Η πολιτική κατάσταση στους δημοφιλείς προορισμούς διακοπών επηρεάζει σημαντικά τις ταξιδιωτικές αποφάσεις των Γερμανών, σύμφωνα με έρευνα της YouGov για λογαριασμό της Ομοσπονδίας Γερμανικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (BTW).
Συγκεκριμένα, το 45% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι επηρεάζεται από τις πολιτικές εξελίξεις στον προορισμό όταν σχεδιάζει τις διακοπές του, ποσοστό που κατατάσσει το ζήτημα αυτό μεταξύ των σημαντικότερων παραγόντων, αμέσως μετά την αύξηση του κόστους ταξιδιών (54%).
Η ανάγκη για ασφάλεια και ο οικονομικός προβληματισμός είναι ιδιαίτερα έντονα στους οικογενειακούς ταξιδιώτες, οι οποίοι εμφανίζονται περισσότερο ευαίσθητοι στις αλλαγές του περιβάλλοντος, είτε πρόκειται για γεωπολιτικά θέματα είτε για αυξήσεις τιμών.
Τα ευρήματα παρουσιάστηκαν ενόψει της 26ης Συνόδου Τουρισμού στο Βερολίνο, η οποία επικεντρώνεται σε τρία βασικά ζητήματα: την πολιτική αλλαγή μετά τις ομοσπονδιακές εκλογές, τις διεθνείς κρίσεις και την ανάγκη για καινοτομία στον τουρισμό. Στο πλαίσιο της συνόδου, η YouGov ρώτησε 2.020 καταναλωτές κατά πόσο αυτά τα ζητήματα επηρεάζουν τις ταξιδιωτικές τους συνήθειες.
Οι προσδοκίες από την πολιτική – Φθηνότερες πτήσεις και καλύτερες σιδηροδρομικές συνδέσεις
Ο κυβερνητικός συνασπισμός Χριστιανοδημοκρατών και Σοσιαλδημοκρατών έχει δεσμευτεί για μέτρα που θα μπορούσαν να βελτιώσουν τόσο την κατάσταση του τουριστικού κλάδου όσο και την εμπειρία των επισκεπτών. Σχεδόν δύο στους τρεις ερωτηθέντες αναμένουν άμεσο αντίκτυπο από τις κυβερνητικές παρεμβάσεις στην καθημερινότητά τους και ειδικά στη συμπεριφορά τους ως ταξιδιώτες.
Πιο συγκεκριμένα, το 26% δηλώνει ότι προσδοκά μείωση των τελών και φόρων στις αερομεταφορές, ενώ το ίδιο ποσοστό ελπίζει σε επενδύσεις στον σιδηροδρομικό τομέα, που θα μπορούσαν να κάνουν τις μετακινήσεις εντός Γερμανίας πιο άνετες και οικονομικά προσιτές.
Αλλαγή ροής στις μακρινές αποδράσεις – Η Ασία κερδίζει, η Αμερική χάνει
Πάνω από το 50% των Γερμανών σκοπεύει να πραγματοποιήσει φέτος τουλάχιστον ένα ταξίδι σε ευρωπαϊκή χώρα ή στη Βόρεια Αφρική. Ταυτόχρονα, ένας στους δύο δηλώνει ότι θα κάνει τουλάχιστον ένα ταξίδι εντός της Γερμανίας. Όσον αφορά τις μακρινές αποδράσεις, το ενδιαφέρον στρέφεται περισσότερο προς την Ασία, με περίπου 7% να την επιλέγουν, ενώ μόλις 5% σχεδιάζουν ταξίδι προς τον αμερικανικό ήπειρο. Σύμφωνα με την έρευνα, παρατηρείται μια σαφής μετατόπιση του ενδιαφέροντος από τη Δύση προς την Ανατολή.
Αξιοσημείωτο είναι ότι το 17% των συμμετεχόντων δεν σκοπεύει να ταξιδέψει καθόλου το 2025.
Μικρότερες διακοπές για οικογένειες – Μείωση εξόδων
Οι διακοπές μακράς διάρκειας φαίνεται να περιορίζονται, ειδικά στις οικογένειες με ένα ή δύο παιδιά. Το παραδοσιακό δίβδομο διάλειμμα αντικαθίσταται πλέον από πιο σύντομες εξορμήσεις. Οι περισσότεροι οικογενειακοί ταξιδιώτες σκοπεύουν να περάσουν φέτος μεταξύ τεσσάρων και εννέα διανυκτερεύσεων στις κύριες διακοπές τους.
Παράλληλα, ένας στους πέντε συμμετέχοντες δήλωσε ότι θα ξοδέψει λιγότερα χρήματα για ταξίδια σε σύγκριση με πέρσι, γεγονός που συνδέεται και με το ότι αντίστοιχο ποσοστό θα ταξιδέψει λιγότερο συχνά το 2025.
Υπάρχει και το αντίθετο ρεύμα
Παρά τη γενική εικόνα συγκράτησης, δεν λείπουν οι καταναλωτές που δηλώνουν πως θα ταξιδέψουν περισσότερο και θα ξοδέψουν περισσότερα χρήματα για τις διακοπές τους. Ένας στους δέκα σχεδιάζει να αυξήσει είτε τον αριθμό ταξιδιών είτε τα έξοδα που σχετίζονται με αυτά. Αυτό ισχύει κυρίως για τα νοικοκυριά με καθαρό μηνιαίο εισόδημα άνω των 4.000 ευρώ.
Τέλος, σχεδόν οι μισοί συμμετέχοντες (44%) ανέφεραν ότι το ταξιδιωτικό τους προφίλ δεν θα αλλάξει σημαντικά σε σχέση με το 2024, διατηρώντας τις ίδιες συνήθειες και προτιμήσεις.
πηγή: tornosnews