Η Συμμαχία των Τουριστικών Δήμων του Ήλιου και της Θάλασσας (Alianza de Municipios Turísticos de Sol y Playa (AMT) γεννήθηκε από την πρωτοβουλία οκτώ πρωτοπόρων τουριστικών προορισμών στην Ισπανία, όπως οι Adeje, Arona και San Bartolomé de Tirajana (Κανάρια Νησιά), Benidorm (Κοινότητα της Βαλένθια), Calvià (Βαλεαρίδες Νήσοι), Lloret de Mar και Salou (Καταλονία) και Torremolinos (Ανδαλουσία).
Δήμοι που «ψάχνονται» όχι μόνο πως θα επιβιώσουν στο διεθνή ανταγωνισμό και ειδικότερα από άλλες περιοχές της Μεσογείου, αλλά θα καταστήσουν το μοντέλο «Ήλιος και Θάλασσα» βιώσιμο και προσβάσιμο στο μέλλον, με στόχο να διατηρήσουν την ηγετική τους θέση στην τον τομέα.
Η πρωτοβουλία αυτή δεν μπορεί παρά να ενδιαφέρει και ελληνικούς προορισμούς όπου το μοντέλο «Ήλιος και Θάλασσα» είναι κυρίαρχο. Δεν είναι άλλωστε τυχαίο ότι σε σχετική μελέτη η Mabrian Technologies «υποδεικνύει» ως «ανταγωνιστές» της Ισπανικής πρωτοβουλία προορισμούς άλλων περιοχών της Μεσογείου μεταξύ των οποίων περιλαμβάνει τα Χανιά και το Ηράκλειο της Κρήτης.
Τουρισμός του Sun and Beach
Ο τουρισμός του Sun and Beach εξελίσσεται προς ένα πιο βιώσιμο και διαφοροποιημένο μοντέλο, μια διαδικασία μετασχηματισμού που περιλαμβάνει το «στοίχημα» της διεθνοποίησης της πρότασης αξίας των καταλυμάτων, τις επενδύσεις σε έργα βιώσιμου τουρισμού και τη διαφοροποίηση των εμπειριών για την προσέλκυση νέων τμημάτων καθώς και την αύξηση της κερδοφορίας των ξενοδοχείων, όπως καταδεικνύει η πιο πρόσφατη ανάλυσή μας, σημειώνει η Mabrian Technologies που αναλύει τα στοιχεία της «συμμαχίας» αυτής.
Παρουσιάσαμε κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης κατά την οποία το Lloret de Mar και ο δήμαρχός του, Adrià Lamelas, ανέλαβαν επίσημα την προεδρία της Συμμαχίας Τουριστικών Δήμων Ήλιου και Παραλίας (AMT Sol y Playa) για το 2025, αναφέρει στην μελέτη της η Mabrian.
«Η απόλαυση του καλού καιρού είναι και θα παραμείνει θεμελιώδης κινητήριος μοχλός τόσο για τον ισπανικό όσο και για τον παγκόσμιο τουρισμό» τονίζει και επικαλείται τα δεδομένα της The Business Research Company που δημοσιεύθηκαν τον Σεπτέμβριο του 2024, σύμφωνα με τα οποία ο τουρισμός «Sun and Bech» αναμένεται να αυξηθεί με ετήσιο ρυθμό 6,7% τα επόμενα τέσσερα χρόνια.
Ο τομέας αυτός εξελίσσεται προς ένα μοντέλο βιώσιμης ανάπτυξης, το οποίο, όπως αποδεικνύεται από τους προορισμούς AMT, επικεντρώνεται στη καινοτόμο διαχείριση με στόχο την αύξηση της αξίας του, δηλώνει ο Carlos Cendra, εταίρος και διευθυντής μάρκετινγκ και επικοινωνίας της Mabrian.
Δέσμευση για καινοτομία και τουρισμός
Ο Adrià Lamelas, δήμαρχος του Lloret de Mar και νέος πρόεδρος της AMT, υπογράμμισε τη δέσμευση της Συμμαχίας για καινοτομία και βιωσιμότητα σημειώνοντας ότι «αποστολή μας είναι να διασφαλίσουμε ότι το τουριστικό μοντέλο sun and beach εξελίσσεται προς ένα μοντέλο που ωφελεί τόσο τις τοπικές κοινότητες όσο και τους επισκέπτες».
Ο καλός καιρός είναι ένα στρατηγικό asset, σύμφωνα με την Mabrian και επισημαίνει ότι οι καιρικές συνθήκες των ισπανικών προορισμών που ανήκουν στην AMT, αποτελούν έναν εδραιωμένο παράγοντα ζήτησης που παραμένει σταθερός στην ευρωπαϊκή ζήτηση, όπως προκύπτει από τα στοιχεία της Mabrian. Ο μέσος δείκτης Climate Perception Index των οκτώ προορισμών της AMT που αποτελεί ένα μέτρο που αξιολογεί τις αντιλήψεις του κοινού για την κλιματική αλλαγή, κατά τους τελευταίους 12 μήνες, βρίσκεται στο 89 με άθροισμα το 100 και είναι 6 μονάδες πάνω από τον δείκτη για όλη την Ισπανία (83). Ο δείκτης παραμένει σταθερός, παρά τον αντίκτυπο που είχαν οι επιπτώσεις της καταιγίδας DANA του περασμένου Οκτωβρίου στην αντίληψη του κοινού για το κλίμα τόσο για την Ισπανία όσο και για ορισμένους προορισμούς της συμμαχίας.
Αντίληψη
Αυτή η σταθερότητα της αντίληψης του κλίματος καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους μπορεί να διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο στη μείωση της εποχικότητας, προσελκύοντας εναλλακτικά τμήματα με μεγαλύτερη ευελιξία στην επιλογή των ημερομηνιών ταξιδιού, όπως τα ζευγάρια ή οι μοναχικοί ταξιδιώτες, οι οποίοι αντιπροσωπεύουν σήμερα το 39% και το 10% της ζήτησης, αντίστοιχα, σημειώνει η Mabrian. «Οι προορισμοί της συμμαχίας σημειώνουν ήδη πρόοδο στη μείωση της εποχικότητας, έναν στόχο που επιδιώκει και επιτυγχάνει η Ισπανία στο σύνολό της, με πρωτοβουλίες που αποσκοπούν στην πιο ομοιόμορφη κατανομή της ζήτησης καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους», εξηγεί ο Cendra.
Οι προορισμοί AMT διαθέτουν επίσης ένα πρόσθετο πλεονέκτημα για την επέκταση των περιόδων αιχμής: ένα ισχυρό δίκτυο αεροπορικής σύνδεσης, το οποίο αντιπροσωπεύει το 38% του συνολικού αριθμού των απευθείας διεθνών αεροπορικών θέσεων προς την Ισπανία τους τελευταίους 12 μήνες. Όπως υπογραμμίζει η ανάλυση της Mabrian, «η ύπαρξη σημαντικού όγκου ζήτησης και η εμπιστοσύνη των αεροπορικών εταιρειών διευκολύνει την επέκταση των πτήσεων πέραν της περιόδου αιχμής. Η επέκταση ενός υπάρχοντος δρομολογίου είναι πολύ πιο εύκολη από τη δημιουργία ενός από το μηδέν: ο παράγοντας αυτός είναι ζωτικής σημασίας για την προσέλκυση εναλλακτικών τμημάτων διεθνών επισκεπτών», εξηγεί ο Carlos Cendra.
Το 82,5% των διαθέσιμων αεροπορικών θέσεων κατά τους τελευταίους 12 μήνες στους οκτώ προορισμούς της AMT εκτελούνται από αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους ή τσάρτερ, οι οποίες σημείωσαν αύξηση 11,6% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του προηγούμενου έτους. Αντίθετα, οι αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους και τα τσάρτερ στην Ισπανία αντιπροσωπεύουν το 67,6% των συνολικών αεροπορικών θέσεων. Το ποσοστό των θέσεων που διαχειρίζονται οι παραδοσιακές αεροπορικές εταιρείες προς ισπανικούς προορισμούς (32,4%) είναι σχεδόν διπλάσιο από αυτό των δήμων ΑΜΤ (17,5%).
Προορισμοί και ξενοδοχεία
Άλλα στοιχεία της μελέτης της Mabrian αναφέρουν ότι στους οκτώ προορισμούς το 28% των ξενοδοχείων διοικείται από ξενοδοχειακές αλυσίδες, με το 15% αυτών να διοικείται από διεθνείς ξενοδοχειακές αλυσίδες, ποσοστό σχεδόν διπλάσιο από αυτό της Ισπανίας.
«Όσο υψηλότερο είναι το ποσοστό των διεθνών ξενοδοχειακών σημάτων, τόσο περισσότερες ευκαιρίες υπάρχουν για την προσέλκυση εναλλακτικών τμημάτων κατά τη μέση και χαμηλή περίοδο, αξιοποιώντας τα διεθνή κανάλια μάρκετινγκ και προώθησής τους. Τα κανάλια αυτά είναι το κλειδί για την αντιμετώπιση μιας από τις κύριες προκλήσεις που αντιμετωπίζουν ορισμένοι προορισμοί ΑΜΤ: τη μείωση της εξάρτησής τους από τις αγορές προέλευσης», τονίζει ο Carlos Cendra.
Σε αυτό το πλαίσιο, ξεχωρίζει η δυναμική του τμήματος 5 αστέρων και της πολυτέλειας: σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση της McKinsey & Company, το 63% των ταξιδιωτών με «βαθιές τσέπες» επιλέγουν προορισμούς sun and beach, ωστόσο μόνο το 20% της παγκόσμιας προσφοράς ξενοδοχείων σε αυτούς τους προορισμούς εξυπηρετεί αυτή την αγορά υψηλών προδιαγραφών.
Μείωση της εξάρτησης
Η μείωση της εξάρτησης από τις αγορές προέλευσης απαιτεί επίσης προσπάθεια μείωσης της εξάρτησης από τα κίνητρα. Οι οκτώ ηλιόλουστοι και παραθαλάσσιοι προορισμοί που αναλύθηκαν προοδεύουν με διαφορετικούς ρυθμούς από αυτή την άποψη και πρέπει να αξιοποιήσουν τις παγκόσμιες και ευρωπαϊκές τάσεις του τουρισμού, οι οποίες εστιάζουν όλο και περισσότερο στα ταξίδια που βασίζονται στην εμπειρία, με αυξανόμενη σημασία του «blue tourism» του τουρισμού που συνδέεται με δραστηριότητες στην παραλία και τις θάλασσες. Σύμφωνα με εκτιμήσεις της πρωτοβουλίας για τον «blue tourism», αυτό το είδος τουρισμού αντιπροσωπεύει ήδη το 50% του παγκόσμιου τουρισμού.
Τέλος, η Mabrian επισμαίνει ότι εντόπισε μια σειρά άλλων προορισμών όπως την Χουργκάντα (Αίγυπτος), το Αγαδίρ (Μαρόκο), την Κρήτη (Ελλάδα), το Ζάγκρεμπ (Κροατία) και το Μπάρι (Ιταλία) ως τους πέντε κύριους ανταγωνιστές των οκτώ προορισμών της ΑΜΤ για το πρώτο εξάμηνο του 2025. Αυτό βασίζεται σε μια διασταυρούμενη ανάλυση των μεγάλων αεροπορικών εταιρειών που συνδέουν τις μεγαλύτερες ευρωπαϊκές αγορές προέλευσης με αυτούς τους προορισμούς και στην αύξηση της χωρητικότητας των τακτικών αεροπορικών μεταφορών προς εναλλακτικούς προορισμούς: άλλες παράκτιες πόλεις στην Ιταλία, την Ελλάδα, τη Μάλτα και την Κροατία περιλαμβάνονται επίσης σε αυτόν τον κατάλογο ανταγωνιστών που πρέπει να παρακολουθείται στενά.
Πηγή:ot.gr