμόταν με δύο διαφορετικές γυναίκες κάθε βράδυ», λέει τουρίστας στην Κέρκυρα, όπου όσα γίνονται καταγράφηκαν σε ριάλιτι.
Το εν λόγω ριάλιτι, που αποκάλυψε τα όργια του Κάβου, προκάλεσε την έντονη αντίδραση του δήμου, ο οποίος από τα γυρίσματα ακόμα κατάλαβε ότι είχε μικρά περιθώρια αντίδρασης. Οταν οι άνθρωποί του ακολούθησαν το συνεργείο για να δουν τι θα γυριστεί στο ντοκιμαντέρ, προπηλακίστηκαν και έπεσαν θύματα ξυλοδαρμού ακόμα και από τους επιχειρηματίες κάποιων από τα καταστήματα του strip.
Λογικό είναι ό,τι γίνεται εκεί να μένει εκεί. «Εχω την αίσθηση ότι όλα τα ποτά στο strip στον Κάβο, αλλά και στα Μάλια τα προωθεί η ίδια μαφία. Εχουν την ίδια αηδιαστική γεύση και σίγουρα δεν είναι απλά νοθευμένα, είναι κανονικά δηλητήρια», λέει άλλος τουρίστας που έχει… σαρώσει τους προορισμούς για lads holidays στην Ελλάδα. Για τους προορισμούς αυτούς υπάρχει πληθώρα καταγγελιών για τρελά πράγματα: δηλητηριάσεις από ποτά-μπόμπες, ξενοδόχους που κρατούν τα διαβατήρια τουριστριών απαιτώντας 50 ευρώ «το κεφάλι» για να τα επιστρέψουν, χρεώσεις για τη χρήση κλιματιστικών (20 ευρώ τη βραδιά) στα ξενοδοχεία, αλλά και για all inclusive-VIP βραχιολάκια (70 ευρώ) που υποτίθεται ότι εξασφαλίζουν φθηνότερα ή δωρεάν ποτά.
Για τα παραπάνω και για πολλά ακόμα υπάρχουν όχι απλώς καταγγελίες, αλλά είναι καταγεγραμμένα, ενώ σε ένα σκηνικό όπου δεν υπάρχει έλεγχος έχουν καταγραφεί και πολύ δυσάρεστα περιστατικά, όπως ο ξυλοδαρμός μέχρι θανάτου Αμερικανού τουρίστα από μπράβους στον Λαγανά, η βαριά -σχεδόν θανατηφόρα- δηλητηρίαση 18χρονης Βρετανίδας από το (νοθευμένο) αέριο μπαλονιού στα Μάλια, η τύφλωση και μιας άλλης Βρετανίδας από νοθευμένο ποτό, επίσης, στον Λαγανά και πλήθος νοσηλειών τουριστών.
Υπάρχουν λοιπόν τα ξέφρενα πάρτυ σε κλάμπ των συγκεκριμένων περιοχών όπου… όλα επιτρέπονται, αλλά υπάρχουν και οι «επιπλέον ατραξιόν». Για παράδειγμα, οι λεγόμενες «booze cruises», οι «κρουαζιέρες του ποτού», ή boat parties, όπου δεκάδες νέοι στοιβάζονται σε μικρά επιβατηγά πλοία, στα οποία πίνουν, χορεύουν, τραγουδούν, κάνουν ομαδικό σεξ ή… τίποτα αφού έχουν λιποθυμήσει, όσο το πλεούμενο προσπαθεί να μην αναποδογυρίσει τις λίγες ώρες που διαρκεί η «κρουαζιέρα». Είναι μια… εμπειρία στην οποία οι (Βρετανοί κυρίως) τουρίστες χαίρονται ότι το πάρτυ δεν σταματά με τη μουσική να χαμηλώνει, όπως γίνεται στα κλαμπ κάθε φορά που περνά το περιπολικό της ΕΛ.ΑΣ. με αναμμένο τον φάρο.
Στις ατραξιόν που χρησιμοποιούν, πάντως, οι τοπικές επιχειρήσεις για να προσελκύσουν τουρίστες είναι και τα θεματικά πάρτυ: με μπογιές ή αφρούς που εκτοξεύονται στους συμμετέχοντες, pool parties με διαγωνισμούς όπου οι χαμένες θα πρέπει να μείνουν γυμνόστηθες, διάσημα ποτά όπως το «headfucker» ή προκλήσεις όπως το «Fuck up challenge» και το «Slammer Shot» της Iου. Το τελευταίο είναι ένα δημοφιλές challenge που εκτυλίσσεται σε μπαρ όπως το «Flames». Η διαδικασία περιλαμβάνει την τοποθέτηση ενός σφηνακιού σε ένα ποτήρι γεμάτο με αλκοόλ και την ταυτόχρονη κατανάλωση του ποτού με έντονο τρόπο. Η συγκεκριμένη διαδικασία έχει γίνει γνωστή μέσω βίντεο που κυκλοφορούν στα κοινωνικά δίκτυα, όπως το TikTok, όπου καταγράφονται οι αντιδράσεις των συμμετεχόντων.
Γιατί πουλάει
Αν είσαι πάνω από 30 ετών, είσαι πολύ μεγάλος για lads holidays. Οι διακοπές σε Μάλια, Λαγανά, Κάβο, Iο, Κω, Φαληράκι και… συναφή μέρη είναι για «άτομα 20 ετών που θέλουν να ζήσουν την ανεμελιά και το ξέφρενο της διασκέδασης μία φορά (τουλάχιστον) στη ζωή τους, όσο είναι νέοι και να ξεφύγουν από την καθημερινότητα». Δεν είναι μόνο το σεξ που πουλάει, αλλά οι γενικότερες μειωμένες αναστολές από τις οποίες επωφελούνται ποικίλοι κλάδοι επαγγελματιών, από εμπόρους ποτών και μπράβων μέχρι και γιατρούς, αφού τα δημόσια νοσοκομεία των νησιών που αποτελούν τέτοιους προορισμούς δεν μπορούν να αναλάβουν όλους τους τουρίστες που χρήζουν πρώτων βοηθειών κάθε βράδυ τον Ιούλιο και τον Αύγουστο, γεγονός που σημαίνει ότι κάποιοι εξ αυτών μεταφέρονται σε ιδιωτικά ιατρεία.
«Χαοτική». Αυτή είναι η λέξη με την οποία περιγράφεται η κατάσταση στα strips και εξηγεί τον λόγο για τον οποίο δεκάδες τουρίστες καταλήγουν κάθε βράδυ στο νοσοκομείο. Κάποιοι με κατάγματα από πτώσεις λόγω της μέθης, κάποιοι με αιμορραγία από τα μπουκάλια που έπεσαν στα κεφάλια τους κατά τη διάρκεια φιλονικιών με άλλους μεθυσμένους (ή με μπράβους που παρενέβησαν), κάποιοι σε ημικωματώδη ή και κωματώδη κατάσταση από δηλητηρίαση από το πολύ ή ακατάλληλο (νοθευμένο) αλκοόλ. Ακόμα περισσότεροι τραυματισμένοι από τροχαία ατυχήματα στους γύρω δρόμους (καθώς οδηγούν μεθυσμένοι ό,τι έχουν νοικιάσει) και… αρκετοί με σοβαρά και μη αφροδίσια νοσήματα.
Στους δρόμους αυτούς, το σκηνικό είναι χαρακτηριστικό. Οι lads και τα girls τριγυρνούν χορεύοντας. Κάποιες και κάποιοι ημίγυμνοι, φορούν μόνο σεντόνια. Μερικές κοπέλες ξεφεύγουν και ξεγυμνώνονται χορεύοντας υπό τους αλαλαγμούς τους πλήθους. Κάποια ζευγάρια «παρασύρονται» και επιδίδονται σε σεξουαλικές πράξεις σε κοινή θέα, με τους μεθυσμένους τουρίστες να περνούν γελώντας από δίπλα τους.
Λογικό είναι να πέφτουν σε τέτοιον βαθμό οι αναστολές όταν οι τουρίστες καταναλώνουν ό,τι «μπόμπα» υπάρχει (μιλάμε για δεκάδες νοθευμένα ποτά κάθε βράδυ) και αναπνέουν, όπως δηλώνουν, περισσότερο από τα μπαλόνια παρά από τον ατμοσφαιρικό αέρα. Στα κλαμπ, στα μέρη αυτά πωλούνται ή διατίθενται μπαλόνια με το λεγόμενο laughing gas – αέριο του γέλιου ή hippy crack όπως είναι γνωστό. Πρόκειται για υποξείδιο ή πρωτοξείδιο του αζώτου, ή NOS ή νίτρο, ένα άχρωμο, μη εύφλεκτο αέριο με ελαφρώς γλυκιά μυρωδιά και γεύση. Χρησιμοποιείται στη Χειρουργική και την Οδοντιατρική εξαιτίας της αναισθητικής και αναλγητικής δράσης του και πωλείται στα κλαμπ για να προκαλέσει ευφορία και ταυτόχρονα να χαλαρώσει το μυϊκό σύστημα και τις αισθήσεις.
Και το κάνει αυτό (σε έρευνες της Αστυνομίας έχουν βρεθεί χιλιάδες αμπούλες με τέτοιο αέριο σε περιοχές όπως τα Μάλια, η Χερσόνησος, ο Λαγανάς) χωρίς να είναι εθιστικό και χωρίς να απαγορεύεται, παρά το γεγονός ότι η συστηματική χρήση του από το στόμα μπορεί να προκαλέσει εγκεφαλικά, παραισθήσεις, κρίσεις, ακράτεια, επιβάρυνση της καρδιάς, χρόνια κατάθλιψη, ακόμα και βλάβες στον μυελό των οστών.
Πώς διαφημίζονται
Στην περίπτωση των προορισμών που «προσφέρονται» για lads holidays τίποτα δεν είναι τυχαίο. Εχουν προηγηθεί διαφημίσεις σε βρετανικά κυρίως κανάλια και στα social media που προμοτάρουν τα συγκεκριμένα μέρη ως απέραντους τόπους ακολασίας και αναστολής κάθε ηθικού φραγμού που συνοδεύεται με ξέφρενη διασκέδαση. Παρέχουν πολλαπλές επιλογές για μέρη σε όλη την Ευρώπη, με μεγάλο εύρος τιμών -ως και 2.000 λιρών για μία εβδομάδα- με «παροχές» όπως εξειδικευμένα applications (!) που δείχνουν σε ποια καταστήματα υπάρχουν προσφορές ή και δωρεάν ποτά, μεταφορές με ταξί κ.ά.
Περιέργως, οι εικόνες των νέων να είναι λιπόθυμοι καταμεσής του δρόμου ή των που κυκλοφορούν με αδαμιαία περιβολή, ημίγυμνοι ή με ένα σεντόνι, που ψεκάζονται με μπογιές ή στριμώχνονται σε πλοιάρια για να πιουν και να χορέψουν δεν λειτουργούν δυσφημιστικά, όπως θα ήλπιζαν κάποιοι ντόπιοι. Ακριβώς το αντίθετο, καθώς τα βίντεο στο TikTok καταλήγουν να αποτελούν πράξεις «ηρωισμού» για τους περισσότερους νέους Βορειοευρωπαίους που… ζουν για να τα μιμηθούν και να τα βιώσουν (αν επιζήσουν) έστω για μία φορά στη ζωή τους.
«Ηλιος, αλκοόλ και πάρτυ» από €416
«Τίποτα δεν είναι καλύτερο από το πακέτο διακοπών του Jet2», αναφέρει το ηχητικό χαλί που χρησιμοποιούν σχεδόν… μανιακά το τελευταίο διάστημα οι χρήστες του TikTok στα βίντεο που κάνουν. Η χρήση του παντού, άλλωστε, είναι ενδεικτική του διαφημιστικού βομβαρδισμού που δέχονται σε εφημερίδες, ραδιόφωνο, τηλεόραση και Ιντερνετ οι Βρετανοί, Γερμανοί, Σουηδοί κ.ά. για φθηνά πακέτα διακοπών. Και τι πιο οικονομικό, συμφέρον και ελκυστικό από αυτό που στη διεθνή τουριστική αργκό είναι γνωστό εδώ και δεκαετίες με τον όρο «lads holidays»: οργανωμένες διακοπές για νεαρούς άνδρες (και συχνά και γυναίκες) που ταξιδεύουν σε παρέες, με στόχο το αλκοόλ, τη νυχτερινή ζωή και την ανεξέλεγκτη διασκέδαση.
Η Ελλάδα, με τη χαμηλή τιμή αλκοόλ, το εύκρατο κλίμα, τις φυσικές ομορφιές, την κουλτούρα του γλεντιού και την ανοχή σε μεταμεσονύκτια πάρτυ έχει εξελιχθεί σε μία από τις ναυαρχίδες αυτού του τουριστικού προϊόντος στην Ευρώπη.
Στον χάρτη των πρακτορείων που πουλάνε αυτού του είδους τις εμπειρίες τέσσερα ονόματα κυριαρχούν: Λαγανάς (Ζάκυνθος), Κάβος (Κέρκυρα), Μάλια (Κρήτη) και -σε μικρότερο βαθμό- Φαληράκι (Ρόδος). Τα βρετανικά και ιρλανδικά γραφεία τουρισμού, όπως τα Jet2holidays, On the Beach, Loveholidays και εξειδικευμένες εταιρείες όπως η Party Hard Travel έχουν δημιουργήσει ένα ξεκάθαρα στοχευμένο προϊόν: «sun, cheap booze and nightlife included». Δηλαδή ένα πακέτο διακοπών που περιλαμβάνει «ήλιο, φτηνό αλκοόλ και νυχτερινή ζωή».
Το πακέτο «Λαγανάς» – Η Zante του party tourism
Η Jet2holidays παρουσιάζει τον Λαγανά ως «το νησί που δεν κοιμάται». Οι φωτογραφίες στο site της δείχνουν γεμάτα beach bars, νέους με πλαστικά ποτήρια μπίρας στο χέρι και ροζ ηλιοβασιλέματα πίσω από κοκτέιλ.
Τα πακέτα, όπως διαφημίζονταν για τους φετινούς καλοκαιρινούς μήνες, ξεκινούν από περίπου 480 στερλίνες (570 ευρώ) ανά άτομο για 7 νύχτες, σε self-catering διαμέρισμα 2 αστεριών, με απευθείας πτήσεις από Λονδίνο. Στο πακέτο περιλαμβάνονται μεταφορές από και προς το αεροδρόμιο, ενώ με επιπλέον 60 λίρες (71 ευρώ) μπορεί κάποιος να προσθέσει το Nightlife Package Upgrade που περιλαμβάνει οργανωμένη pub crawl, είσοδο σε δύο μεγάλα clubs και ένα boat party. Το τελικό κόστος για μια εβδομάδα, αν προστεθούν ποτά και έξτρα φτάνει εύκολα τις 700-800 λίρες (833-952 ευρώ).
Σε δείγμα τιμών καλοκαιριού, βασικά πακέτα 7 διανυκτερεύσεων στον Λαγανά εμφανίζονται από περίπου 450-550 λίρες ανά άτομο (πτήση+διαμονή+μεταφορές). Τα πακέτα Nightlife προστίθενται συνήθως ως προαιρετικά addons (~50-80 στερλίνες), με pub crawl, club entries και boat party. Με ποτά και έξτρα, ο συνολικός λογαριασμός εβδομάδας κυμαίνεται ρεαλιστικά στις ~700-900 στερλίνες.
Μάλια – Η Κρήτη των 18-30
Στα Μάλια, η Party Hard Travel απευθύνεται ευθέως σε bachelor groups και μεγάλες παρέες φίλων. Το τυπικό πακέτο για τον Ιούνιο του 2025 κοστίζει 420 στερλίνες (500 ευρώ) ανά άτομο για 7 διανυκτερεύσεις σε economy ξενοδοχείο, με πτήσεις από Μάντσεστερ, και περιλαμβάνει ήδη το Essential Events Package: boat party με απεριόριστα ποτά, είσοδο σε τέσσερα clubs, beach BBQ με DJ set και foam party.
Αν και το βασικό πακέτο καλύπτει αρκετά events, τα έξτρα ποτά, οι αναβαθμίσεις σε VIP τραπέζια και οι μεταμεσονύκτιες εκδρομές αυξάνουν το συνολικό κόστος στις 750-820 στερλίνες (893-975 ευρώ). «Ολα σε ένα: ήλιος, θάλασσα, αλκοόλ και πάρτυ – η συνταγή των Μαλίων» είναι το μότο που χρησιμοποιούν τα τουριστικά πρακτορεία.
Κάβος
Στον Κάβο η προσφορά είναι ακόμα πιο φθηνή. Ενδεικτικά, για 7 διανυκτερεύσεις με πτήσεις και διαμονή σε απλό στούντιο κοστίζουν περίπου 350 στερλίνες (416 ευρώ) ανά άτομο. Ωστόσο, τα events εδώ πληρώνονται σχεδόν όλα έξτρα: boat parties, bar crawls (δηλαδή η δυνατότητα να πετάγεσαι από μπαρ σε μπαρ με ελεύθερη κατανάλωση ποτού εάν φοράς το συγκεκριμένο βραχιολάκι), paint parties και VIP Club Nights ξεκινούν από 50 στερλίνες (59 ευρώ) το καθένα, με αποτέλεσμα το συνολικό εβδομαδιαίο κόστος να κυμαίνεται συνήθως στις 600-700 στερλίνες (714-833 ευρώ).
Πώς δουλεύει το μάρκετινγκ
Η γλώσσα στα sites των εταιρειών αυτών είναι ξεκάθαρα σχεδιασμένη για ηλικιακό κοινό 18-30 ετών και δεν το κρύβει, καθώς χρησιμοποιεί χιούμορ της νεολαίας, αργκό, υποσχέσεις για «την καλύτερη εβδομάδα της ζωής σου». Τα video teasers είναι μονταρισμένα σαν μουσικά κλιπ: drone λήψεις από παραλίες, γρήγορα cut σε γεμάτες πίστες, εντυπωσιακά φλεγόμενα κοκτέιλ.
Η λέξη «φθηνά» εμφανίζεται συχνά, αλλά πάντα μαζί με το «αξέχαστα», ένας συνδυασμός που στοχεύει στο να δείξει ότι μπορείς να ζήσεις «μεγάλα πράγματα» με μικρό budget.
Πηγή: Πρώτο Θέμα