Ποδηλατικός τουρισμός: Η τάση που ανθεί στην Ευρώπη, τι γίνεται στην Ελλάδα

17'

Το ποδήλατο βρίσκεται στην πρώτη δεκάδα με τις ανερχόμενες τουριστικές δραστηριότητες. Μόνο από τον ποδηλατικό τουρισμό το 2023 η Δανία είχε 2,8 δισ. ευρώ έσοδα και η Ιταλία 5,5 δισ. ευρώ. Τι λέει στο ΒΗΜΑ ένας λάτρης του ποδηλατικού τουρισμού

Η πρώτη εικόνα που έρχεται στο μυαλό των περισσοτέρων, όταν μιλούν για την Κω, είναι η «Μαργαρίτα» (Τζένη Καρέζη) και ο «Πέτρος» (Γιάννης Φέρτης) να κάνουν ποδήλατο στη Λεωφόρο Φοινίκων, τραγουδώντας «Η Μαργαρίτα, η Μαργαρώ», του μοναδικού Μίκη Θεοδωράκη. Και όσοι βλέπουν τη σκηνή, μουρμουρίζουν μετά για ώρες την υπέροχη μελωδία…

Η επιλογή του νησιού για την ποδηλατάδα, που «πρωταγωνιστεί» στην ταινία, δεν είναι τυχαία, αφού τα πρώτα ποδήλατα έφθασαν στην Κω πριν από περίπου έναν αιώνα.

Μάλιστα, το νησί αποτελεί ένας από τους βασικούς προορισμούς ποδηλατικού τουρισμού, σύμφωνα με τα δεδομένα που παρουσιάστηκαν στην πρόσφατη ημερίδα της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδος (ΚΕΔΕ), με αντικείμενο τον σχεδιασμό, την ανάπτυξη και υλοποίηση των ελληνικών διαδρομών EV8, EV11, EV13, οι οποίες θα ενταχθούν στο καταγεγραμμένο και Ενιαίο Ευρωπαϊκό Δίκτυο Ποδηλατικών Διαδρομών, Eurovelo.

Στοιχεία που παρουσίασε ο Σπύρος Παπαγεωργίου, εκπρόσωπος του Οργανισμού «Πόλεις για το Ποδήλατο» και μέλος του Εθνικού Συντονιστικού Κέντρου Eurovelo (ΕΣΚΕ), δείχνουν ότι στην Κω υπάρχουν ήδη περισσότερα από 10.000 ποδήλατα έτοιμα προς ενοικίαση. «Τα περισσότερα εξ αυτών είναι νοικιασμένα κάθε μέρα», είπε.

Σύμφωνα με τον κ. Παπαγεωργίου, ο ποδηλατικός τουρισμός έχει σημαντικά έσοδα με σχετικά μικρή επένδυση.

Η τελευταία μελέτη που είχε γίνει από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή το 2012 έδειχνε ότι τα έσοδα από τον ποδηλατικό τουρισμό ήταν 44 δισ. ευρώ έναντι 39 δισ. ευρώ της κρουαζιέρας.

Πάνω από 5 δισ. έσοδα η Ιταλία το 2023

Στοιχεία που παρέθεσε ο κ. Παπαγεωργίου, δείχνουν ότι η βιομηχανία του ποδηλάτου είναι ανερχόμενη. «Ενώ το 2021 είχε κοστολογηθεί στα 60 δισ., το 2023 έφθασε τα 138 δισ.», είπε.

Μόνο από τον ποδηλατικό τουρισμό, το 2023 η Δανία είχε 2,8 δισ. ευρώ έσοδα και η Ιταλία 5,5 δισ. ευρώ (η Ιταλία παρουσίασε αύξηση κατά 35% σε σχέση με το 2022).

Στη δε Γερμανία, το 2023, 37,7 εκ. άτομα χρησιμοποίησαν ποδήλατο στη διάρκεια των διακοπών τους, ενώ 29 εκ. πολίτες έκαναν ποδηλατικές διακοπές τα τρία τελευταία χρόνια. Από αυτούς, 10,6 εκ. άτομα μόνο το 2023.

Η θέση της Ελλάδας σε αυτόν τον τομέα είναι ακόμη εξαιρετικά χαμηλή.

Ποδηλατικός τουρισμός: Μεταξύ των πρώτων 10 ανερχόμενων τάσεων

Στην πρώτη δεκάδα με τις τουριστικές δραστηριότητες που θεωρούνται ανερχόμενες, βρίσκεται το ποδήλατο, και μάλιστα σε τρεις διαφορετικές θέσεις.

Στοιχεία που παρουσίασε ο κ. Παπαγεωργίου δείχνουν ότι η ποδηλασία σε ορεινές περιοχές βρίσκεται στην τέταρτη θέση, αμέσως μετά το περπάτημα (1η θέση), τον πολιτισμό (2η θέση) και τη γαστρονομία (3η θέση).

Η δραστηριότητα με ηλεκτρικό ποδήλατο βρίσκεται στην 7η θέση (μεσολαβούν το σαφάρι που βρίσκεται στην 5η θέση και οι εκδρομές ευεξίας στην 6η θέση) και στην 8η θέση η ποδηλασία δρόμου (ομαλή επιφάνεια). Στις δύο τελευταίες θέσεις της 10άδας βρίσκονται η φωτογραφία (9η) και η παρατήρηση πουλιών (10η).

Ποιοι Ευρωπαίοι κάνουν ποδήλατο

  • 58% Κάτω Χώρες (Ολλανδία)
  • 36% Γερμανία
  • 36% Δανία
  • 31% Σουηδία
  • 30% Φινλανδία
  • 26% Ιταλία
  • 24% Ισπανία
  • 18% Γαλλία
  • 15% Μ. Βρετανία

Το προφίλ τους

  • 31-55 ετών (οι άνω των 55 ετών είναι αριθμητικά όσοι και οι 18-30 ετών)
  • 60% άνδρες – 40% γυναίκες με το ποσοστό των γυναικών να αυξάνει σημαντικά κάθε χρόνο
  • Συνήθως κάνει 40-60 χλμ. την ημέρα σε 3-4 ώρες
  • Δεν είναι αθλητής
  • Αγαπά την άσκηση και τον δραστήριο τρόπο ζωής

Τι θέλουν

  • Να γνωρίσουν τον προορισμό
  • Να αισθανθούν «ντόπιοι»
  • Να φάνε καλά
  • Να κοιμηθούν σωστά

Τι τους είναι απαραίτητο

  • Ασφάλεια στη διαδρομή
  • Καλή σήμανση
  • Διασυνδέσεις με άλλα μέσα μεταφοράς
  • Καλό Internet

Σε ότι αφορά το Ευρωπαϊκό Ποδηλατικό Δίκτυο Eurovelο, σχεδιάστηκε το 1995, έχει σε 17 ευρωπαϊκές χώρες διαδρομές εκ των οποίων οι τρεις διασχίζουν την Ελλάδα, καλύπτει 92.000 χιλιόμετρα και από αυτά το 66% είναι έτοιμο προς χρήση, ενώ το 37% έχει ήδη σήμανση. Σε ότι αφορά στη χώρα μας, όταν υλοποιηθεί η μελέτη η Ελλάδα θα είναι η μόνη χώρα με δύο από τις τρεις διαδρομές της πλήρως σηματοδοτημένες.

Η Ελλάδα θέτει υποψηφιότητα για τη φιλοξενία του EuroVelo & Cycling Tourism Conference 2026

«Προχωράμε άμεσα στην παρουσίαση του εθνικού σχεδίου δράσης για τις διαδρομές EuroVelo, το οποίο περιλαμβάνει την τοποθέτηση πινακίδων πληροφόρησης, τη βελτίωση κρίσιμων τμημάτων και την αναβάθμιση της ηλεκτρονικής πλατφόρμας», δήλωσε ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Βασίλης Οικονόμου. «Παράλληλα», πρόσθεσε, «εργαζόμαστε εντατικά για την ολοκλήρωση του φακέλου υποψηφιότητας για τη φιλοξενία του EuroVelo & Cycling Tourism Conference 2026, ενισχύοντας έτσι τη θέση της Ελλάδας στον χάρτη του ποδηλατικού τουρισμού».

Από την πλευρά του, ο γενικός γραμματέας Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Περιβάλλοντος του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Ευθύμιος Μπακογιάννης, ανέφερε ότι έχουν γίνει σημαντικά βήματα για την ανάπτυξη του προγράμματος Eurovelo και της προώθησης του ποδηλατικού τουρισμού. «Υπάρχει η μελέτη διαδρομών, ενώ το ΥΠΕΝ μπορεί να αναλάβει τη χρηματοδότησή του έργου, η οποία εκτιμάται στις 700 χιλιάδες ευρώ μάξιμουμ, για την υλοποίηση του βασικού δικτύου και του συμπληρωματικού δικτύου», είπε.

Επίσης, ανακοίνωσε ότι μετά από συνεργασία με τους Δήμους που διέρχονται οι διαδρομές, θα υπάρξει νομοθετική πρωτοβουλία, έτσι ώστε μετά, με κοινή υπουργική απόφαση όλων των συναρμόδιων Υπουργείων, να γίνει έγκριση των μελετών και να προχωρήσει η δημοπράτηση του έργου, με ενιαίο δημόσιο διαγωνισμό τόσο για το βασικό δίκτυο όσο και στο συμπληρωματικό δίκτυο των σημείων ενδιαφέροντος.

Να σημειωθεί ότι τη χώρα μας θα διασχίζουν η Διαδρομή 13 που ξεκινάει από την οικισμό Προμαχώνα του Δήμου Σινικής Σερρών και φθάνει έως τις Καστανιές Έβρου, η Διαδρομή 8 που ξεκινάει από την Ηγουμενίτσα και μέσω Ρίου Αντιρρίου καταλήγει στην Αθήνα, ενώ η Διαδρομή 11 ξεκινά από τη συνοριακή γραμμή Ευζώνων και καταλήγει στην Αθήνα. Εκτός του σχεδιασμού μένουν Πελοπόννησος, Κρήτη, Κυκλάδες, Δωδεκάνησα και Ιόνια νησιά. Κατά τη διάρκεια της συζήτησης έμεινε ανοιχτό το ενδεχόμενο να περιληφθούν με νέο σχεδιασμό και οι παραπάνω περιφέρειες.

«Είναι απίστευτο το πόσο μακριά μπορείς να φτάσεις με ένα ποδήλατο»

Έχει γυρίσει μεγάλο μέρος της Ευρώπης με το ποδήλατό του. Έχει ταξιδέψει και σε άλλες ηπείρους. Πότε με παρέα, πότε μόνος. Μοναξιά όμως, δεν ένιωσε ποτέ. Σε κάθε μέρος γίνεται ένα με τη φύση. Γνωρίζει ανθρώπους. Με κάποιους έχει γίνει φίλος και έχει κάνει μαζί τους ταξίδια σε μακρινά μέρη. Με όλους όμως, όσους γνωρίζει σε κάθε τόπο, κρατά επαφή για να τους ξανασυναντήσει κάποια στιγμή που θα επιστρέψει.
Ο Βορειοελλαδίτης Γιάννης Μάσσας κάνει ποδήλατο από μικρό παιδί. Από το 2011 όμως, κάνει και ποδηλατικό τουρισμό.

«Είναι απίστευτο το πόσο μακριά μπορείς να φτάσεις με ένα ποδήλατο», λέει και αρχίζει να θυμάται τα ταξίδια του. Όπως αναφέρει, η ταχύτητα του ποδηλάτου είναι η ιδανική για να θυμάσαι με λεπτομέρειες κάθε μέρος που επισκέπτεσαι. Από το ύφος του αντιλαμβάνεται κανείς ότι δεν χορταίνει να μιλά γι’ αυτά. Θα μπορούσε να γράψει ολόκληρο βιβλίο με τους προορισμούς που έχει ήδη κάνει και τις εμπειρίες που έχει αποκομίσει.

«Από μικρός που ήμουν, στο χωριό μου, το Βαρικό Αμυνταίου, έκανα ποδήλατο. Και τότε βάζαμε στόχο με τα άλλα παιδιά να πάμε στο διπλανό χωριό, να ξεμακρύνουμε από την ασφάλειά μας. Αυτή άλλωστε είναι η μεγαλύτερη μάχη που δίνεις με τον εαυτό σου όταν ποδηλατείς: να βγεις από την ασφάλειά σου. Μεγαλώνοντας έβλεπα ξένους που περνούσαν με το ποδήλατό τους από τη Δυτική Μακεδονία και σκεφτόμουν ότι κάποια στιγμή μπορούσα να το κάνω κι εγώ. Σε ηλικία 20 ετών μετακόμισα Θεσσαλονίκη κι εκεί βρήκα κι άλλους ποδηλάτες. Μια περίοδο φιλοξένησα φίλους που είχαν ξεκινήσει με το ποδήλατό τους από την Ολλανδία, με προορισμό την Καμπότζη. Μάζευαν χρήματα, κάνοντας κατά τη διάρκεια του ταξιδιού τους, performance, προκειμένου να τα διαθέσουν για να χτιστεί ένα σχολείο στην Καμπότζη. Μου φάνηκε εξωπραγματικό, αλλά με γοήτευσε. Αυτοί οι άνθρωποι με ενέπνευσαν».

Σιγά σιγά ωρίμασε η ιδέα στο μυαλό του και το 2011 μαζί με έναν άλλο ποδηλάτη που γνώρισε στον Λευκό Πύργο, αποφάσισαν να κάνουν ένα πρώτο ταξίδι στην Ελλάδα κατά τον ίδιο τρόπο. «Τον Αύγουστο του 2012 τον συνάντησα ξανά στην Κρήτη και γυρίσαμε όλο το νησί κάνοντας κι εμείς performance. Μετά πήγαμε Κύθηρα, Μονεμβασιά και σε πολλά μέρη της Πελοποννήσου».

Ήταν να μη γίνει η αρχή. Τον Οκτώβριο του ίδιου έτους, ο Γιάννης ξεκίνησε από Θεσσαλονίκη για Λονδίνο. Ήταν το πρώτο ποδηλατικό ταξίδι στο εξωτερικό. Το παρθενικό του.

«Έφυγα από Καστοριά, πέρασα τα χωριά του Γράμμου. Να μην τα πολυλογώ, έφθασα Ηγουμενίτσα και από εκεί πέρασα με πλοίο στην Ανκόνα της Ιταλίας. Διέσχισα το βόρειο κομμάτι της χώρας, πέρασα Ελβετία, Γαλλία, Βέλγιο… Μετά από 23 μέρες και 2.300 χλμ. Έφθασα Λονδίνο».

Για το 2014 έβαλε μεγαλύτερο στόχο: να ξεκινήσει από το χωριό του, το Βαρικό για τη Χώρα των Βάσκων. «Διέσχισα τη Γαλλική Ριβιέρα, τα Πυρηναία Όρη. Ακολούθησα το μονοπάτι Σαντιάγκο ντε Κομποστέλα, που είναι ένα από τα τρία σημαντικότερα προσκυνήματα για τους Καθολικούς. Συνέχισα στη Βόρεια Ιταλία και επέστρεψα από τις Δαλματικές Ακτές. Μέσα σε 55 μέρες διέσχισα 9 χώρες και ποδηλάτησα 7.374 χλμ.».

Τον επόμενο χρόνο ξεκίνησε από Θεσσαλονίκη και έφθασε Αγία Πετρούπολη μετά από 70 μέρες και 8.000 χλμ. γνωρίζοντας 16 χώρες.

Επόμενος στόχος του Γιάννη είναι η Ταϊβάν. «Στις 10 Φεβρουαρίου θα ποδηλατήσω με τη φίλη μου στην Ταϊβάν, η οποία έχει περίπου την περίμετρο της Πελοποννήσου. Είναι 1.000 χλμ. Και θα προσπαθήσουμε να τα κάνουμε σε 10 μέρες. Εχουμε κάνει ταξίδια σε πολλά νησιά. Η πιο ωραία βόλτα ήταν το 2021 στην Κέρκυρα. Εκεί κάναμε οινοτουρισμό με ποδήλατο».

*φωτογραφίες από το αρχείο του ποδηλάτη Γιάννη Μάσσα

Πηγή: tovima.gr

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Ειδήσεις σήμερα

Μπορεί να σας ενδιαφέρουν