«Η πρόσφατη απόφαση της BRA (Braathens Regional Airlines) να προχωρήσει σε πτώχευση των Airbus δραστηριοτήτων της αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα των προκλήσεων που αντιμετωπίζουν οι νεοϊδρυθείσες περιφερειακές αεροπορικές εταιρείες στην Ευρώπη.
Του Δημήτρη Ζοπουνίδη*
Παρά τις επενδύσεις που ξεπέρασαν τις 300 εκατομμύρια σουηδικές κορώνες μετά την πανδημία, η εταιρεία δεν κατάφερε να επιτύχει κερδοφορία.
Οι καθυστερήσεις στις παραδόσεις αεροσκαφών, τα υψηλά κόστη λειτουργίας και η μειούμενη ζήτηση οδήγησαν το Διοικητικό Συμβούλιο στην απόφαση να αποσύρει τον στόλο Airbus. Βέβαια, η έλλειψη χρηματοδότησης για μια ελεγχόμενη μετάβαση καθιστούσε αναπόφευκτη την πτώχευση. Περίπου 200 εργαζόμενοι επηρεάζονται από αυτήν την εξέλιξη, ενώ οι δραστηριότητες με ATR72-600 συνεχίζονται κανονικά. Σημειώνεται ότι ο στόλος της εταιρείας περιλάμβανε 7 Airbus (4 A319, 3 A320) και 10 ATR72-600, γεγονός που δείχνει το μέγεθος της αναδιάρθρωσης που επιχειρείται.
Για τον Διεθνή Αερολιμένα Χανίων, η BRA δεν κατείχε μέχρι σήμερα κεντρικό ρόλο, καθώς τα δεδομένα του Παρατηρητηρίου Αεροπορικού Κλάδου Κρήτης δείχνουν πως η σκανδιναβική αγορά καλύπτεται κυρίως από μεγάλους παίκτες όπως η SAS, η Norwegian, η Jet Time και η Sunclass Airlines. Παρ’ όλα αυτά, για το 2025 η BRA είχε προγραμματίσει να εκτελέσει (και ουσιαστικά μέχρι και πρόσφατα εκτέλεσε) πτήσεις προς Χανιά χρησιμοποιώντας τα Airbus A320 από σημαντικούς σκανδιναβικούς αερολιμένες όπως το Bergen (BGO) και το Stavanger (SVG) στη Νορβηγία, καθώς και από το Norrköping (NRK) και το Stockholm Arlanda (ARN) στη Σουηδία. Μάλιστα, ορισμένες από αυτές τις πτήσεις είχαν προγραμματιστεί και για τον Οκτώβριο. Η αναστολή αυτών των δρομολογίων δημιουργεί ένα κενό χωρητικότητας που αναμένεται να καλυφθεί από άλλους αερομεταφορείς.
Σε αυτό το πλαίσιο, η περίπτωση της BRA δεν αλλάζει ριζικά τη στρατηγική εικόνα του αερολιμένα Χανίων, ωστόσο υπογραμμίζει τον δυναμικό και συχνά εύθραυστο χαρακτήρα της σκανδιναβικής αγοράς. Tour operators που συνεργάζονταν με την εταιρεία θα αναζητήσουν άμεσα εναλλακτικές, με τις πιθανότητες να ευνοούν ήδη εδραιωμένους παίκτες.
Η ανάλυση και αξιοποίηση των δεδομένων που συλλέγει και αναλύει το Παρατηρητήριο Αεροπορικού Κλάδου Κρήτης καθίσταται κρίσιμη καθώς επιτρέπει την έγκαιρη κατανόηση των επιπτώσεων τέτοιων εξελίξεων, την ποσοτικοποίηση των αναγκών χωρητικότητας και τη διαμόρφωση στρατηγικών αποφάσεων που στηρίζονται σε επιστημονικά τεκμηριωμένα στοιχεία.»
*Υποψήφιος Διδάκτορας, Data Science Laboratory (DS Lab), Πολυτεχνείο Κρήτης και Ιδρυτής Παρατηρητηρίου Αεροπορικού Κλάδου Κρήτης